A330’un Burun İniş Takımındaki Çıkıntı Ne İşe Yarıyor?

Dünya genelinde havayollarının en çok tercih ettiği geniş gövde uçak modellerinden biri olan Airbus A330’un yolcu ve kargo versiyonlarının burun iniş takımları arasındaki fark hiç dikkatinizi çekmiş miydi?

Avrupalı imalatçı Airbus’ın A300, A310, A330 ve A340 modellerinin ön gövdeleri, ekonomik nedenlerle tamamen aynıdır. Airbus’ın ilk göz ağrıları olarak niteleyebileceğimiz A300 ve A310 modelleri daha sonra üretilen A330 veya A340 kadar uzun veya ağır değildi. Bu yüzden A330 ve A340’ın ana iniş takımları daha güçlü ve daha büyük şekilde kurgulandı. Bu durum, ön gövdeleri önceki iki modelle aynı, ancak ana iniş takımları büyütülüp güçlendirilen A330 ve A340 modellerinin 4 derecelik bir burun aşağı açıya sahip olmaları sonucunu doğurdu.


İlgili Haber | Boeing 737’nin Ana İniş Takımında Neden Kapak Yok?


Uçakları dikkatli şekilde gözlemleyen havacılık tutkunları, A330 ve A340 yolcu uçaklarının yerdeyken, burun aşağı eğimli bir görüntüye sahip olduğunu eminim fark etmiştir.

Tasarımın yarattığı bu zorunlu detay, A330’un kargo versiyonları üretilmeye karar verildiğinde ciddi bir problem olarak Airbus’ın karşısına çıktı. A330’un özgün tasarımındaki burun aşağı eğimli duruş, kargo uçaklarında yükleme ve boşaltma işlemleri için büyük bir sorun yaratıyordu.

KARGO VERSİYONU İÇİN İNİŞ TAKIMI MODİFİKASYONU

A330’un ilk kargo versiyonunun üretim sürecinde, tasarımcılar ve mühendisler, burun iniş takımını uzatacak ya da tamamen değiştirecek bazı formüller düşündü. Ancak uçağın kargo versiyonunda farklı bir burun iniş takımı kullanmak, filosunda çok sayıda A330 bulunduran havayolları için ekstra maliyetler anlamına gelecekti ve bu Airbus’ın A330 ile geniş gövde uçak pazarında yakaladığı başarıya ve uzun vadeli stratejilerine gölge düşürebilirdi.

Bu çekinceler ışığında mühendisler, A330 kargo uçağının burnunda yapısal tasarım değişimini uygun gördü. Uçağın öncelikle burnunu kaldırmak gerekliydi. Bunun için burun iniş takımı yükseltildi ancak bu durumda iniş takımı bağlantı noktalarının da alçaltılması gerekti. Bu da iniş takımı için daha büyük bir yuva ihtiyacı doğduğu anlamına geliyordu. İşte iniş takımlarını içine alan bu büyük yuvanın oluşturulabilmesi de bizim dışarıdan gördüğümüz ekstra çıkıntı sayesinde mümkün olabildi. Yani uçağın mevcut burun iniş takımını koruyarak, uçağın burnunu kaldırmayı başardılar.

Bu yüzden A330’un yolcu ve kargo versiyonlarının burun iniş takımlarında gözle görülür bir tasarım farkı ortaya çıktı. A330’un kargo modellerine dikkatli bakıldığında burun iniş takımındaki ekstra çıkıntı net olarak görülebiliyor.

Yapılan tasarım değişikliği ile A330, yerle yaptığı açı sıfırlanacak şekilde yeni bir görünüme kavuşmuş oldu. Bu sayede de kargo yükleme ve boşaltma işlemleri daha güvenli ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmeye başlandı.

adbanner