Rusların En Yeni Nakliye Uçağı: An-124’ün Varisi Olacak

Rusya’da yer alan Merkezi Aerohidrodinamik Enstitüsü’ndeki mühendisler, Antonov An-124’ün varisi olması planlanan ve Rusça’da fil anlamına gelen “Slon” adı verilen, ağır nakliye uçağının, aerodinamik konfigürasyonunun geliştirilmesi üzerinde çalışıyor.

Antonov An-124, türünün tek örneği olan dünyanın en büyük ağır kargo taşıyıcısı An-225’in, Ukrayna’da devam eden çatışmalar esnasında Rus saldırılarıyla yok edilmesinden önce, dünyanın en büyük ikinci kargo uçağı ünvanına sahipti.

An-225 ve An-124 aynı tasarım üzerinden üretildi. An-124’ün 4 motoru ve daha düşük kargo taşıma kapasitesine karşılık; An-225 ise 6 motora ve daha fazla kargo taşıma kapasitesine sahipti.


İlgili HaberUçak Taşıyan Uçaklar


An-124, şu anda hizmette olan en büyük nakliye uçağı durumunda. Antonov şirketi, yaklaşık 55 adet An-124 üretti. Ancak dünyanın en büyük kargo uçağı An-225 de dahil olmak üzere, An-124’ün bazıları, Rusya’nın hava saldırıları esnasında kullanılamaz hale geldi. Diğer taraftan Rusya’ya ait olan An-124’lerin büyük çoğunluğu da Rus tescilli uçakların lisanslarının uluslararası hava sahalarında iptal edilmesinden dolayı yere indirildi. Bu uçakların eksikliği, piyasadaki yüksek kapasiteli nakliye uçaklarının sayısını ciddi oranda azalttı.


2014’ten önce, Rusya ve Ukrayna söz konusu uçak “Slon (Elephant)”ı beraber geliştirmeyi planlıyordu. Ancak Kırım’ın ilhak edilmesi ile birlikte bu anlaşma son buldu.

Antonov An-124 Ruslan, 1980’li yıllarda, Ukrayna’daki Antonov Tasarım Ofisi’nde tasarlandı ve ilk uçuşunu, 24 Aralık 1982’de gerçekleştirdi. Uçak, pandemi sürecinde çoğunlukla tıbbi malzemelerin nakliyesi için kullanıldı.

Rusya’daki Merkezi Aerohidrodinamik Enstitüsü, optimizasyon alanlarını belirlemek amacı ile farklı uçuş hızlarında, uçağın aerodinamik özelliklerini geliştirmek için şu ana kadar iki farklı araştırma döngüsü yürüttü.


Araştırmacılar, test sonuçlarına dayanarak yeni tasarımı, büyük kargoların taşınmasına olanak sağlayan daha büyük enine kesite sahip bir gövde, kanat birleşimlerindeki kaplamalarda bir inceltme ve farklı kanat ucu tasarımlarını da içerecek şekilde değiştirdi.

Bir diğer önemli değişiklik de motorların içine oturduğu nacelle yapısında gerçekleştirildi. PD-35 motorlarını, aynı zamanda Ilyushin uçak modellerine de güç sağlayan yüksek bypaslı turbofan motorların yerleştirilebilmelerine olanak verecek şekilde geliştirildi.

Araştırmacılar, An-124’ün mevcut modellerin taşıyabileceği maksimum yük olan 120 tona kıyasla, 180 tona kadar yük taşıyabilen geliştirilmiş bir versiyonunu yapmayı hedefliyor. Buna ek olarak, geliştirilmiş An-124’ün menzilinin 7.000 kilometrenin üzerinde olması ve saatte 528 mil (850 km/s) azami hıza sahip olması bekleniyor.


Merkezi Aerohidrodinamik Enstitüsü’ndeki araştırmacılar hâlâ tasarımdaki iyileştirmeler üzerinde çalışıyor. Projenin en can alıcı noktası ise uçağın çeşitli konfigürasyonlarına uyacak şekilde sökülebilen kanat uçları. Bu tasarım, araştırmacıların uçuş esnasında “aerodinamik kalite” üzerindeki etkiyi incelemesine ve en iyi seçeneği seçebilmelerine olanak sağlayacak.

Merkezi Aerohidrodinamik Enstitüsü araştırmacısı Alexander Krutov, Slon’un, öncelikle sivil uygulamalar için dizayn edildiğini söyledi.

Geliştirilmekte olan modellerin bu yıl içerisinde rüzgar tüneli testlerine tabi tutulması bekleniyor.

Ramazan Emre Yeşilmen

adbanner