Adem Karagöz Girişimci mi Dolandırıcı mı?

Her şey, Ocak ayının başında, ajanslara düşen kısa bir basın bülteni ile başladı. Almanya’nın yeni bölgesel havayolu Bavyera Airlines, 2023 yılında, Münih merkezli operasyonlarla, faaliyetlerine başlayacağını duyurdu

Havayolunun filosunun, Brezilyalı Embraer’in en büyük ticari uçak modeli olan E195-E2 uçaklarından oluşacağı ve kiralama yöntemiyle toplam 12 adet uçağın filoya katılacağı bilgisi verilirken; Bavyera’nın hedef kitlesinin daha çok kurumsal yolcular olması nedeniyle, uçaklarda Ekonomi ve Business Class sınıflarında toplam 126 koltuk bulunacağı açıklandı. 

Kurulacak havayolunun planı, başlangıçta Münih’ten Berlin, Frankfurt ve Düsseldorf’a uçmaktı. Kısa süre içinde havayolunun uçuş ağına, Viyana, Amsterdam, Cenevre ve Londra gibi destinasyonların da eklenmesi bekleniyordu. Şirket, Hava Operatörü Sertifikası (AOC) almak için görüşmelerini sürdürürken; yıl sonuna kadar ilk uçuşun gerçekleştirilmesi hedefleniyordu.

Sadakat Programı ile Çığır Açmaya Hazırlanıyor

Bavyera Havayolları, sektörde bir başka yeniliğe imza atarak; yolcularını, uçuş yaptıkça değersiz miller kazanmak yerine, her uçuşta kripto para kazanmaya teşvik ediyor. Şirket, sadakat statüsü veya ücretsiz uçuş gibi ödüller kazanmak için, şirketin kendi kripto para birimi olan “Bewards” kullanacağını da açıkladı. 

Havayolunun web sitesi üzerinden uçuş aramak mümkündü. Ancak uçuş rezervasyonu yapılamıyordu. Web sitesine ayrıca, kokpit ve kabin ekipleri için başvuru formunun yer aldığı bir kariyer sayfası da eklendi. Web sitesine, potansiyel yolcular için, bilet satan üçüncü şahısların dolandırıcılık faaliyetlerine karşı da dikkatli olunması konusunda nazikçe bir uyarı bildirisi yerleştirilmesi de ihmal etmedi. 

Havayolu Projesine Şüphe ile Yaklaşıldı

Bavyera Havayolları’nın kurulacağı haberleri sektörde şüpheyle karşılandı. Resmi web sitesine göre, şirketin kurucusu, 18 yaşındaki Adem Karagöz’dü. Yaş ortalaması oldukça düşük olan şirketin yönetim kadrosunda, havacılık deneyimi olan neredeyse hiç kimse bulunmuyor ve sektörden herhangi bir şirket ile net bir bağlantı görünmüyordu. Bavyera Havayolları’nın finansmanı nereden sağladığına dair de hiçbir gösterge de yoktu. 

Şirketin açıkladığı faaliyet takvimini gerçekçi bulmayanların sayısı da bir hayli fazlaydı. Henüz kuruluş sürecini bile tamamlamış bir şirketin, bir yıldan daha kısa süre içinde operasyonlara başlama hedefine şüphe ile yaklaşıldı. Ayrıca, şirketin operasyonlara başlamak için almak zorunda olduğu AOC için de henüz resmi bir başvurusu bulunmadığı da iddialar arasındaydı.

İnternetteki forumlarda, Bavyera Havayolları’nın, havacılık yönetimi öğrencileri tarafından hazırlanan bir üniversite projesi olduğunu söyleyenler bile vardı. Şirketin arkasında kim veya kimlerin yer aldığı tartışıldı.

Resmi belgelere bakıldığında Londra merkezli bankacılık faaliyetleri yürüten bir şirketin, 14 Aralık 2022’de ismini Bavyera Havayolları olarak değiştirdiği görülüyor. Birleşik Krallık hükümetinin şirketlere ait bilgileri halka açık sunduğu sistemde, Bavyera Havayolları’nın CEO’su olarak İsviçre ve Estonya vatandaşı Adem Karagöz; CFO’su olarak ise Alman vatandaşı Mehmet Başyiğit ismi karşımıza çıkıyor. Ayrıca şirketin diğer iki yetkilisi, 1990 doğumlu Alman vatandaşı Natanel Solomon Pretzel ve 1995 doğumlu Kwayep Kevin Timite olarak görünüyor.

Adem Karagöz’ün Bild ve RTL Röportajları Ortaya Çıktı

Bu tartışmalar sürerken, 11 Ocak’ta Almanya’nın en önemli medya organlarından Bild, Düsseldorflu girişimci Adem Karagöz’e telefonla ulaştıklarını duyurdu ve kurulması düşünülen havayolu ile ilgili yaptıkları görüşmeyi haberleştirdi

Kendisini bir gayrimenkul yatırımcısı olarak tanıtan ve havacılık sektöründe herhangi bir tecrübesi olmadığını söyleyen Karagöz, ekipteki çoğu kişinin sektörden olduğunu belirtiyor. 

Adem Karagöz, RTL’ye kuracağı havayolu ile ilgili röportaj verdi

Adem Karagöz, Lufthansa ile yaptığı bir business class uçuşunda, kendisine sunulan hizmetten hiç memnun kalmayıp, WiFi için ekstra para ödemek zorunda kaldıktan sonra, bundan daha iyisini yapabileceğini düşünerek havayolu kurmaya karar verdiğini ve Kasım 2022’de üç arkadaşıyla birlikte “Bavyera Havayolları”nı kurduklarını anlatıyor. Şirketin başlangıç ​​sermayesinin ne kadar olduğu sorusunu “çift haneli milyon Euro” şeklinde yanıtlıyor. Bu paranın yatırımcılar ve ortaklardan geldiğini, geçtiğimiz haftalarda limited şirketin kuruluş işlemlerinin tamamlandığını söylüyor.

Karagöz, Bavyera’nın hedefini, günde 60 uçuş yaparak, 2024 yılında, toplam 21.900 uçuşta, 2,1 milyon yolcu taşımak olarak özetliyor. Amaçlarının her şeyden önce uçakta geniş alanlar yaratmak ve çok iyi bir business class sınıfı ile iş insanlarını cezbetmek olduğunu söyleyen Karagöz, ekonomi sınıfında da fiyatların Lufthansa ile rekabet edebilecek durumda olması gerektiğini düşünüyor. 

Almanya’da ana akım medya organlarında, ülkede yeni ve büyük bir havayolu şirketi kurulacağına yönelik haberler çıkması, durumu biraz daha ilginç bir hale getirdi.

Bavyera Havayolları’nda İkinci Perde: Dolandırıcılık İddiaları

23 Şubat 2023’te Gründerszene’de yayımlanan Georg Räth imzalı bir yazı, çok sayıda uluslararası haber sitesinde farklı başlıklarla paylaşıldı. Georg Räth, yazısının başlığında ‘Bu genç, modern bir havayolu hayali satıyor – ancak şirket ve kripto anlaşmaları şüphe uyandırıyor!’ başlığını kullandı. 2 Mart’ta Yahoo’da yine Georg Räth imzalı bir başka yazıda ise ‘Polis Genç Girişimciyi Havaalanında Yakaladı – Adem Karagöz’ün Absürt Hikayesi’ başlığı tercih edildi.

Genç kurucu Adem Karagöz’ün tutarsız hikayesi devam ediyor şeklinde başlayan yazıda, kurmak istediği Bavyera Havayolları isimli şirketle, Lufthansa ile rekabet etmek isteyen, sözde 18 yaşındaki kişinin şirket geçmişi analiz edildi ifadeleri kullanıldı. Ticari sicile hiç girmemiş olan Bavyera Havayolları’nın şüpheli kripto projeleri ve diğer tutarsızlıklarının ortaya çıkarıldığı iddia edildi.

Havacılık uzmanı ve gazeteci Sebastian Steinbach’ın da ciddi katkı yaptığı araştırmaların sonunda, kendisini 18 yaşında olarak tanıtan Karagöz’ün, henüz 15 yaşında olduğuna dair birçok işaret bulundu. Ayrıca iş ortakları ve yatırımcıları tarafından, birkaç yüz bin Euro’luk borcu olduğu ortaya çıktı.

Steinbach, Adem Karagöz’ün çeşitli iş ortaklarıyla görüştü. Ayrıca tüm belgeleri inceledi ve olayla ilgili herkesle konuştu. Steinbach daha önce Adem Karagöz’ün Bavyera Havayolları projesini, kendi hazırladığı podcast’inde değerlendirmiş ve bunların gerçekçi olmadığına kanaat getirmişti.

Adem Karagöz 15 yaşında mı?

Steinbach, ilk araştırması sonucunda ve şirketin kuruluş öyküsüne baltığında, Adem Karagöz’ün reşit olmayabileceğini düşündü. Adem Karagöz’ün 2018 yılında bir tekvando kulübünde yer aldığı faaliyetler, birçok yerel gazetede haberleştirildi. Bu kulüpler, 10-12 yaş grubundaki çocukların yer aldığı faaliyetler gerçekleştiriyordu. Bu da Karagöz’ün şu an 15 – 17 yaşları arasında olduğu sonucuna götürüyor.

Girişimci Adem Karagöz’ün gerçek yaşı hakkında bir başka ipucu daha var. Sayısız Linkedin profilinden birinde, Abitur’u Gymnasium Rheinkamp Europaschule Moers’de, 2026’da tamamlayacağı belirtiliyor. Yani Karagöz, liseden 2026’da mezun olacak gibi görünüyor.

Adem Karagöz, Ocak 2023’ten beri Saarlandlı girişimci ve yatırımcı Michael Lampel tarafından destekleniyor. Lampel, Steinbach’ın podcastinde Karagöz ile ilgili tutarsızlıkları anlatmasının ardından, Steinbach ile temasa geçti. Lampel daha sonra Karagöz’ün iş ortağından, genç girişimcinin orijinal kimliğini istedi. Bu sayede Lampel, Karagöz’ün henüz 15 yaşında olduğunu öğrendi.

Karagöz, hiç bir ortağına kimlik kartını vermediğini söyleyerek, suçlamaları reddediyor.

Peşin ödemeler ve açık faturalar

Lampel, Bavyera Havayolları’nın bir yetişkin tarafından hayata geçirilen ciddi bir proje olduğuna inanarak, Karagöz’ü birkaç hafta önce çeşitli kişilerle buluşturduğunu söylüyor.

Lampel, uçuşları, otel konaklamalarını, iş yemeklerini ve lüks bir seyahati, kendisinin finanse ettiğini; Karagöz’ün bu masraflar için, kendisine ödemesi gereken yaklaşık 45.000 Euro’yu ödemediğini iddia ediyor. Bu ödemelerin tüm faturalarının kendisinde olduğunu belirten Lampel’e göre, ayrıca, danışmanlık, güvenlik şirketi ve halkla ilişkiler için, Karagöz’ün ödemesi gereken 120.000 Euro’luk fatura daha var.

Bu faturalar ile ilgili olarak Karagöz, bankanın, hesabını kısa süre önce bloke ettiğini söylüyor.

Lampel, Karagöz’ün teminat olarak, İsviçre UBS Bank’ta üç milyon İsviçre Frangı bulunan bir fondan bahsettiğini söylüyor. Ancak Karagöz, hesaplarının dondurulması nedeniyle, masrafları Lampel’in peşin ödemesini rica ediyor. Daha sonra Karagöz’ün sunduğu banka hesap özetlerinin sahte olduğu ortaya çıktı.

Karagöz, böyle bir hesap özetinden haberi olmadığını söylerken; prensipleri gereği olarak, kimseye teminat olarak herhangi bir banka ekstresi göndermediğini ve göndermeyeceğini söylüyor.

Bavyera Havayolları sanal bir havayolu olarak yola çıkmalı

Lampel, Karagöz’ün masrafları birikince durumdan şüphelendi. Şirketin kurulması veya havayolunun planlanması konusunda ilerleme kaydedilmedi.

Gründerszene’ye konuşan Karagöz’e göre, Bavyera Havayolları GmbH’nin hala kurulma aşamasında olması, noterden alınan bilgiye göre, eş CEO Natanel Salomon Pretzel’in henüz kuruluş belgelerini imzalamamış olmasından kaynaklanıyor. Pretzel, Bavyera Havayolları’nın kurucu ortaklarından biri ve Gründerszene’nin edindiği bilgilere göre, Karagöz’ün farklı girişimlerinde de yer aldı.

Lampel, tüm şüphelerine rağmen, Bavyera Havayolları ile Universal Havayolları arasında sanal bir havayolu anlaşmasının imzalandığı, Malta’daki “zirve toplantısını” da finanse etti. Karagöz’e göre, zirve fikri de Lampel’den çıkmıştı.

Universal Airlines, bir sanal havayolu sağlayıcısı. Bu sayede, Bavyera Havayolları gibi üçüncü taraflar, uçuş sertifikasına veya uçağa sahip olmak zorunda kalmadan, kendi adlarına uçuş hizmeti sunabiliyor. Havacılık sektöründe buna ACMI (Uçak, Ekip, Bakım ve Sigorta) veya Wet Lease anlaşması adı veriliyor. Sanal havayolu, bir aracı görevi görüyor ve süreci arka planda yürütüyor. Lampel, Karagöz’ün, bu hizmet için de Universal Havayolları’na 300 bin Euro borcu olduğunu söylüyor.

Karagöz, faturanın ödendiğini söylerken; Universal Airlines ile halen temas halinde olduklarını ve ortaklığın devamını planladıklarını belirtiyor.

Emlakçı da mağdur! Toplam borç çok yüksek!

Bir diğer mağdur ise Aralık 2022’de Adem Karagöz tarafından Bavyera Havayolları için bir iş planı hazırlamak üzere görevlendirilen David Lennards. Kendisine Ocak ayında ilk taslağın gönderildiğini söyleyen Lennards, Karagöz’ün, iş planının tamamlanmasıyla ilgili sorulara ısrarla yanıt vermediğini ve bunun yerine, Bavyera Havayolları’ndaki denetim kurulu başkanlığını kendisine teklif ettiğini söylüyor. Lennards, bu teklifi kabul ettiğini, ancak hiç bir sözleşme imzalamadıklarını belirtiyor. Lennards, danışman olarak yaptığı iş karşılığında, henüz 5.000 Euro’luk bir ödeme alabildiğini aktarıyor.

Karagöz, Lennard’ın ödenmemiş faturaları hakkında ise Lampel’in faturalarında olduğu gibi, şu anda hesaplarına erişim izni olmadığını söylüyor.

Aralık ayında Karagöz’e 3 milyon Euro’luk bir daire alması için aracılık eden Frankfurtlu emlakçı da mağdurlardan biri. Ödeme için Karagöz’e dört haftalık süre verilmişti. Karagöz, evin satın alma bedelini ödemediği için, emlakçı da kendisinin alması gereken yaklaşık 100 bin Euro’luk komisyon bedelini alamadı. Emlakçı, noter ve satış iptal masraflarını da kendisinin ödediğini söylüyor.

Karagöz, 16 Şubat’ta müteahhite, her biri bir milyon Euro olan üç taksitin ilkini ödediğini söylüyor.

Lampe’nin masraflar için yaptığı peşin ödemeler, alınan hizmetler karşılığı ortaya çıkan faturalar ve Universal Havayolları’na ödenmesi gereken ücret birleştirildiğinde, Karagöz’ün, şu an için en az yarım milyon Euro borcu bulunuyor.

Adem Karagöz yaşını itiraf etti!

Yatırımcı Lampel, şüpheleri artınca, Karagöz’ü normal bir gündem için Berlin’de bir toplantıya davet etti. Sebastian Steinbach, toplantıya yan odada akustik olarak katıldı. Lampel ve Steinbach’ın söylediğine göre, Karagöz burada 15 yaşında olduğunu itiraf etti.

Görüşme sonunda Steinbach’ın araştırmasına göre Lampel ve çevresindeki diğer kişiler Karagöz ile iş birliğine son verdi. Lampel’e göre, Bavyera Havayolları projesi bu noktada sona erdi. Bavyera Havayolları web sitesi o günden bu yana kullanılamıyor. Ancak şirket Flybavarian.com çatısı altında varlığını sürdürüyor. Adem Karagöz artık burada tek genel müdür olarak görünüyor.

Karagöz, bu konuda ise “Bavyera Havayolları web sitesi şu anda yeniden tasarlanıyor. Bavyera Havayolları’nı yeniden yapılandırma sürecindeyiz. Buna yönetim de dahil.” şeklinde bir açıklama getirdi.

Federal polis Karagöz’ü havaalanında göz altına aldı

Karagöz’ün de Gründerszene’ye teyit ettiği bilgiye göre, Lampel ile yapılan görüşmenin ardından, Karagöz, Düsseldorf Havalimanı’nda federal polis tarafından kısa bir süre gözaltına alındı ​​ve ardından serbest bırakıldı. Eski Bavyera Havayolları danışmanı Lampel’e göre, mesele kimlik belgelerinin oluşturulmasıydı.

Adem Karagöz’ü artık, bu süreçte mağdur olduğunu iddia eden kişilerle hukuki bir süreç bekliyor. Lampel, Gründerszene’e, diğer konuların yanı sıra, ticari dolandırıcılıktan suç duyurusunda bulunacağını söyledi. Buna çelişkili kimlik belgeleri ve doktor etiketinin yanlış kullanımını da ekliyor.

Lampel’e göre Karagöz bazen kendisinden “Dr. Karagöz” olarak bahsediyor. Karagöz’ün Bavyera Havayolları’nın finans ekibinin konuşlanacağı Düsseldorf’ta, doktora yaptığını söylediği de iddialar arasında.

Karagöz bu iddiaları da kesin bir dille yalanlıyor. Bu etiketi hiç kullanmadığını söyleyen Karagöz, asistanlar tarafından yanlış anlaşılma olabileceğini belirtiyor.

adbanner