Çok para kazanmak isteyen insanlar için, havayolu şirketi kurmak, ilk akla gelen çözüm olmasa da yine de havacılık sektöründe, yeni havayolu konseptleri geliştirilmeye devam ediyor. 2022’nin sonlarında, yeni, tamamen business class koltuklara sahip, ilginç bir havayolu konsepti olarak duyurulan Beond, 2023 sonbaharında operasyonlarına başlamayı planlıyor…
2023 sonbaharında faaliyete geçmeye hazırlanan ve kendisini “dünyanın ilk premium tatil havayolu şirketi” olarak ilan eden bir havayolu girişimi olan Beond, Maldivler’den Avrupa, Asya, Afrika ve hatta Avustralya da dahil olmak üzere, 60’a yakın varış noktasına aktarmasız uçmayı planlıyor.
Havayolunun ilk uçuş noktaları arasında Dubai, Hong Kong, Milano, Münih, Paris, Riyad, Singapur, Taipei, Viyana ve Zürih yer alacak. Havayolunun hedefi, filosundaki Airbus A321neo uçaklarını 2-2 konfigürasyonuna göre yerleştirilmiş, sadece 68 adet business class koltukla uçurmak. Bu hedef, La Compagnie’nin A321neo uçaklarını andırıyor.
Arkasında, konaklama endüstrisine ürünler sağlayan bir Maldiv şirketi olan SIMDI Group ve BAE merkezli bir yatırım şirketi olan ARABESQUE olan havayolu, yolcularına evde bagaj teslimi ve check-in, havaalanına premium transfer, özel dinlenme salonu ve harika uçak içi yemekler gibi birbirinden özel hizmetler sunacak.
Şirketin CEO’su Tero Taskila, geliştirdikleri konsept hakkında şunları söylüyor:
“Dünyanın ilk lüks tatil havayolunu Maldivler merkezli olarak faaliyete geçirmekten gurur duyuyoruz. Havayolunun en kısa süre içinde, birçok yeni destinasyon ile hizmete başlaması için yetkililerle yakın bir şekilde çalışıyoruz. Havayolu yönetimi olarak, şimdiye kadar verdikleri destek için, Maldivler hükümeti ve ilgili makamlara, en derin şükranlarımızı ve teşekkürlerimizi iletmek istiyorum.”
Maldivler Ekonomik Kalkınma Bakanı Fayyaz Ismail ise:
“Beond’un Maldivler merkezli olmayı seçmesinden dolayı çok heyecanlıyız. Yeni kurulan havayolu, Maldivler’e çift yönlü olarak daha fazla doğrudan uçuş imkanı sağlayarak, Maldivler’e seyahati daha kolay ve daha erişilebilir hale getirecek.” şeklinde konuştu.
Yatırımcılardan 17 milyon Dolar topladı
Beond, aralarında aile şirketleri, melek yatırımcılar ve stratejik ortakların da bulunduğu bir grup yatırımcıdan, 17 milyon Dolar topladığını duyurdu. Şirket, bu yatırımların “Beond’un vizyonuna ve potansiyeline olan güçlü güven ve inancı yansıtan aşırı talep” olduğunu iddia ediyor.
Beond CEO’su elde edilen finansmanı şu şekilde açıklıyor:
“Bu finansman turu, Beond için önemli bir kilometre taşını işaret ediyor. İnovasyona olan tutkumuzu paylaşan ve misyonumuza inanan böylesine önemli yatırımcıların desteğini aldığımız için gururlu ve heyecanlıyız. Yatırım, Beond’a tam potansiyelini gerçekleştirmesi ve hem havayolu endüstrisindeki çığır açan iş modeli vaadini hem de yolcular için öncü deneyimi gerçekleştirmesi için güç verecek. Beond, ekibimizin onlarca yıllık kolektif deneyimine dayanan, düşük maliyetli bir operasyonun faydalarını sunarken, müşteriler için birinci sınıf eğlence deneyimi sunacak.”
Şirket, elde edilen yatırımı hangi amaçlarla kullanacağını da duyurdu:
- Ekibi genişletmek ve ürün geliştirme ile yeniliği hızlandırmak, pilot ve kabin ekibi işe almak ve uçuş ağı oluşturmak
- Pazarlama ve satış çabalarını ölçeklendirmek ve daha geniş bir müşteri tabanını yakalamak için marka görünürlüğünü ve pazar erişimini artırmak
- Unutulmaz bir müşteri deneyimi sunmak için tamamen düz yatak olabilen premium koltuklara sahip uçaklara ve en son teknolojilere yatırım yaparak, daha fazla kapasiteyi güvence altına almak
Bir havayolu şirketi kurarken elde edilen 17 milyon Dolarlık yatırım, çok büyük bir meblağ olmasa da yine de şirketin para toplayabilmiş olması önemli. ABD’de Breeze Airways, bunun en önemli örneği. Havayolu piyasaya çıktığında yaklaşık 300 milyon Dolar yatırım toplamıştı ve kısa süre içinde bunu harcadı. Üstelik havayolunun, bu yatırımcılardan elde ettiği paraları, pahalı premium tamamen düz yatak olabilen koltuklara harcaması da gerekmiyordu.
Beond Havayolları Gerçek Olamayacak Bir Hayal mi?
Son dönemde birçok “startup” havayolu şirketi görmeye başlamış olsak da hepsinin niteliği aynı değil. Maldivler hükümetinin desteği, arkasındaki bazı saygın firmalar düşünüldüğünde Beond’un hayata geçirmeye çalıştığı konsept, son derece realist görünüyor.
En büyük eleştiri ise, bu tip girişimlerin hep yaptığı gibi Beond’un da henüz resmi onay almadan, hiç uçağı, pilotu, kabin görevlisi bile olmamasına rağmen, birkaç ay içinde uçuşlara başlayacağını iddia ediyor olmasına yapılıyor. 2022’nin sonlarında havayolu, 2023’ün başında uçuşlara başlayacağını iddia ediyordu. Ağustos 2023’e gelindiğinde ise ilk uçuş için 2023’ün sonbaharı işaret ediliyor. Bu durum havayolu şirketi kurulması projelerinin ciddiye alınmamasının en büyük nedeni olarak gösteriliyor.
Öte yandan konsept ne kadar iyi olursa olsun, Beond’un sürdürülebilir bir iş modeli oluşturabilmesi konusunda bazı konular ciddi soru işaretlerini barındırıyor:
- Maldivler’de havayollarının büyüyebileceği sınır belli. Çünkü bu varış noktasında, kaç tane otel odası olduğu belli. Adalar arası kapasitenin ne kadar olduğu biliniyor ve tüm bunlar sınırlı.
- Maldivler sezonluk bir pazar ve genellikle yaz aylarında sakin. Uçak gibi pahalı varlıklara yatırım yapıldığında; yıl boyunca belli bir talep yoksa, sunulan hizmetin sürdürülebilir olması zor görünüyor.
- Maldivler’e çok sayıda havayolu, farklı noktalardan operasyon yapıyor. Yeni kurulacak Beond’un bağlantılı uçuş trafiğine sahip olmayacağı gerçeği göz önüne alındığında, Maldivler pazarındaki mevcut rakiplerle rekabeti nasıl gerçekleştireceği büyük bir soru işareti.
- Şirketin evde check-in gibi hizmetlere odaklanması, uzmanları iş planı hakkında şüpheye düşürüyor. Fiyatların cazip olması için maliyetleri düşük tutmaya odaklanmak yerine, dünyanın her yerinde, herkesin bagajını evinden alacağını iddia etmek, bunun iyi bir yatırım fikri olmayabileceğini düşündürüyor.
- Havacılıkta geçmiş tecrübelere bakıldığında, tamamı Business class koltuklarla hizmet veren havayollarının neredeyse hiç başarılı olamadığı görülüyor. Uçak teknolojisinin gelişimi göz önüne alındığında, tamamen business class hizmet veren havayolu konseptinin, geçmişe göre bugün daha büyük bir başarı potansiyeline sahip olduğu söylenebilir. Airbus A220 ve Airbus A321LR gibi uçaklarla, daha az sayıda yolcu ile, oldukça uzun menzilde, düşük maliyetlerle uçabilmek mümkün hale geldi. Bu tip bir iş konseptinin başarıya ulaşmasında bu uçak tiplerinin etkisi olabileceği düşünülüyor.
Biletler Satışa Çıktı!
Beond, kısa süre önce, Kasım 2023’te başlamayı planladığı uçuşları için bilet satmaya başladı.
Havayolu Male’den Münih, Riyad ve Zürih’e uçacak. Münih ve Zürih’e yapılacak uçuşlar, yakıt ikmali nedeniyle Riyad üzerinden yapılacak.
Havayolunun üç farklı ücret skalası bulunuyor. En temel ücret sınıfı için bilet alan yolculara, özel yolcu salonu erişimi veya uçakta ücretsiz koltuk tahsisi sunulmayacak. Daha yüksek sınıflardan bilet almak için, birkaç yüz Dolar daha fazla ödemek gerekiyor.
Açıklanan fiyatlandırma politikası, piyasadaki diğer havayollarının ücretlerine göre çok daha yüksek. Bu sebeple Beond’un, pek rekabetçi olmadığını söylemek mümkün. Ayrıca uçuşların Riyad aktarmalı gerçekleştirilmek zorunda olması yolcuların uçakta uyku başta olmak üzere, genel seyahat deneyimini büyük ölçüde sınırlayacağını söylemek mümkün.