Airbus Avrupa’yı Hidrojenli Uçaklara Hazırlıyor

Airbus liderliğindeki ittifak, Avrupa’daki üç havaalanında, önümüzdeki dört yıl boyunca sürecek hidrojenli operasyonların pilot uygulamasını başlattı.

Avrupalı imalatçı Airbus, havacılıkta hidrojen kullanımı ve yakıt ikmali ile ilgili olarak, Avrupa sınırları içinden seçilen üç havalimanında gerçekleştirilecek çalışmalarda, endüstri ortaklarından oluşan bir ittifaka liderlik edecek.

Akademik ortaklar, havaalanı operatörleri ve hidrojen endüstrisi şirketlerinden oluşan grup, küçük ölçekli sıvılaştırılmış hidrojen ile çalışan uçakların, yer operasyonlarının nasıl yönetilebileceğini göstermek üzere Airbus ile birlikte çalışacak.

Rotterdam Lahey Havalimanı (RTM), Stuttgart Havalimanı (STR) ve Budapeşte Havalimanı’nda (BUD) gerçekleştirilecek dört yıllık proje, Avrupa’nın kısa ve orta vadede, havacılığın karbonsuzlaştırılmasına yönelik çözümler aradığı bir dönemde yürütülecek.

Sıvılaştırılmış Hidrojen Uçağının Yer Operasyonları (Ground Operations of LIquid hydrogen AircrafT – GOLIAT) projesi olarak adlandırılan araştırma, AB’nin Horizon Avrupa Çerçeve Programı’ndan 10,8 milyon Euro destek alacak. Özellikle yüksek akışlı sıvılaştırılmış hidrojen (LH2) işleme ve yakıt ikmali teknolojilerinin, havalimanı operasyonları için nasıl güvenli bir şekilde geliştirilebileceğini ve kullanılabileceğini gösterecek.

GOLIAT konsorsiyumu sekiz ülkeden 10 ortaktan oluşuyor: Airbus (Fransa, Almanya, Birleşik Krallık), Chart Industries (Çek Cumhuriyeti, İtalya), TU Delft (Hollanda), Leibniz University Hannover (Almanya), Royal Schiphol Group (Hollanda), Rotterdam Lahey Havalimanı (Hollanda), Vinci Havalimanları (Fransa, Portekiz), Stuttgart Havalimanı (Almanya), H2FLY (Almanya) ve Budapeşte Havaalanı (Macaristan).

Grup, havacılık endüstrisinin yüksek akışlı sıvı hidrojen (LH2) taşıma ve depolama çözümlerini benimsemesini şu yollarla destekleyecek:

  • gelecekteki büyük ticari uçaklar için ölçeği büyütülmüş LH2 yakıt ikmali teknolojilerinin geliştirilmesi ve kullanılması;
  • havalimanlarında küçük ölçekli LH2 uçaklarının yer operasyonlarının geliştirilmesi;
  • gelecekteki LH2 operasyonları için standardizasyon ve sertifikasyon çerçevesinin geliştirilmesi;
  • havalimanları için hidrojen değer zincirlerinin boyutunun ve ekonomisinin değerlendirilmesi.

Airbus ZEROe Ekosistemi Başkan Yardımcısı Karine Guenan proje ile ilgili şunları söyledi: “Hidrojenin kısa mesafe havacılığın geleceği için önemli bir yakıt olacağına inanmaya devam ediyoruz. Havalimanlarında sıvı hidrojenin günlük yaygın kullanımına yönelik çalışma senaryosunun oluşturulmasına yardımcı olma fırsatını memnuniyetle karşılıyoruz.”

Airbus’a göre LH2, havalimanı operasyonlarından kaynaklanan sera gazı emisyonlarını ve bunların fosil yakıtlara bağımlılığını azaltmak için umut verici bir çözüm sunuyor ve sahip olduğu yüksek enerji yoğunluğu, uçaklar için uzun mesafeli yolculuklara olanak sağlıyor.

Bununla birlikte, hidrojenin geniş çapta yaygınlaştırılması için hidrojen teknolojilerinin kapasitesi ve performansının yanı sıra operasyonel, regülasyonel, ekonomik ve güvenlik etkilerinin daha iyi anlaşılmasına ihtiyaç olduğu görülüyor.

GOLIAT projesinin, teknolojinin sahada nasıl çalışacağına dair daha büyük bir anlayış sağlayacağı umuluyor.

Stuttgart Havalimanı CEO’su Ulrich Heppe ise şunları söyledi: “Başından beri Stuttgart’ta hidrojenin merkezi bir rol oynayacağı bizim için açıktı. Stuttgart Havalimanı’nda rolümüzü, büyük ölçekte uygulanabilecek çözümleri erkenden bulmak için ortaklarla birlikte çalışarak rolümüzü kolaylaştırıcı olarak görüyoruz. GOLIAT ile önümüzdeki yıllarda havalimanlarını ve havayollarını havacılığı dönüştürme konusunda güçlendirecek büyük bir adım atıyoruz.”

adbanner