Avrupalı düşük maliyetli bir havayolunun finansal istikrar durumunu veya çöküşün eşiğinde olup olmadığını anlamak için bu ipuçlarını kullanın. Seyahatinizi ona göre planlayın…
Her ne kadar, her zamankinden çok daha fazla insanın uçuyor olması nedeniyle, havacılık sektörü tam anlamıyla bir patlama yaşıyor olsa da; havayolu işletmek hala zor bir iş. Geçtiğimiz 12 ay boyunca, çoğu düşük maliyetli (low cost) sınıfında yirmiden fazla havayolunun batmasıyla, 2019 yılı, önceki yıllara göre havayolları için oldukça zor geçiyor.
Havayolu analisti Helane Becker, yayımladığı son raporunda şöyle diyor: “Geçtiğimiz yıl, çoğu Avrupa’da olmak üzere 28 havayolu şirketi kapasite aşımı ve yakıt maliyetlerini iyi yönetemeyerek başarısız oldu” Peki, bir kaç ay sonra yapacağınız seyahat için bilet aldığınız havayolunun, o güne kadar operasyonlarını sürdüreceğini nereden bileceksiniz?
İlgili Haber | 2019’da İflas Eden Havayolları
“Başarısız şirketlerin satın alma veya birleşme yoluyla, konsolide olmaya devam etmesini bekliyoruz” diyor Becker. Kalan şirketlerin neredeyse hepsi, üç ana havayolu ittifakına bağlı olacak: Sky Team, Oneworld ve Star Alliance. Başarısız olamayacak kadar büyük görünen ve finansal tabloları çok iyi olan birkaç bağımsız havayolu şirketi dışında (Easyjet ve Ryanair gibi) hiçbir bağımsız Avrupalı havayolunun ittifaklar dışında var olamayacağı düşünülüyor.
Wow Air ve Thomas Cook gibi, 2019 yılında iflas eden havayollarının çoğu, Avrupa’nın finansal açıdan dengesiz, düşük maliyetli taşıyıcılarıydı. Özel yolcu salonları ve elit seyahat severlere ayrıcalıklar tanıyan ittifaklara üye olmaktan ısrarla kaçındılar.
Aynı şekilde finansal sıkıntıda olan havayolu Norwegian Air, finansal durumunu iyileştirmek ve operasyonlarını durdurmak zorunda kalmayı önlemek için büyük çaba harcadı. Alınan finansal desteklerin ardından, JetBlue ve Norwegian her ikisinin de çıkarına olan bir ortaklık ilan etti.
İlgili Haber | Havayolları Neden Partner Oluyor?
Bu tabloya göre, hangi Avrupalı havayolu, yakın gelecekte kapanma riski altında ya da en iyi ihtimalle, bir satın alma anlaşmasının malzemesi olabilir? French Bee, Jet2, Icelandair, Flybe ve Condor gibi havayolu şirketlerinin potansiyel olarak buna aday olduğu görülüyor. Elbette düşük maliyetli havayolu grubunda yer almayan; ancak herhangi bir havayolu ittifakına üye olmayan havayolları da risk altında olabilir. Bunlardan biri de ABD’de hızlı bir şekilde büyüyüp, genişlemesine rağmen sayısız rotadaki uçuşunu durdurmak zorunda kalan Air Italy. Ancak, finansal çöküşler genellikle düşük bütçeli havayollarında görülüyor.
Avrupa’nın düşük maliyetli havayolu şirketi Wizz Air’in kendi başına finansal olarak çok iyi durumda ve dünyanın en kârlı havayollarından biri olduğu; iflas edebilecek havayolları kategorisine girmekten bir hayli uzak olduğu düşünülüyor. Kaplan, “Ryanair, EasyJet ve Wizz Air’in başarısız olma ihtimalinin çok düşük olduğuna inanıyorum” diyor. Ryanair’in diğer iki havayolunun yanında en tutarlı ve en kârlı olduğunu belirtmeyi de ihmal etmiyor. Bu şirketlerin hiçbiri, şimdiye dek finansal tablolarını kötüye götürecek olumsuz gelişmeler yaşamadı. Bu nedenle, uzun vadeli seyahat planı yapanların Avrupalı havayolları arasında bu üç operatörden birinden bilet alması mantıklı görünüyor.
Şehmus Harman / İstanbul