Hollanda’nın ulusal havayolu KLM’in, Amsterdam-Aruba seferini gerçekleştiren Airbus A330, Atlantik Okyanusu’nu geçerken, yolcular kabinde dev bir fare gördü. Kabinde perdelerin asılı olduğu çubuğun üzerinde yürüdüğü görülen fare, daha sonra başüstü dolapların içine girip kayboldu.
Uçakta görülen bir fare yolcuların hoşuna gitmeyen bir durum yaratmasının ötesinde, uçuş emniyeti için de potansiyel bir risk oluşturuyor. Çünkü farelerin, uçaktaki hayati sistemlere ait kabloları kemirme ihtimalleri bulunuyor.
Atlantik üzerinde uçağın rotasını değiştirmek gibi bir ihtimal olmadığı için, uçak planlandığı şekilde Aruba uçuşuna devam etti. Ancak, inişin ardından, uçağın iyice temizlenmesi ve farenin yakalanması için dönüş uçuşu iptal edildi. 254 yolcu Aruba’da mahsur kaldı.
Fare Nedeniyle Tazminat Hakkı Doğar mı?
KLM’nin yolculara karşı sorumluluğu gereği bu operasyonel sorundan etkilenen herkesin otel ve diğer masraflarını havayolu karşılamak zorunda. Bunun ötesinde, yolcular AB’nin yolcu haklarını garanti altına alan EC261 direktifi kapsamında kişi başı 600 €’ya kadar tazminata hak kazanabilir.
Yolculara tazminat ödenip ödenmeyeceği duruma bağlı. Çünkü tazminat, “olağanüstü durumlarda” verilmiyor. Neyin olağanüstü olup olmadığı ise açık değil. Bu tip durumlarda karar, geçmişteki emsal başka vakalarda alınan kararlar üzerinden veriliyor.
Eğer KLM’nin uçağa fare girmesinde herhangi bir sorumluluğu varsa, teknik olarak tazminat ödenmesi gerekiyor. Ancak fare hiç bir şekilde kaçınılması mümkün olmayan bir yöntemle uçağa girmişse ve havayolu bunu kanıtlayabilirse, ancak o zaman tazminat ödemekten kurtulabilir.
Amsterdam Schiphol’de Fare Krizi Var
Uzunca bir süredir, Amsterdam Schiphol Havalimanı’nda büyük bir fare sorunu olduğu biliniyor. Sosyal medyada hergün paylaşılan yüzlerce içerikte, Schiphol’ün terminalinde farelerin adeta cirit attığı görülüyor. Bakalım KLM, fare krizini nasıl yönetecek ve yolculara ödenecek tazminat ile ilgili ortaya nasıl bir sonuç çıkacak.











