Antalya Havalimanı Hudut Mülki İdare Amiri Suat Seyitoğlu, Rusya-Antalya seferini yapan uçağın sol motor kısmında iniş sırasında yangın çıktığını belirterek, yolcu ve mürettebatın tahliye edildiğini bildirdi. ( Orhan Çiçek - Anadolu Ajansı )

Havacılık Bülteni-292

ANTALYA’YA İNEN RUS UÇAĞI NEDEN YANDI?

Rusya’nın Soçi kentinden kalkış yapan Azimuth Havayolları’na ait Sukhoi Superjet 100 tipi yolcu uçağı, Antalya Havalimanı 36R pistine teker koyduktan sonra alev aldı.

Zorlu hava koşulları, yoğun yağış ve kuvvetli rüzgarların inişi zorlaştırdığı Antalya Havalimanı’na sert iniş yapan uçağın, sol motoru piste çarptığı için başlayan yakıt sızıntısı, yangına dönüştü.

Pilotların, uçağın sol motorunda yangın başlaması nedeniyle kuleye acil durum deklare ettikten sonra Antalya Havalimanı Kurtarma ve Yangınla Mücadele (ARFF) ekipleri, hızla pist başına yönlendirildi. Ekipler, uçağa 23 saniye gibi rekor bir sürede yangına müdahale ederken, çok kısa süre içinde 79 yolcu ve 6 mürettebatın güvenli şekilde tahliyesi sağlandı. Uçaktaki yangın da 2 dakika içinde söndürüldü. Birçok yolcunun, tahliye sırasında el bagajlarını da yanlarına alarak uçağı terk ettikleri görüldü.

Azimuth Havayolları, olaydan sonra dönüş seferini bekleyen yolcular için yedek bir uçağın hazırlandığını duyurdu. Antalya Havalimanı’ndaki pist geçici olarak kapatıldı.

Antalya’ya inişte yanan uçağın, yaklaşık 1 ay önce başka bir uçuşta da sorun yaşadığı ortaya çıktı. Uçağın hidrolik sistemlerindeki sızıntı nedeniyle 16 Ekim’de  Moskova Vnukovo Havalimanı’na acil iniş yaptığı belirlendi.

16 Ekim’de 102 yolcusuyla Ivanovo’ya gitmek üzere Mineralnye Vody’den kalkan uçak, 10 kilometre irtifada seyrini sürdürürken, kokpit ekibi, hidrolik sistemde düşük sıvı seviyesi problemi yaşadıkları gerekçesiyle, Vnukovo Havalimanı’na acil iniş izni istedi. 102 yolcu ve 6 mürettebatın sorunsuz şekilde tahliye edildiği iniş sonrası yapılan incelemelerde; uçağın iniş takımı kapağında hasar olduğu ve uçakta hidrolik sıvı sızıntısı yaşandığı tespit edildi.

Rusya’nın yerli bölgesel uçağı Sukhoi Superjet-100, 2019 yılında Moskova-Murmansk uçuşu için havalandıktan sonra, uçakta teknik arıza yaşanmış ve kokpit ekibi Moskova’ya geri dönüp acil iniş yapmıştı. İniş sonrası kontrolden çıkan uçak alev almış ve 1’i kabin görevlisi olmak üzere, toplam 41 kişi yaşamını yitirmişti.

BOEING 737 EVİN ÇATISINA DÜŞTÜ!

25 Kasım sabahı, küresel lojistik devi DHL adına uçan, İspanya merkezli Swiftair şirketine ait Boeing 737-400 kargo uçağı, Vilnius Havalimanı’na son yaklaşma sırasında iki katlı bir binanın üzerine düştü.

Almanya’nın Leipzig Havalimanı 26L pistinden kalkış yapan uçak, önce kuzeye, sonra doğuya yöneldi, 18 dakika sonra Almanya-Polonya sınırını geçti ve 33.000 ft (10.300 m) seyir irtifasına tırmandı. 737’nin kalkıştan 1 saat 20 dakika sonra Litvanya’nın başkenti Vilnius’a inmesi planlanmıştı.

Litvanya hava sahasına girdikten sonra alçalmaya başlayan uçak, Vilnius Havalimanı 19 pistine inmek için son yaklaşma aşamasındayken, pilotlar kuleye ILS ile inişe geçtiklerini bildirdi. Uçağa ait Flightradar24 verileri, uçak 650 ft (200 m) irtifada, saatte 150 knot hızla ilerlerken bir anda kesildi.

Kaza anına ait videolarda, uçakta herhangi mekanik veya teknik arıza yaşandığına dair bir anormallik göze çarpmıyor. Hava koşullarının da uçuş için son derece elverişli olduğu biliniyor.

Uçağın, kameranın görüş alanından çıkmadan hemen önce, aniden şiddetli bir şekilde burnunu yukarı kaldırdığı fark edilse de kısa süre sonra, çarpışma gerçekleşiyor ve alevler etrafı kaplıyor.

737’nin, pist eşiğinden sadece birkaç yüz metre uzakta yerleşim merkezine düşmesi olayı ile ilgili başlatılan soruşturma kapsamında elde edilen ilk bilgilere göre, Vilnius Havalimanı’daki hava trafik kontrolörü, son yaklaşma boyunca kokpit ekibi ile sürekli temas halindeydi. Kule, 737’ye iniş izni verdi ancak anlamlı bir yanıt alınamadı.

Kaza sırasında, uçakta İspanyol kökenli iki pilot ile biri Alman diğeri Litvanyalı iki DHL personeli bulunuyordu. Pilotlardan birinin hayatını kaybettiği doğrulanırken, kurtulan üç kişinin ise ciddi yaralanmalar yaşadığı belirtiliyor.

Pilot hatasına bağlı olarak meydana gelen kontrol kaybı, kazanın olası nedeni olarak gösteriliyor. Düşük irtifada uçağı kurtarmanın imkansız hale geldiği bir stall durumu yaşandığı; pilotların aniden burun yukarı hamle yapmasının, bu senaryoyu destekler nitelikte olduğu düşünülüyor.

Litvanyalı yetkililer, kazanın ardından, Polonya Hava Seyrüsefer Hizmetleri kurumuna ait özel kalibrasyon ekipmanlarıyla donatılmış, Beech King Air 350 uçağı ile Vilnius Havalimanı’ndaki ILS sistemlerini test etti. Yaklaşık 4 saat boyunca uçak, 19 pistinde çok sayıda pas geçme ve yaklaşma denemesi gerçekleştirdi.

Litvanya hava navigasyon hizmeti sağlayıcısı Oro Navigacija da 19 pistinde, ILS için “olası yanlış okuma” testleri yaptı. Pilotlar tarafından sisteme yüzde 100 güvenilmemesi gerektiğini belirten NOTAM’lar olduğu ortaya çıktı.

Litvanya hükümet yetkilileri yaşanan kazayla ilgili terörizm ihtimali üzerinde duruyor. Buna gerekçe olarak ise Kasım ayı başında hazırlanan bazı raporlar gösteriliyor. Bu raporlarda, DHL’in diğer merkezlerinde yangın çıkarmak için Litvanya’dan çeşitli cihazlar gönderildiği bilgisi yer alıyor. Bahsedilen cihazların, Leipzig ve Birmingham’da bulunan DHL lojistik merkezlerinde yangınlara neden olduğu biliniyor.

Boeing  737-400, BCS18D sefer sayısı ile haftada 4 gün, Almanya’nın Leipzig/Halle Havalimanı’ndaki DHL’nin Avrupa lojistik merkezinden Litvanya’nın başkenti Vilnius’a sefer yapıyordu.

EC-MFE tescilli uçak 31,1 yaşındaydı. Ekim 1993’te fabrikadan çıktıktan sonra, Australian Airlines filosuna katılan uçak, daha sonra ülkenin ulusal havayolu Qantas tarafından kullanıldı. 2014 yılında tamamen kargo uçağına dönüştürüldükten sonra, Şubat 2015’te Swiftair’e teslim edildi.

737-400, Vilnius’taki kazadan önceki hafta, Köln, Amsterdam, Dublin, Brüksel, Bologna, Üsküp, Atina, Barselona ve Milano gibi çeşitli Avrupa havalimanlarına uçuşlar yapmıştı.

Uçağın kara kutuları, kazadan yaklaşık 1 gün sonra bulundu. Litvanya’da kara kutudan elde edilecek verileri analiz edebilecek bir tesis olmadığı için,  kara kuruların başka bir AB ülkesine aktarılmasına karar verildi.

THY İSTANBUL-SİDNEY UÇUŞLARINA BAŞLADI!

Geçtiğimiz Mart ayında, Singapur üzerinden Avustralya’nın Melbourne şehrine seferlere başlayan Türk Hava Yolları, kıtadaki ikinci noktası olan Sidney’e ilk uçuşunu yaptı. İstanbul-Sidney seferleri, Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur aktarmalı olarak yapıldı.

28 Kasım’da, TK174 sefer sayılı uçuş için İstanbul Havalimanı’ndan saat 14:01’de teker kesen Boeing 777-300ER, 9 saat 54 dakikalık uçuşun ardından Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’a indi. Kısa bir bekleme süresinin ardından yeniden havalanan 777, 8 saat 9 dakikalık uçuşu tamamlayarak, Cuma günü yerel saatle 18:18’de Sidney Kingsford Smith Havalimanı’na teker koydu.

THY’nin İstanbul-Sidney seferleri, Pazartesi, Çarşamba, Perşembe ve Cumartesi olmak üzere haftada dört kez gerçekleştirilecek. Hattın açılışına özel ilk birkaç uçuşta Boeing 777-300ER ile gerçekleştirilecek Sidney uçuşları daha sonra Airbus A350-900 uçaklarıyla icra edilecek.

Ancak A350-900 uçaklarının menzil kısıtlamaları nedeniyle, THY’nin Melbourne seferleri için Singapur’da ve Sidney seferleri için Kuala Lumpur’da aktarma yappılmaya devam edilecek. Havayolunun geçtiğimiz Aralık ayında sipariş ettiği 15 adet Airbus A350-1000 uçaklarının, 2026’da filoya katılmaya başlaması ile Avustralya’daki her iki varış noktası için de her gün İstanbul’dan non-stop seferler başlayacak ve iki ülke arasındaki seyahatler için devrim yaşanacak.

THY’nin Sidney uçuşu, havayolunun tarihindeki en uzun uçuş olarak kayıtlara geçti.

Türk Hava Yolları filosunda 24 adet Airbus A350-900 uçağı bulunuyor. Bu uçaklarda 32 adet business class ve 297 adet ekonomi olmak üzere toplam 329 yolcu taşınıyor.

Dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu ünvanını elinde bulunduran THY’nin, Sidney uçuşlarına başlamasının ardından uçuş ağında altı kıtada 130 ülkede 351 varış noktasına ulaşılmış oldu.

EMIRATES İLK A350 UÇAĞINI TESLİM ALDI!

Uzun süredir devam eden bekleyiş sona erdi ve Dubai merkezli havayolu Emirates, ilk Airbus A350 uçağını teslim aldı.

27 Kasım’da Dubai’de düzenlenen özel bir etkinlik ile tanıtımı yapılan A350-900 uçağı, havayolunun sipariş ettiği 65 adet A350’nin ilki oldu. Emirates, 2019’da Dubai Airshow’da 50 adet A350 siparişi vermiş ve ardından 2023’te bu siparişe 15 adet daha ekstra uçak eklenmişti.

Emirates’in yeni A350 uçağı, 32 yeni nesil business class, 21 premium ekonomi ve 259 ekonomi olmak üzere 3 sınıflı konfigürasyonda toplam 312 yolcu taşıyacak.

Teslim edilecek ilk 15 adet  A350 uçağı, birebir aynı şekilde konfigüre edilecek. Sonraki 50 uçak ise ultra uzun mesafeli rotalarda operasyonlar gerçekleştirmek üzere toplamda 298 koltuk bulunduracak. Uçucu ekibin dinlenme alanları daha da genişletilecek.

Emirates, A350 uçaklarının filoya katılmasının ekstra menzil, verimlilik ve esneklik sunacağı görüşünde. Bu sayede yeni pazarlardaki müşteri talebini karşılamayı amaçlayan havayolu, hizmet verdiği şehirlerde yeni fırsatlar yaratabilmenin planlarını yapıyor. Emirates, A350’nin filoya katılması ile A380 gibi daha büyük uçaklar için uygun olmayan orta büyüklükteki havalimanları da dahil olmak üzere, dünyanın dört bir yanında yeni destinasyonlara açılacak.

Filoya katılan ilk A350-900’ün ilk ticari uçuşu 3 Ocak 2025’te Dubai’den Edinburgh’a gerçekleştirilecek. Uçak önümüzdeki aylarda Mumbai, Ahmedabad, Kuveyt, Bahreyn, Kolombo, Lyon, Maskat ve Bologna uçuşlarında da kullanılacak.

Emirates’in A350 uçağının ekonomi sınıfı koltuklarında, canlandırıcı ve zarif olarak nitelendirilen açık mavi renkte yeni bir kumaş ile lüks bronz renkli kolçaklar kullanıldı. 2025’in başlarında yepyeni altı yönlü ayarlanabilir baş dayanakları da  tanıtılacak. Ekonomi sınıfında uçan yolcular için, uzun mesafeli uçuşlarda bacaklarını uzatabilecekleri ve ücretsiz atıştırmalık alabilecekleri bir alan da düşünüldü.

A350’nin business kabininde ise Mercedes S Class’tan esinlenilen 32 adet lüks deri S Lounge koltuğu ve yan taraftaki kokteyl masasında yepyeni kablosuz şarj özelliği bulunacak.

A350’nin Business Class kabinindeki tam yatak olabilen koltuklar, 4k çözünürlükte buz ekran, kablosuz bağlantı noktası da dahil olmak üzere birden fazla priz ve şarj portu, minibar, geliştirilmiş depolama alanı ile yolcuya eşsiz bir deneyim yaşatılmak isteniyor.

Emirates’in 65 adet A350 uçağının tamamında premium ekonomi sınıfında, deri, geri yatabilir koltuklar, bacak ve ayak dayama destekleri ile ayarlanabilir baş dayanakları bulunan koltuklar bulunacak.

Tüm premium ekonomi yolcuları için koltukta şarj noktaları, yan kokteyl masası, 13,3 inç ekran, büyük boyutlu yastık ve battaniye, belirli uçuşlarda ücretsiz ikram kitleri düşünüldü.

Emirates’in A350 uçaklarında business class kabini 1-2-1; premium ekonomi kabini 2-3-2 ve ekonomi sınıfı kabini ise 3-3-3 şeklinde konfigüre edilecek.

PİLOTLARIN ZORUNLU EMEKLİLİK YAŞI KALDIRILDI!

Arjantin Ulusal Sivil Havacılık İdaresi (ANAC), ticari uçak uçuran pilotlar için yaş sınırlamalarını kaldırdı. Tek pilotlu uçuşlar için 60 ve çok pilotlu uçuşlar için 65 olan maksimum yaş sınırlamalarını kaldırmak için, 25 Kasım 2024’te Arjantin Sivil Havacılık Yönetmelikleri’ni (RAAC) güncelleyen kanun yürürlüğe girdi.

Kurum alınan karara gerekçe olarak, ticari hava taşımacılığı şirketleri tarafından pilotlar için yaş sınırının yükseltilmesine yönelik alınan talepleri gösterdi. Alınan kararın, ulusal veya uluslararası topraklarda, pilot ve yardımcı pilot gerektiren uçaklar için de geçerli olduğuna vurgu yapıldı.

Kararı destekleyen diğer argümanlar ise tıp alanında yaşanan gelişmeler ve havacılık pazarında artan talebi karşılamak için pilotlara olan ihtiyacın artması gösterildi.

Çeşitli ülkelerin sivil havacılık düzenlemelerinde de pilot lisansı sahibi kişilerin, ulusal ve uluslararası uçuşlarda görev yapabileceği yaş sınırının artırılması eğiliminin, bu kararın alınmasında bir etken olduğu belirtildi.

Pilotlar için uygulanan yaş sınırlaması, zihinsel ve fiziksel sağlık koşullarının yanı sıra, havacılık otoriteleri tarafından belirlenen katı bilgi, deneyim ve uzmanlık gerekliliklerine dayandırılıyor.

20 Kasım 2024’te bir grup ABD’li senatör, Dışişleri Bakanı Antony Blinken ve ABD’nin Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (USICAO) yetkilisi Anthony Clare’ye, ticari pilotlar için zorunlu emeklilik yaşının yükseltilmesine destek vermeleri çağrısında bulunmuştu.

adbanner