Japonların ilk uluslararası havayolu olarak 1951’de kurulan Japan Airlines, bugün 230 uçaktan oluşan filosuyla 52 ülkede 349 havalimanına sefer yapıyor. Oneworld ittifakının üyesi olan havayolu, Skytrax 5 yıldızlı havayolları listesindeki 10 havayolundan biri.
2013 yılında full servis havayolları arasında, filosunda hiç Airbus uçağı bulunmayan 2 havayolundan biri olan Japan Airlines, Avrupalı imalatçı Airbus’a 18 tane A350-900 ve 13 tane A350-1000 modeli olmak üzere toplam liste fiyatı 9,5 Milyar Dolar’ı bulan 31 tane A350 siparişi verdi.
İşte o sipariş pakedinin ilk teslimatı Airbus’ın merkezi Toulose’da yapıldı. Japon havayolu filosuna ilk Airbus uçağını kattı. A350-900 modeli uçak Japonlara teslim edilirken ben de balkonda bu tarihi ana tanıklık ettim.
Japonya’da 2020 Tokyo Yaz olimpiyatları hazırlıkları başladı. Bu teslimat da o hazırlıkların bir parçası. Çünkü Japan Airlines uzun menzilli uçuşlar için tasarlanmış olan A350’yi iç hat uçuşlarında kullanan ilk havayolu olacak. Belki de Japonlar çok uzun yıllar boyunca kendilerine bu ünvanı paylaşacağı bir başka havayolu bulamayacak.
Teslim alınan ilk A350, 1 Eylül’den itibaren Tokyo Haneda – Fukuoka hattında göreve başlayacak. O zamana kadar havayolunun pilotları A350 üzerinde çeşitli eğitimlerden geçirilecek. İkinci A350’nin teslim alınmasıyla birlikte Sapporo ve Naha hatlarında da A350’ler uçurulacak. 10 saat ve üzeri uçuşlar düşünülerek tasarlanan bir uçağı 1 saat 50 dakikalık iç hat uçuşlarında kullanma kararı, elbette imalatçı Airbus’ın da uçağa bazı modifikasyonlar yapmasını gerektirdi. A350-900 modeli için maksimum kalkış ağırlığı 275 tondan 217’ye indirildi. Uçağın motorunun itki gücü azaltılarak, uçağın kısa mesafeli çok sayıda operasyon yapabilmesinin önü açıldı.
Eski pilot ve Japan Airlines Yönetim Kurulu Başkanı Yoshiharu Ueki, yıllar sonra Airbus uçağı almaya nasıl karar verdikleri sorusuna, A380 simülatöründe kendisinin yaşadığı bir uçuş deneyiminin bu kararı almalarına yardımcı olduğunu söylüyor. Havayolunun 66 yaşındaki patronunun, Airbus uçaklarının kokpitindeki sidestick özelliğini sevmesi milyar dolarlık anlaşmanın nedeni olmaya yetmiş.
Japonlar bize uçaklarını gezdirmedi. Yalnızca kabin konfigürasyonu hakkında bilgi verdiler. Buna göre A350’nin kabininde, 2-2 düzene sahip 12 first class, 2-4-2 düzene sahip 94 business class ve 3-3-3 şeklinde yerleştirilen 263 ekonomi koltuğu olmak üzere 369 yolcu taşınacak. Yolcuların konforu için kabinde her şeyi en ince ayrıntısına kadar düşünen havayolu, Airbus’a A350 uçaklarının kuyruğuna bir de kamera entegre edilmesi talebinde bulunmuş. Böylece yolcular isterse önlerindeki ekrandan uçuşun tamamını seyredebilecek. Havacılık meraklılarının çok seveceği bir özellik olacağına inandığını belirten Ueki, Boeing 787 Dreamliner uçaklarında bu özelliğin olmadığını söyledi.
Japan Airlines, teslim alacağı ilk 3 A350 uçağına özel bir boyama yaptırıyor. İlk uçak meydan okumayı temsil eden kırmızı temalı boyamaya sahip. İkinci uçak yeniliği temsil eden gümüş boyamalı ve üçüncü uçak çevreciliği temsil eden yeşim boyamaya sahip olacak.
Airbus, en yeni geniş gövde uçağı A350 için şuana kadar 893 sipariş aldı. Bunların 284 tanesini 51 ayrı müşteriye teslim etti.
Düzenlenen törenin ardından, Japon havayolunun ilk A350’si push back aracıyla pist başına doğru itildi. Ardından gökyüzüyle buluşan A350’nin kokpit ekibi, yaklaşık 15 dakika sonra geri dönüp, bir alçak uçuş yaparak katılımcılara unutulmaz bir an yaşattı.
Türk Hava Yolları da 25’i kesin 5’i opsiyonlu olmak üzere toplam 30 adet A350 siparişi verdi. İlk A350 teslimatının 2020 yılında yapılması planlanıyor.