Bugüne Kadar Kaç Adet Airbus A380 Parçalandı?

Avrupalı imalatçı Airbus’ın çok büyük umutlar besleyerek ürettiği ve piyasaya sürdüğü A380 uçakları, konfor ve verimlilik konusunda büyük bir heyecan ve iyimserlik yaratıyordu. Süperjumbonun, havacılık sektöründe taşları yerinden oynatması bekleniyordu.

İlk Airbus A380’in Singapur Havayolları filosunda hizmete başlamasının üzerinden yaklaşık 14 yıl geçti. Ancak daha verimli çift motorlu, yeni nesil uçakların (A350-B787) piyasaya sürülmesi ve sektörde benimsenmesiyle, A380 ile ilgili bu pozitif beklenti tablosu, kısa süre içinde ortadan kayboldu. Talep yetersizliği, uçakların verimsizliği, sektörde büyük toplama ve dağıtma merkezlerinin önem kazanacağı fikrinin tutmaması üzerine, pandeminin havacılık sektöründeki yıkıcı etkisi eklenince; birçok A380, sahipleri tarafından erken emekliye ayrılmaya ve hatta yedek parça olarak kullanılmak üzere parçalanmaya mahkum edildi.


İlgili Haber | En Büyük Uçak Mezarlıkları


Ch-aviation.com verilerine göre, bugüne kadar üretilen toplam 254 adet Airbus A380’den yedisi tamamen parçalarına ayrılmış durumda. Bu yedi uçağın kısa süren yolculuklarına biraz daha yakından bakalım.

MSN 003: İlk uçuşunu Mayıs 2006’da yaptı. Singapur Havayolları filosunda uçmak üzere 9V-SKA tescilini aldı. Planespotters.net’ten alınan veriler, süperjumbonun, Haziran 2017’de aktif hizmetten çekilerek, Fransa’nın Tarbes kentinde uzun süreli park (Storage) durumuna alındığını gösteriyor. Aralık 2017’de uçak, sahibi Dr. Peters Group’a iade edildi ve 2-DRPA olarak yeniden tescil edildi. Ardından, iki yıl sonra, uçağı satın almak isteyen müşteri olmadığı için, Kasım 2019’da hurdaya ayrıldı ve parçalandı.

MSN 005: İlk uçuşunu 2006 yılının Temmuz ayında yaptı ve Singapur Havayolları’na teslim edildi. 9V-SKB olarak tescil edilen A380, 2017 yılında aktif hizmetten çekilene kadar Singapur renkleriyle uçtu. Şubat 2018’den itibaren Tarbes’te Storage durumunda beklemeye başladı. Dr. Peters Group’a ait olan uçak, başka bir havayolunun filosunda uçmaya devam etmek için umutlandı. Planespotters.net verileri, uçağın kiralama operatörü Hi Fly filosuna katılacağını gösteriyor. Ancak bu durum hiç bir zaman gerçekleşmedi.

MSN 010: İlk uçuşunu Aralık 2007’de yaptı ve Singapur Havayolları filosuna katılarak 9V-SKE olarak tescil edildi. 2018 yılının Nisan ayında operasyondan çekildi. Aynı yıl içinde sahibi Dr. Peters Group’a geri gönderildi. Uçak, 2021 yılının Mayıs ayında Tarbes’te parçalarına ayrıldı.

MSN 021: 9V-SKH olarak tescil edilen A380, ilk uçuşunu 10 Aralık 2008’de yaptı. Daha önceki uçakların aksine, bu A380, küresel sağlık krizinin kurbanı oldu ve Mart 2020’de Storage durumuna alındı. Yerde bir yıldan fazla bir süre sonra, 2021 yılının Ekim ayında parçalandı.

MSN 019: Kardeşi MSN 021 (9V-SKH) gibi 9V-SKG tescilli MSN 019 da Singapur’da parçalarına ayrılıyor. İlk uçuşunu Kasım 2008’de, kardeşinden hemen önce yaptı. Haziran 2009’da Singapur Havayolları’na teslim edildi. Mart 2020’de uçuşlardan çekildi ve o günden sonra bir daha gökyüzü ile buluşamadı. Şu anda parçalarına ayrılmak üzere, kardeşim MSN 021’in yanına park edilmiş durumda.

MSN 040: Daha önce bahsedilen uçaklardan farklı olarak, bu uçak Singapur Havayolları tarafından değil Air France tarafından kullanıldı. İlk uçuşunu 2009 yılında yapan uçak F-HPJB olarak tescil edildi. Air France’nin Aralık 2019’da uçağı emekliye ayırmaya karar verdiği sürede, Covid-19 krizi henüz ortaya çıkmamıştı. 2020’de Dresden’de (Almanya) yaklaşık iki ay Storage durumunda kaldıktan sonra Knock’a (İrlanda) gönderildi. 2021 yılının Şubat ayında ise parçalandı.

MSN 011: Hurdaya ayrılan altıncı ve son A380, Emirates filosunda uçan A6-EDA tescilli uçak oldu. Küresel salgının kurbanlarından biri olan uçak, 2020 yılının Mart ayında Storage durumuna alınmak üzere Dubai World Central Havalimanı ile Dubai International Havalimanı arasında zaman geçirdi. (Kasım 2021’de ise Dubai World Central’da parçalandı. Bu uçak Birleşik Arap Emirlikleri’nde parçalanan ilk A380 olarak kayıtlara geçti.

Havayolları daha ekonomik ve daha verimli çift motorlu uçaklara yöneldikçe, bu listede yer alan uçakların sayısının, bir kaç yıl içinde artmasına kesin gözüyle bakıyor. Neyse ki, Emirates CEO’su Tim Clark, A380’lerin tahmini emeklilik tarihi olarak “2030’ların ortalarını” işaret ediyor. Bu da Dubaili havayolunun, filosundaki A380’leri en az 10 yıl daha uçuracağı anlamına geliyor.

*MSN: Manufacture Serial Number (Uçakların üretim bandından çıkış sırası ve seri numarası)

adbanner