Afrika Kıtasında Havacılık Sektörüne Kim Yön Veriyor?

Pandemi sonrası Afrika kıtasında havayolu ile seyahatler nihayet normale döndü. Ancak 2023 yılındaki durum, 2019’a göre biraz farklı görünüyor. Afrika’da havacılık pazarı ve bölgedeki toparlanma sürecine biraz daha yakından bakalım.

Etiyopya Havayolları, Afrika’da sunulan koltuk-kilometre açısından listenin zirvesinde. Üstelik ikinci sıradaki Egyptair’i en az ikiye katlamış durumda ve Afrika havacılık pazarındaki hakimiyetini sürdürüyor. Başkent Addis Ababa’da güçlü bir aktarma merkezi oluşturan Etiyopya Havayolları, 2019’dan bu yana kıtadaki varlığını %18 oranında artırdı.

Elbette 2019, Boeing 737 MAX kazası nedeniyle, Etiyopya Havayolları açısından sıkıntılı bir yıl olarak kayıtlara girdi. Ancak buna rağmen havayolunun büyüme oranı oldukça etkileyici. Etiyopya, Afrika’daki havayollarına müthiş bir fark atmayı başardı.

Bu listede Egyptair ile Emirates arasındaki ikincilik yarışı da dikkate değer. Yolcularını Afrika’dan Dubai’deki merkezine çeken Emirates, 2023 yılında, 2019’a göre yüzde 15 daha az kapasiteyle çalışırken, Egyptair ise kapasitesini yüzde 13 artırdı.

Listede sürpriz bir şekilde South African Airways yer almıyor. Yapılan hesaplamalara göre 2019’da listenin dördüncü sırasında yer alan Güney Afrika Cumhuriyeti’nin ulusal havayolu, aynı yılın sonuna doğru iflas koruma başvurusu yaptı. İflasın eşiğine gelmek hiçbir zaman sevinilecek bir konu olmasa da South African Airways bu konuda ezberleri bozdu. Küresel havayolu seyahatlerinin, modern tarihin en kötü dönemini yaşadığı bir türbülanslı sürecin hemen öncesinde iflas koruma başvurusunda bulunmuş olması, havayolu için olumlu bir hamle olarak bile kabul edilebilir.

Bugün, South African Airways 2019’a göre %82 daha az koltuk-kilometre arz ediyor. Bu sebeple kıta genelindeki havacılık pazarına bakıldığında, listenin oldukça alt sıralarında kalıyor.

Avrupa ve Afrika Pazarındaki Uyum

Afrika ve Avrupa’nın koltuk-kilometre kapasitesi, Afrika’daki hava yolu seyahatlerinin geri dönüşünü eşit şekilde karşıladı. İlginç bir şekilde konjonktüre aykırı olarak, 2023’ün sonlarına doğru Avrupa’daki yolcu-kilometre kapasitesindeki artış, önceki modellerle eşleşen sezonluk artışlar ile uyumlu görünüyor.

Bu duruma South African Airways’in kıtadaki tüm kapasitesini neredeyse kaybetmesi de eklendiğinde, Afrikalı havayollarının diğer bölgelere dokunarak, kapasiteyi geri kazanma konusunda çok başarılı olduğu ortaya çıkıyor. Orta Doğulu taşıyıcıların Afrika pazarına dönüşlerinin yavaş oluşu ise iş seyahatlerinin geri dönüşündeki yavaşlık ve Asya’da sınırların yavaş yavaş açılmasına bağlanabilir.

Bununla birlikte, özellikle Kuzey Afrika’daki pazarlara bağlanan, Avrupalı eğlence  havayolları, 2023’ün sonlarında önemli miktarda sezonluk kapasite artışı gerçekleştirdi.

South African Airways’in yaşadığı zorluklara rağmen, Afrika büyüyen bir pazar olmaya devam ediyor. Etiyopya Havayolları, Egyptair, Royal Air Maroc ve Kenya Airways tarafından iyi hizmet verilen bir pazar olduğunu söylemek mümkün..

adbanner