NASA’nın Fütüristik Süpersonik Uçağı X-59 Piste Çıktı

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi NASA ve Lockheed Martin iş birliğiyle geliştirilen X-59 uçağı, üretim tesisinden çıktı ve Lockheed Martin Skunk Works’teki piste ulaştı. Bu gelişme, X-59’un ilk uçuşu ve sonrasında başlayacak yoğun test sürecine hazırlanması için kritik bir dönüm noktası olarak kabul ediliyor. Projede bir sonraki aşama, uçağın emniyeti ve performansından emin olmak için yapılacak kapsamlı yer testleri olacak.

X-59, Mach 1 olarak da bilinen, ses hızından daha hızlı gerçekleştirilen uçuşlarda yaşanan sonik patlamaları en aza indirerek, süpersonik seyahatte devrim yaratmaya hazırlanıyor. X-59, insanların yaşam alanları üzerinde süpersonik uçuşlar yapılmasının önündeki en büyük engellerden biri olan ses patlamaları yaşanmadan, ses hızının aşılıp aşılamayacağı konusunda yapılan çalışmaların en somut örneği durumunda.

Süpersonik Dostu Kurallar İçin Veri Toplayacak

X-59 gökyüzü ile buluştuğunda, süpersonik yolculuk sırasında üretilen sese insan tepkileri hakkında önemli veriler toplamak için farklı ortamlarda ve farklı topluluklar üzerinde bir dizi uçuş gerçekleştirecek. Bu veriler, NASA tarafından titizlikle analiz edilecek ve uluslararası sivil havacılık düzenleyicileri ile paylaşılacak.

ABD yasaları şu anda, Federal Havacılık İdaresi – FAA tarafından sağlanan özel izin olmadan, kara üzerinde Mach 1’den (saatte 1.234 kilometre veya saatte 767 mil) daha yüksek bir hızda uçmayı yasaklıyor. Bu nedenle, uçakların standart bir şekilde süpersonik uçuşlar yapmaya başlaması için, otoriteler tarafından yeni düzenlemeler yapılması gerekiyor.

Sonik patlamalar sonucu ortaya çıkan gürültü, dünyanın ilk süpersonik ticari uçağı olan Concorde’nin, ABD ve Avrupa hava sahalarında, sesten hızlı uçabilmesini engelleyen ve onun yeteneklerini, yalnızca transatlantik uçuşlar yapmakla sınırlandıran temel dezavantajlarından biriydi.

Farklı topluluklardan elde edilecek veriler, insanların X-59 tarafından üretilecek değiştirilmiş ses imzasına nasıl tepki verdiğine dair değerli bilgiler sağlayacak. Otoriteler için yeni regülasyonlar ile ilgili karar verme süreçlerine önemli bir katkı sunacak.

Nihai hedef, mevcut düzenlemeleri revize etmek ve kara üzerinde ticari süpersonik uçuşlara izin vermek için gereken bilimsel kanıtları sağlayabilmek olarak belirtiliyor.

X-59 uçağına, F414-GE-100 turbofan motoru olarak da bilinen General Electric F414’ün özel bir versiyonu tarafından güç sağlanacak. Bu özel motor, Boeing F/A-18 Super Hornet, Saab JAS 39 Gripen, KAI KF-21 Boramae ve daha pek çok farklı savaş uçaklarında aktif olarak kullanılıyor.

adbanner