Sefer saati geldiğinde uçağa binmek, havacılıkta adlandırıldığı şekliyle “boarding” çoğu zaman bir karmaşaya dönüşebiliyor. Kapının açılmasından çok önce sıraya girenler; belirli alım kurallarını hiçe sayanlar; sırada gerginlik yaratıp kavga çıkaranlar ve daha neler neler.
First class ya da business sınıfında seyahat ediyorsanız; ekonomi sınıfı yolcları ile aranızdaki farklar elbette hepimizin malumu. Birinci sınıf kalitede özel yolcu salonlarında (lounge) uçuş öncesi dinlenme, daha kısa güvenlik kuyrukları, uçağa biniş aşamasında öncelik ve hatta uçağınız açık alanda park halindeyse özel araçlarla uçağa götürülmek akla gelen ilk ayrıcalıklar.
Ancak boarding konusunda yaşanan sorunlara yönelik, İngiliz British Airways şirketi ilginç bir çözümü hayata geçirdi. Sistem özetle “daha çok para veren; uçağa ilk önce biner” felsefesine dayanıyor. Havayolu 12 Aralık itibariyle bu uygulamayı başlattı. Yolcuları bilete verdikleri ücretlere göre gruplara ayıran havayolu, boarding işlemini bu gruplara göre yapıyor.
Bilete en çok para veren yolcu, uçağa öncelikli alınıyor; en az para verenler ise en son uçağa biniyor. Sürecin işleyişi kısaca şöyle; yolcular online veya kontuardan check-in işlemlerini gerçekleştirdikleri anda kendilerine 1 ila 5 arasında bir sayı atanıyor. 1 numara atanan müşteriler; first class sınıfında seyahat eden ve havayolunun sadakat programı BA’s Executive Club’ın gold üyeleri oluyor. Biletlerine 2 ila 4 arası değer atanan yolcular sırasıyla; üyelik programının gümüş, bronz üyeleri ve ekonomi yolcuları oluyor. Son grup olan 5 numaralı yolcular ise bilete en az para veren, ekstra hizmetlerden faydalanmayan ve valizi olmayan yolculardan oluşuyor.
Çoğu Amerikalı seyahat sever için bu alışılmadık bir prosedür değil. Zira en basitinden American Airlines’ın çok benzer bir boarding süreci var. Fakat bu fiyat temelli uygulama, Avrupalı büyük havayollarında yaygın olarak kullanılmadığı için, müşteriler British Airways’in son uygulamasına tepki göstermekte gecikmedi.
İlgili Haber | Uçağa Nasıl Daha Hızlı Binebiliriz?
Müşteriler, dünyada eşitliğin daha öne çıkmaya çalıştığı çalışmaların yapıldığı bir ortamda, British Airways’in bunun tersini yaptığı görüşünde. Uygulamanın zenginlik ve statü konusunda gösterişçi bir yanı olduğu düşünülüyor. Herkes kimin ne kadar parası olduğunu biliyor; bu da çifte standart oluşturuyor düşünceleri hakim. Tepki ve şikayetlerini sosyal medya üzerinden yayınlamaya başlayan yolculardan bazıları işi daha da ileri götürerek; uygulamayı ırkçılık ile benzeştirmiş durumda.
Ancak British Airways yetkilileri, kararlarının uzun vadede tüketiciler için daha iyi olacağından emin. Müşterileri için havaalanı deneyimini iyileştirmenin ve basitleştirmenin yollarını her zaman aradığını söyleyen yetkililer; gelecek ay, süreci hızlandırmak ve müşterilerin uçağa binişlerini kolaylaştırmak için yeni boading uygulamalarını hayata geçireceklerini söylüyor.
Bu yeni prosedür tutar mı; başta Türk Hava Yolları olmak üzere diğer büyük havayollarında da bu uygulama benimsenir mi bunu zaman gösterecek. Ancak bu uygulamaya ilişkin kişisel tutumunuz ne olursa olsun, havayolu şirketinin yönergelerine bağlı kalmak ve itiraz etmemek çok önemli. Ayrıca diğer tüm yolcular için her şeyin daha da kolaylaşabilmesi için lütfen biniş kapısının önünde gezinmeyin; erkenden sıraya girip uçağa binmeniz geciktiğinde gerginlik yaratmayın. Unutmayın ki bekleme salonundaki herkes aynı durumda ve aynı yere gitmeye çalışıyor!