Uçağa bindikten sonra kabin ekibinin de uyarısıyla, hiç istemeyerek de olsa, telefonumuzu tamamen kapatıyor ya da uçak moduna alıyoruz. Hatta kabin ekibi ”artık telefonunuzu kapatmanız gerekiyor” uyarısı yaptığında o sırada hala telefon konuşması yapan insanlara bile şahit olabiliyoruz. Uçak piste teker koyduğu anda ilk iş telefonuna sarılanlar da cabası.
Teknik anlamda incelendiğinde, telefonunuzu kapatmazsanız uçağa ne gibi bir zarar verebileceğiniz ya da telefonunuzun açık olmasının uçağı düşürüp düşüremeyeceği gibi konular hala tam anlamıyla netlik kazanmış değil. Güvenlik açısından yüzde yüz zararlı olduğu ya da herhangi bir probleme neden olup olmayacağını bilmiyoruz.
İlgili Haber | Cep Telefonunuzu Kapatmazsanız Uçak Düşer mi?
Peki telefonunuzu uçak moduna almazsanız size binlerce liralık bir faturaya mal olabileceğini söylesem ne dersiniz?
İrlandalı havayolu Aer Lingus ile ABD’ye seyahat eden bir yolcu, telefonunu uçak moduna almayı unutup, baş üstü dolabındaki çantasına koydu ve seyahat boyunca da telefonunu hiç eline almadı. Ancak seyahatinden iki hafta sonra kendisine GSM operatörü AT&T’den 300 Dolar’lık bir fatura geldi!
Durum sonradan anlaşıldı. Uçakların dışına yerleştirilen ve uydu ile iletişim sağlayan antenlerin çalışma prensibine göre, telefonunuz eğer uçuş modunda değilse, sınırsız bir uluslararası dolaşım (roaming) planı dahilinde çalışmaya devam ediyor. Antenler ile telefonunuz otomatik olarak bağlantı kuruyor. Yani bu sürede, normal telefon tarifelerinin geçerli olmadığı uydu ağı üzerinden ücretlendiriliyorsunuz. Bu da size yüklü bir telefon faturası olarak geri dönüyor.
İlgili Haber | Uçakta İnternet Nasıl Çalışıyor?
DENİZDE DE OLABİLİR!
Endişelenmeniz gereken şey sadece uçuşlar değil, okyanus ve denizlerde yapacağınız uzun yolculuklarda da telefonunuzu açık bırakmak aynı şekilde büyük faturalar ile karşılaşmanıza neden olabilir.
2016 yılında, Batı Yorkshire da yaşayan Mark Stokes, kanallar arasında yaptığı uluslararası feribot turunun ardından, GSM operatörü O2’den 433 Dolarlık bir fatura aldı.
Yurt dışında telefonunu normal tarifesi üzerinden kullanabilmek için servis sağlayıcısının sunduğu bir paketi satın almış olmasına rağmen bu kadar büyük bir faturayla karşılaşan Stokes’ten alınan ekstra ücretlerin sebebi de sonradan ortaya çıktı: Telefonu, feribotun uydu üzerinden işletilen kendi mobil şebekesi ile irtibata geçmiş ve yine uydu ağı, normal telefon tarifelerinin geçerli olmadığı sınırsız uluslararası dolaşım ağında çalışmıştı.
SONUÇ
Bence uçağın elektronik aksamlarına zarar verip uçağı düşüreceğim diye korkmuyorsanız bile; yüklü fatura ödemek istemediğiniz için telefonunuzu kapatmaya ya da uçuş moduna almaya değer! Ne dersiniz?