Boeing 747 Otoyol Üzerinden Otel Bahçesine Taşındı!

Corendon Turizm Grubu, dünyanın en özel uçak transferi operasyonlarından birine imza attı. Dünyanın en yaşlı jumbo jeti olan bir Boeing 747-400, Amsterdam Schiphol Havalimanı’ndan başlayan yolculukta, nihai adresi olan Corendon Amsterdam Village Otel’in bahçesine çekildi. Bu tarihi operasyonu, Amsterdam’da yerinde takip ettik!

Gökyüzünün kraliçesi lakabıyla anılan, dünyanın en büyük uçaklarından biri olan, Boeing 747 jumbo jet, 5 Şubat Salı gecesi başlayan üç aşamalı büyük operasyonun ilk adımında, Amsterdam Schiphol Havalimanı’ndan ağır nakliye aracı eşliğinde ayrılarak, iki gün bekleyeceği Sloterweg yoluna ulaştırıldı.

8 Şubat Cuma gecesi ise operasyonun ikinci ve en önemli adımında, Amsterdam’ın en büyük arterlerinden biri olan A9 otobanı tamamen trafiğe kapatıldı ve 747 otobanın üzerinden geçti. Geçici bir süre trafiğe kapatılan A9 otoyolundan uçağın geçişi sürecinde, otoyol üzerindeki sokak lamba direkleri ve otoyol korkulukları yerlerinden çıkarıldı.

Operasyonun son adımında ise 9 Şubat Cumartesi gecesi uçak otelin bahçesine ulaşarak, 57 manevranın ardından 747-400 otel bahçesindeki yerini aldı. 9 Şubat’ın Boeing 747 uçaklarının ilk uçuşunu yapmasının 50’inci yıl dönümü olması operasyona ayrı bir anlam kattı.

Bu büyük transfer operasyonunda yaklaşık 300 kişi görev yaptı. 120 kişinin emniyet ve güvenlikten sorumlu olduğu büyük ekipte lojistikten, sağlık personeline kadar çok çeşitli alanlarda görev tanımlarına sahip personel, özverili bir çalışma ile bu önemli operasyonu hatasız gerçekleştirmeye çalıştı. Corendon Village Hotel’in birinci katında oluşturulan kontrol merkezinde ise ”trafik yönetimi” alanında uzman bir ekip, önlerindeki dev ekranlardan operasyonu an be an takip etti. Operasyonun hiç bir detayında hataya yer bırakılmadı

Uçak taşıma operasyonu için Amsterdam’da adeta hayat durdu. İstanbul’dan uçağa binip, Amsterdam Schiphol Havalimanı’na indiğimde pasaport kontrolünde görevli polisin ‘neden Amsterdam’a geldiğim’ sorusuna, bu operasyonu takip etmek için geldiğimi söylediğimde verdiği tepkiden bunu anlayabiliyorum.


İlgili Haber | Çılgın Türkler’in Boeing 747’yi Otoyoldan Geçirdiği Operasyonun Tüm Detayları


Gece yarısı gerçekleştirilen operasyonlara, buz gibi bir hava ve yağmura rağmen hem medyanın hem halkın gösterdiği yoğun ilgi oldukça şaşırtıcıydı. Bu operasyonu canlı takip edebilmek isteyenler için internet üzerinden yapılan başvuru sayısı 16 bini geçti. Ancak operasyonun sağlıklı yürütülebilmesi ve güvenlik gibi sebeplerle sadece 6 bin kişiye onay verildi. Bu dev operasyonu Japonya, Kanada, ABD gibi dünyanın pek çok farklı ülkesinden 200 civarında gazeteci de an be an takip etti.

747-400, 5 gün sürecen transfer operasyonunda, güzergahı üzerinde bulunan A9 otobanının yanı sıra, bir şehir içi yol, 16 tarla, 17 hendek ve kanalların üzerine kurulan yapay bir köprü üzerinden geçerek Hollanda’nın Haarlemmermeer Belediyesi’ne bağlı Badhoevedorp köyünde geçen yıl açılan, Hollanda ve Benelüks ülkelerindeki en büyük otelin bahçesine ulaştırıldı. Üç konsept binadan oluşan otel, toplam 44 bin metrekarelik 680 odalı, 35 bin metrekare alana yayılmış alanda kurulu.

747-400’ün normal ağırlığı 178.750 kilogram. Motorları ve diğer aksamları çıkarılarak, bu ağırlık 160 tona indirildi. Bu dev uçak, havalimanından otel bahçesine kadar yaptığı 12,5 kilometrelik yolculuğu, ağırlığı 200 ton olan, 192 tekerlekli özel bir treyler üzerinde, uzmanlar ve mühendisler eşliğinde gerçekleştirdi. Treyler ve üzerindeki 747-400 transfer boyunca saatte 5 kilometre hızla temkinli bir şekilde ilerledi.

Corendon, Mammoet isimli alanında uzman bir şirketin gerçekleştirdiği taşıma operasyonu için 800 bin dolar ödedi. Uçağın KLM’den alınması da dahil olmak üzere toplam proje maliyetinin 5 Milyon Euro civarında olduğu düşünülüyor.

UÇAĞIN GEÇMİŞİ

Haziran 1989’da Boeing’in Seattle’daki fabrikasında imal edilen ve tam 30 yıl boyunca PH-BFB tesciliyle KLM filosunda hizmet veren uçak, 26 Kasım’da Los Angeles-Amsterdam uçuşunun ardından emekliye ayrıldı. Ardından uçağı satın alan Corendon, Roma’da kendi renklerine boyadı. Emektar 747, hizmet süresi boyunca tam 134.279 saat uçtu ve 18.024 kez iniş kalkış yaptı. Bu rakamlar, uçağın 15,7 yıl boyunca hiç durmadan uçtuğu anlamına geliyor. Kaba bir hesaplama ile içindeki 408 koltuk ile yüzde 80 doluluk oranına sahip 18.024 uçuş gerçekleştirdiğini düşünürsek (0.8 x 408) x 18,024 = 5,883,033.6 sonucu karşımıza çıkıyor. Yani uçak hizmet verdiği süre boyunca yaklaşık 6 milyon yolcu taşıdı diyebiliriz.

UÇAĞIN TEKNİK ÖZELLİKLERİ

Boş ağırlık: 178.750 kilogram
Kanat açıklığı: 64.44 m
Uzunluk: 70.67 m
Seyir hızı: 920 km/h
Menzil: 12.900 km
Yolcu sayısı: 408

UÇAĞIN ADI NASIL VERİLDİ?

Bu uçağın geçmişindeki en özel detaylardan biri plaket sahibi olması. Şehre ilk varışı vesilesiyle Bangkok Büyükşehir Belediyesi tarafından KLM Havayolları’na Nisan 1991’de bir plaket verildi.

Uçağın isminin hikayesi de oldukça ilginç.  747’ye Bangkok ismi, 1 Temmuz 1989’da, Bangkok’da KLM’nin Catering hizmeti aldığı ve mürettebatının dinlendiği otelin de bulunduğu bölge olan Laksi’de 100 yaşındaki manastırda görevli dokuz Taylandlı keşiş tarafından verildiği biliniyor. Ardından uçak için Schiphol Havalimanı’nın 11 numaralı Hangarında özel bir tören de düzenlenmiş. 200’den fazla kişinin katıldığı bu özel törende, keşişlere özel bir Tayland yemeği bile hazırlanmış. Bir anlamda uçak bu ilginç törenle vaftiz edilmiş oldu.

UÇAK ŞİMDİ NE OLACAK?

Corendon Village Hotel’in bahçesinde istirahate çekilen ‘City of Bangkok’ isimli Boeing 747-400, restoran, kafe, kütüphane müze ve 5-D uçuş simülatörü başta olmak üzere bir ”deneyim merkezi” olarak kullanılacak. Havalimanından taşınması da havacılık tarihi için bir ilk olan uçağın kullanım şekli de yine dünyada bir ilk olacak. Otelin bahçeye çekilmesinin ardından artık uçağın içinin kullanım amacına uygun olarak dekore edilmesi süreci başladı. Yoğun bir çalışma temposunun ardından Eylül 2019’da 747 Deneyim Merkezi’nin hizmete başlaması planlanıyor.

Amsterdam’da yaşayan halk, şehre gelen turistler ve otelin misafirleri yani kısacası herkes için yaklaşık 1 saat sürecek bir turla uçağın içini dolaşmak mümkün olacak. Uçağın içinde beş duyuya da hitap edecek özel bir ortamın oluşturulacak. Gelen misafirler havacılık tarihinin en özel uçaklardan birinin içinde geçirdikleri bir saatin sonunda çok farklı deneyimler elde etmiş olarak uçaktan ayrılacak. 747 Deneyim Merkezi’nde bahsedilen bu bir saatlik turun kişi başı 10 Euro civarında bir fiyatla gerçekleştirilmesi planlanıyor.

adbanner