İSTANBUL-SİNGAPUR UÇUŞ DENEYİMİ
Türk havacılığının temellerinin atıldığı ve bugün bir yolcu olarak seyahat etmemizin artık mümkün olmadığı Atatürk Havalimanı, hep alışık olduğumuz hareketli günlerinden birini yaşıyor. Bense 100 saat sürecek dünya turumun ilk adımı olan İstanbul-Singapur uçuşumu yapmak üzere havalimanındayım. Kontuara yaklaşıp valizimi bırakıyor ve biniş kartımı alıyorum. Uçuş saatim gelene kadar CIP Lounge’nin yolunu tutuyorum.
Uzun seyahat öncesi kısa bir dinlenme molasının ardından beni Singapur’a uçuracak Boeing 777 ile buluşmak üzere 711 numaralı kapıya doğru harekete geçiyorum. Yolum uzun. Son kontrolü de geçiyor ve apronda uçakların arasında bir yolculuğa çıkıyorum. Evet işte uçağım orada beni bekliyor…
Uçağı bir süre dışarıdan seyrediyorum. Devasa 777’nin heybeti bir kez daha başımı döndürüyor. Uçağa binip 17 Alfa numaralı koltuğuma yerleşiyorum. Eee bir Business class klasiği olan portakal suyunu içmeyi ihmal etmiyorum elbette.
Kapılar kapanıyor, Boeing 777-200 pist başına ilerliyor. Koşuya başlayan uçak kısa süre içinde teker kesip yükselmeye başlıyor. İstanbul, yağmur yüklü bulutların altında kalıyor…
Ardından yaklaşık 11 saatlik yolculuk boyunca neredeyse hiç bitmeyecek bir servis başlıyor. Menünün Türkçe hazırlanmış olması oldukça önemli bir detay olarak dikkatimi çekiyor. Singapur usülü tavuklu ve kuzu satay ile başlıyor servis. Çerkez tavuğu, sarma, beyaz peynir, patlıcan salatası, kırmızı biber dolması ve taze baharatlı ızgara tavuktan oluşan yani Türk mutfağından lezzetlerle oluşturulmuş bir meze tabağıyla devam ediyor. Yani menünün sadece dili değil içeriği de Türk yolculara hitap ediyor. Ana yemek olarak yolculara dört farklı seçenek sunuluyor. Ardından da dondurma veya tatlı, peynir tabağı ve meyve ile yolcular için adeta ziyafet veriliyor. Bu lezzetli yemeğin üstüne içtiğim çayla artık birkaç saatlik uykuya hazırım. Kabin görevlileri yatağımı hazırlıyor ve yerden 10 km yüksekte konforlu yatağımda dinlenmeye çekiliyorum.
Birkaç saat sonra kahvaltı için uyandırılıyorum. Kahvaltıda taze sıkılmış portakal suyu ve meyve tabağı ile günaydın deniliyor. Mısır gevreği, müsli ve yoğurtla atıştırmalıklar sunuluyor. Menemenden su böreğine kadar Türk kahvaltısından çeşitli lezzetler yolculara ikram ediliyor. Taze ve sıcacık, mis gibi kokan ekmekler de cabası.
İniş için alçalmaya başladığımıza dair anonsun gelmesini beklediğim esnada uçağın kokpit ve kabin ekibi bana unutamayacağım bir jest yapıyor. Kaptan pilotumuz Lim’in imzasını taşıyan ve çıktığım dünya turunda tüm mürettebat olarak bana iyi dileklerini ilettikleri bir notla birlikte muhteşem bir pasta servis ediliyor. Harika lezzetler, güler yüzlü servis, üst düzey bir konforun üzerine bu müthiş jest ile gerçekten harika bir seyahat deneyimi yaşıyor ve nasıl geçtiğini anlamadığım yaklaşık 10 saatlik uçuşun ardından Singapur Changi Havalimanı’na teker koyuyoruz.
SİNGAPUR KIZLARI NEREDE EĞİTİLİYOR?
Singapur’a gelmişken 1991 yılında hizmete açılan ve Singapur Havayolları’nın kabin ekibinin eğitim aldığı merkezi ziyaret ediyorum. Kabin ekibi eğitimlerinin yapıldığı bina aynı zamanda havayolunun tarihi hakkında fikir veren bir müze gibi organize edilmiş. Şirket tarihinden somut detaylar barındırıyor.
Singapur Havayolları’nın dünyanın sayılı havayolları arasında gösterilmesindeki en önemli detaylardan biri de kuşkusuz uçakta sundukları hizmet kalitesi. Bu detayın arkasındaki kahramanlar da elbette kabin ekibi…
SARONG KEBAYA’NIN ÖYKÜSÜ
Onlar tüm dünyada Singapur kızları yani Singapur Girl olarak anılıyor. Şirketin, 1972’de Malezya Havayolları’ndan ayrıldığı günden bu yana konukseverlik ve güler yüzlülük kavramları üzerine inşa ettiği imajın vücut bulmuş hali ve bir nevi markanın doğal elçileri. Singapur kızları zarifliği, sıcaklığı ve verimliliği kısaca havayolunun ruhunu temsil ediyor.
Havayolunun ilk resmi reklam kampanyasını yürüten Avustralyalı reklamcı Ian Batey’in fikri olan, Sarong Kebaya olarak adlandırılan ve Fransız modacı Pierre Balmain tarafından 1968’de tasarlanan kıyafetler geleneksel Asya batiklerinden dikiliyor.
Bazı moda eleştirmenleri tarafından cinsiyetçi ve demode olduğu iddia edilse de bu üniformalar şirketin markalaşma sürecinde o kadar başarılı olmuş ki; ilk günden beri hiç değişmeden ama gökyüzünde kalitenin simgesi olma yolunda hep üzerine koyarak bugüne kadar gelmiş. Singapur kızlarını havalimanlarında, kaldıkları otellerde veya şehirde çok kolay bir şekilde ayırt etmek mümkün. Havayolunun görsel algısını güçlendiren bu durum, kabin ekibinin marka tanıtımları ve reklamlarının ayrılmaz bir parçası haline gelmesini sağlamış. Öyle ki artık Singapur kızlarının kıyafetlerini değiştirmek; Mickey Mouse’u Disneyland’den çıkarmaktan daha zor yorumları yapılıyor. 4 ayrı renk seçeneği bulunan kıyafetler; kabin ekibinin arasındaki hiyerarşik durumu da belirliyor.
Singapur Havayolları kabin ekibinin sadece kıyafetlerine özen göstermiyor; o kıyafetlerin içini dolduran personele verilen önem de hat safhada. Kabin personeli seçilirken çok sıkı elemelerden geçiriliyor. Daha sonra da makyaj, yolcuya karşı tavır-davranış, yürüyüş, oturup-kalkma, giyim-kuşam, yiyecek ve içecek sunumu, uçak içinde meydana gelen durumlara verilecek reaksiyonlar, vücut dilini iyi okumak ve kullanmak ile formlarını nasıl korumaları gerektiği gibi içeriklere sahip çok detaylı ve zorlu bir eğitimden geçiriliyor.
NASIL SİNGAPUR KIZI OLUNUR?
Singapur Havayolları’nda çalışmak için Asyalı olmak şart. Kabin ekibi için birbirinden ilginç kurallar var: Örneğin Kabin personelinin saç rengi Siyah ya da koyu kahverengi olmak zorunda. Sadece bir kaç ton kırmızı ruj ve ojeye izin var. Bu renkler çalışanların ten rengiyle olan uyumuna göre belirleniyor; tıpkı mavi ya da kahverengi göz farı seçeneğinde olduğu gibi. Uzun saçlı Singapur kızları için topuz zorunlu. Onun da 6-7 cm arasında olması şart.
Eğitim merkezinde kabin memuru adayları, tüm uçak tipleri için oluşturulan mock upların içinde, her türlü güvenlik sorunuyla nasıl baş edeceklerine dair ciddi bir eğitim alıyor. Acil çıkış kapılarının açılması, duman ve yangın durumlarında yapılması gerekenler uygulamalı olarak anlatılıyor. Yolcuların hızlı bir şekilde tahliye edilmesi durumunda tahliye kaydırakları yani slidelerin kullanımı eğitimin en önemli detaylarından. Ayrıca suya yapılabilecek olası acil inişlerde kabin ekibinin nasıl davranacakları konusunda eğitilebilmeleri için; içinde bir uçak gövdesi bulunan dev bir havuz da düşünülmüş.
Özetle Singapur kızları eğitim süreçlerinde müthiş bir bilgi birikimi ve donanıma sahip olarak gökyüzünde yolculara hizmet vermeye başlıyor. Bu da biz yolcuların kendimizi daha rahat hissetmesi için önemli bir detay sanırım.