Rusya’nın milli havayolu Aeroflot filosunda uçan Sukhoi Superjet 100 tipi yolcu uçağı acil iniş yaptıktan sonra alev aldı! 5 Mayıs 2019 günü Moskova’da yaşanan ölümcül kazada biri mürettebat üyesi olmak üzere toplam 41 kişi yaşamını yitirdi. Yaşamını yitirenler arasında en az iki çocuk olduğu da biliniyor.
SU-1492 sefer sayılı Moskova-Murmansk uçuşu için, 73 yolcu ve 5 mürettebat ile havalanan Aeroflot’a ait RA-89098 tescilli Sukhoi Superjet 100 tipi bölgesel yolcu uçağı, Sheremetyevo Havaalanı’ndan kalkışından kısa süre sonra acil iniş istedi. Piste teker koyduktan sonra alev aldı.
İlk bilgilere göre, Aeroflot’un SSJ100’ü kalkışını gerçekleştirdikten sonra; tırmanış esnasında kötü hava koşulları nedeniyle bazı sorunlar yaşandığı için acil iniş talebinde bulundu ve o esnada kule ile telsiz iletişimi koptu. Kokpit ekibi transponder kodu aracılığıyla acil durum deklare edip iniş için doğrudan alçalmaya başladı. Pilotların dolu yakıt tanklarıyla bu kararı vermiş olmalarının ardında; yakıt boşaltmak için yeterli zamanları olmaması ve havada infilak etmek gibi çok daha büyük bir facianın önüne geçmek istemeleri olduğu düşünülüyor. Hem kurtulan yolcular hem görgü tanıkları hem de uzmanlar uçağa yıldırım isabet etmesi nedeniyle bazı sistemsel arızalar yaşandığı görüşünde birleşiyor.
İlk iniş denemesinde başarısız olan pilotlar; ikinci iniş denemesini tamamladıktan hemen sonra uçak alev aldı. Piste teker koyduktan sonra kontrolden çıkan uçak, burnu yukarı doğru açılı şekilde kaymaya başladı; motorlarını yere sürten uçaktan alevler yükseldiği görülüyor. Ardından uçak pistten çıkarak pistin hemen yanındaki çim arazide durdu. Olaya anına müdahale eden yangınla mücadele ekibi inişten 45 dakika sonra yangını söndürebildi.
Olayın gerçek nedeni elbette henüz bilinmiyor. Aeroflot’un resmi web sitesinde SSJ100’ün “teknik nedenlerden dolayı Sheremetyevo Uluslararası Havaalanına geri döndükten sonra iniş sırasında bir motor yangını yaşadığı” şeklinde özetleniyor.
Uçağın imalatçısı Sukhoi firması ise yaptığı açıklamada “Moskova-Murmansk uçuşunu gerçekleştiren kokpit ekibinin, uçakla ilgili anormal veriler almaya başladıktan sonra havaalanına geri dönüş kararı aldıklarını; yapılan sert iniş sonrası uçağın yandığını“ duyurdu.
Ölümcül kazaya karışan uçağın Ağustos 2017’de fabrikadan çıktığı, ve 2019 yılının Nisan ayının başında son planlı bakımının yapıldığı duyuruldu.
Olay sonrası internet ve sosyal medyadan servis edilen görüntü ve videolarda, yolcularının; mürettebatın da yardımıyla, uçağın ön kısmında açılan iki tahliye kaydırağı (slide) ile uçağı terk ettiği görülüyor.
Bu elim olayla ilgili soruşturma başlatıldı! Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, mağdurların ailelerine geçmiş olsun ve başsağlığı dileklerini iletti. Olayın ardından Murmansk Bölgesi’nde üç günlük yas ilan edildi. Murmansk Vali Vekili Andrey Chibis, kazada hayatını kaybedenlerin ailelerine 1 Milyon Ruble (15.300 $; 11.630 £) hastanede tedavi gören yaralılara ise 500.000 Ruble (7.650 $; 5.815 £) verileceğini duyurdu.
SUKHOI NASIL BİR UÇAK?
Rusya’nın Sovyet sonrası dönemde tasarlayıp ürettiği bölgesel uçağı Sukhoi Superjet ile ilgili güvenlik endişeleri, 2008’de piyasaya çıktıktan kısa bir süre sonra ortaya çıkmaya başladı. Sibirya’daki fabrikada uçağın üretiminde görev yapan onlarca çalışanın üniversitelerden aldıkları mühendislik diplomalarının sahte olduğu tespit edilmişti.
SUKHOI’NİN İKİNCİ KAZASI
2012 yılında, bir başka SSJ100 uçağı, havacılık sektöründen 37 yönetici ve gazeteci ile sekiz mürettebatın yer aldığı Endonezya’da gerçekleşen bir gösteri uçuşunda dağa çarptı. Kazada kurtulan olmadı. Yapılan soruşturmada kazaya pilot hatasının neden olduğu açıklandı.
2016 yılında, Rus havacılık otoriteleri, bir Sukhoi’nin kuyruk bölümünde, genellikle eski uçaklarla ilişkili bir sorun olan metal yorgunluğunu keşfettikten sonra tüm uçakları yere indirme kararı aldı. Rus yetkililer, bu durumu uçağın yeni üretildiğini ve yeni doğan bir bebeğin tipik diş çıkarma sorunundan daha fazlası olmadığı şeklinde açıkladı.
Rusların milli havayolu Aeroflot, bir zamanlar çok zayıf olan güvenlik imajının üstesinden gelmek için çok çalışıyor. Yaşanan güvenlik sorunları Sovyet sonrası dönemde çok kısa sürede şirketin imajına ciddi şekilde gölge düşürdü. Örneğin, 1994 yılında bir pilot, 16 yaşındaki oğluna uçağın kontrolünü verip kaza yapmasına neden olmuştu. Uçaktaki 75 kişinin tamamı yaşamını yitirmişti. Ancak son zamanlarda, Aeroflot Avrupa’nın en genç filolarından birine sahip.