Avrupalı imalatçı Airbus, Haziran 2019’da, dünyanın en uzun menzilli dar gövdeli uçağı A321XLR’yi resmi olarak duyurdu Airbus A321 uçak ailesi üzerinden geliştirilen uçak, A321neo ve A321LR modellerine göre çok daha uzun bir menzil vaadediyor.
Havayolları, her türlü yeni pazara kapı açabilecek uzun menzilli, düşük kapasiteli uçak ihtiyaçları doğrultusunda, daha şimdiden A321XLR için yüzlerce sipariş verdi. İlk uçağın, 2024 yılının 3. çeyreğinde teslim edilmesi bekleniyor.
Uçağın lansman müşterisi, British Airways, Iberia, Aer Lingus gibi şirketlerin sahibi olan, International Airlines Group (IAG) olarak duyuruldu. IAG Grubu, sekizi Iberia’ya ve altısı Aer Lingus’a olmak üzere bu uçaklardan 14 adet sipariş etti.
Başlangıçta plan, Aer Lingus’un uçağın lansman müşterisi olması yönündeydi. Ancak durum değişti. A321XLR’nin küresel lansman müşterisi İspanyol Iberia olacak.
Iberia, A321XLR ile uçmaya başlayacağı rotaları duyurdu. Mürettebatın uçağa alışması için yapılacak deneme uçuşlarının ardından Iberia, A321XLR ile Madrid’den (MAD) hem Boston’a (BOS) hem de Washington’a (IAD) uçarak uzun mesafeli ilk uçuşlarına başlamış olacak. Iberia’nın bu uçakta sunacağı hizmet detayları henüz açıklanmadı ve kabin iç mekanlarında yolcuları neyin beklediği de duyurulmadı.
A321XLR, Airbus tarafından havayollarına, başka türlü mümkün olamayacak yeni pazarlar açacak şeklinde pazarlanırken, halihazırda A330 ile yapılan bazı rotalarda, durumların değişmesi bekleniyor.
İrlandalı Aer Lingus’un, Airbus A321XLR’nin lansman müşterisi ünvanını kaybetmesinin nedeni ise yönetim ve pilotları temsil eden sendika arasında, maaş zamları üzerinde uzlaşılamıyor olması.
Aer Lingus pilotları, yıllar içindeki enflasyonu yansıtacak şekilde %20’nin üzerinde maaş artışı isterken; yönetim %8,5’in üstüne çıkmaya istekli değil.
Aer Lingus yönetimi, pilotlar ile anlaşmaya varılmaması halinde, Airbus A321XLR teslimatlarının erteleneceği, pilotların uçuş fırsatlarının azalacağı yönünde bir tehditte bulundu. 29 Nisan 2024’e kadar anlaşmaya varılması gerekiyordu ancak uzlaşma sağlanamadı.
IAG Grubu yönetimi ise Aer Lingus’un, bu yatırım için gerekli maliyet yapısı güvencelerini sağlayamadığını ve bu nedenle, A321 XLR’nin lansman müşterisinin grup bünyesindeki bir başka havayolu olan Iberia olmasına karar verildiğini duyurdu.
Eğer Aer Lingus, pilotlarla anlaşmaya varılabilirse ikinci veya üçüncü A321XLR uçağının teslim alınması mümkün görünüyor. Aer Lingus filosunda, aynı uçağın biraz daha kısa menzilli versiyonu olan sekiz adet Airbus A321LR bulunuyor. Yani havayolunun şu anda İrlanda ile Amerika Birleşik Devletleri’nin Kuzeydoğusu ve Kanada arasında uçuş yapabilecek uçağı bulunuyor. Iberia filosunda ise buna benzer bir uçak bulunmuyor. Aer Lingus için A321XLR’nin en büyük faydasının, yeni pazarlara açılmak yerine, mutlak bir büyüme sağlayacak olması gösteriliyor.