Avrupa’nın En Yoğun İş Jeti Rotaları

Hollanda merkezli, çevre danışmanlığı şirketi CE Delft tarafından hazırlanan bir rapor, iş jetlerinin 2022 yılında yaklaşık 3.4 milyon ton CO2 emisyonu yaydığını ortaya koydu. Bu miktar, 2021 yılındaki emisyon seviyesinin iki katından fazla. Çevreci sivil toplum örgütü Greenpeace tarafından hazırlatılan bu rapor, Avrupa’da artan özel jet kullanımının, gezegenimiz için ne kadar tehlikeli olduğuyla ilgili endişelerin haklılığını gösteriyor.

Yapılan araştırmaya göre, Avrupa’daki özel jetle gerçekleştirilen toplam uçuş sayısı 2021’e göre 1,5 kattan fazla arttı ve 572.806’ya ulaştı.

Raporun kamuoyu ile paylaşılmasının ardından, Avrupa İş Jeti Havacılığı Örgütü (EBAA) Greenpeace’i, yanıltıcı veriler yaymakla suçladı. EBBA, Avrupa’da iş jetleri ile yapılan uçuşlardaki artışın, raporda öne sürüldüğü gibi %64 değil; 2019’dan Ocak 2023’e kadar %7 büyüdüğü bilgisinin daha anlamlı olduğunu açıkladı.

Greenpeace’nin, Avrupa’daki uçuşların sayısını, seyahat kısıtlamalarının olmadığı normal bir yıl yerine, COVID-19 krizi sırasında uçuşların dibe vurduğu bir yıl ile kıyaslamış olmasının, korkutucu bir büyüme imajı yarattığı “çarpık bir tablo” oluşturulduğu vurgulandı.

EBBA ayrıca iş jeti ile yapılan uçuşların, küresel CO2 emisyonlarının yalnızca %0,04’ünü (onbinde dört) temsil ettiğini belirtirken; Greenpeace’in iddia ettiğinin aksine, özel jet endüstrisinin “havacılıkta sürdürülebilirlik çalışmalarına yön verdiğini” belirtti.

CE Delft tarafından hazırlanan rapora göre, 2022’de Avrupa’da özel jetlerin uçtuğu en yoğun rotalar da sıralandı.

  1. Londra-Paris veya Paris-Londra, 3.357 uçuş, 9.629 ton CO2 emisyonu
  2. Nice-Londra veya Londra-Nice, 2.896 uçuş, 15.435 ton CO2 emisyonu
  3. Paris-Cenevre veya Cenevre-Paris, 2.745 uçuş, 6.916 ton CO2 emisyonu
  4. Paris-Nice veya Nice-Paris, 2.311 uçuş, 8.615 ton CO2 emisyonu
  5. Cenevre-Londra veya Londra-Cenevre, 1.997 uçuş, 8.008 ton CO2 emisyonu
  6. Cenevre-Nice veya Nice-Cenevre, 1.671 uçuş, 3.886 ton CO2 emisyonu
  7. Roma-Milano veya Milano-Roma, 1.667 uçuş, 5.358 ton CO2 emisyonu
  8. Milano-Londra veya Londra-Milano, 1.355 uçuş, 6.235 ton CO2 emisyonu
  9. Londra-Farnborough veya Farnborough-Londra, 1.343 uçuş, 2.692 ton CO2 emisyonu
  10. Londra-Amsterdam veya Amsterdam-Londra, 1.298 uçuş, 3.219 ton CO2 emisyonu

Veriler ayrıca Nice Côte d’Azur Havalimanı’nın (34.710) 2022’de özel jet uçuşları için en yoğun havalimanı olduğunu ortaya koydu. İkinci sırada Paris-Le Bourget Havalimanı (33.496), üçüncü sırada Cenevre Havalimanı (28.630) ve dördüncü sırada Londra Luton Havalimanı (24,359) yer aldı.

CE Delft’in verileri, geçen yıl Avrupa’da, aralarında 100 km’nin altında mesafe bulunan iki nokta arasında, 3.093 özel jet uçuşu gerçekleştirildiğini de gösterdi.

Rapora göre, 2022’de Hampshire’da bulunan Blackbushe ve Farnborough arasında, 13 özel jet uçuşu gerçekleştirildi. Bu iki havaalanı birbirinden sadece 7,4 km uzakta.

Greenpeace Birleşik Krallık Politika Direktörü Doug Parr: “Özel jetler şaşırtıcı derecede çevreyi kirletiyor ve genellikle anlamsız. Bu yolculukların birçoğu trenle ve bazıları da bisikletle neredeyse aynı hızda bu seyahatleri gerçekleştirebilir. Dünyadaki milyonlarca insan, iklim kaosuyla karşı karşıya geçim kaynaklarını kaybederken; küçük bir azınlık yarın olmayacakmış gibi jet yakıtı tüketiyor. Hükümet, net sıfır ve düşük karbonlu ulaşıma adil bir geçiş konusunda ciddiyse, o zaman ilk olarak özel jetler ile ilgili aksiyonlar alınmalı” şeklindeki yorumlarıyla, iş jeti sektörüne adeta savaş ilan etti.

adbanner