Emirates’in patronu Tim Clark, Avrupalı imalatçı Airbus yönetimine, superjumbo A380’in, yeni nesil motorlar ve bazı tasarım revizyonlarını da içeren A380neo versiyonun üretilmesi için ısrarını sürdürüyor.
Emirates Başkanı Sir Tim Clark, Airbus’ın A380 uçaklarının yeni nesil motorlarla donatılarak, yeniden üretilmesi konusundaki talebinde ısrarcı. Böyle bir değişikliğin, uçağın yakıt verimliliğinde %25’e varan, kayda değer bir gelişme yaratabileceğini iddia ediyor.
16 Haziran’da Paris Air Forum’da konuşan Clark, A380 uçaklarında şu anda kullanılan motorların biraz eskimiş olduğunun altını çizdi. A380 uçakları şu anda, her ikisinin de kökenleri 1990’lı yıllara dayanan, Engine Alliance GP7200 ve Rolls-Royce Trent 900 motorlarından güç alıyor.
A380’e Rolls-Royce UltraFan Önerisi
Clark, Rolls-Royce UltraFan gibi gelişmiş motorların potansiyelinin farkında. Bu motorun, A380 için oyunun kurallarını değiştirebilecek bir potansiyele sahip olabileceğini düşünüyor. Clark: “UltraFan motorlarına geçiş, yakıt tüketimini ve emisyonları dörtte bir oranında azaltabilir. Bu da oldukça etkileyici bir başarı” diyerek, bu konudaki kararlılığını bir kez daha dile getirdi.
24 Nisan’da Rolls-Royce, UltraFan prototipini ilk kez kamuoyuna sundu. Motorun yapısal tasarımının, 25.000 lb (111 kN) ile 100.000 lb itiş gücü gerektiren, geleceğin dar ve geniş gövdeli uçakları için olası güç kaynağı olarak ortaya çıktığı vurgulandı. Sağlıklı bir karşılaştırma yapabilmek için, günümüzde kullanılan Trent 900 motorlarının itki gücünün 84.000 lb olduğunu belirtelim.
Geçtiğimiz hafta Emirates, filosundaki 116 adet A380’in 87’sini aktif olarak uçurdu ve %82 doluluk oranına ulaştı. A380 uçakları, ileri yaşına rağmen, Emirates yolcularının gözdesi olmaya devam ediyor. Clark, UltraFan motorlarıyla donatılmış bir A380’in, yakıt verimliliği konusunda “devrim niteliğinde bir değişim” sunacağını öngörüyor.
Clark, UltraFan’ın yüksek kanat tasarımına geçiş başta olmak üzere, beraberinde getirdiği diğer aerodinamik geliştirmelerin de bu konuda ekstra faydalı olacağı görüşünde. Clark, “Potansiyel değişiklikleri düşünmek için epey zaman harcadım” diyecek kadar da iddialı.
Clark, yaptığı önerilerin, özellikle küresel havacılığın geleceğinde beklenen yolcu artışı projeksiyonlarının ışığında, sınırlı slotlarla boğuşan havalimanlarındaki operasyonlar için, süper kapasiteli bir uçağın, tek uygun çözüm olabileceğini savunarak, yeni bir tartışmanın da fitilini ateşledi.
Ancak Airbus, şimdiye kadar Clark’ın ısrarlarına hep mizahi ve küçümseyici bir dille yanıt verdi. Clark: “Bana hep gülüyorlar. Burada başına buyruk biri olabilirim – ama yalnızca görüşlerimi belirtiyorum – buna nasıl yanıt vermek istedikleri onların seçimi” diyerek, Avrupalı imalatçının yöneticilerine de sitem dolu bir göndermede bulundu.
Tamamen metal olan A380’in piyasaya sürüldüğü günden bu yana, dijital tasarım ve malzeme teknolojisindeki ilerlemelerin “gerçekten büyüleyici bir şey yaratmak için Airbus’a makul bir fırsat sağladığı görüşünü her fırsatta yinelemeyi ihmal etmiyor.