Boeing Acil Çıkış Kapısını Kimin Söktüğünü Bilmiyor!

ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu (NTSB) Başkanı Jennifer Homendy, ABD Senatosu Ticaret Komitesi’ndeki vekillere yönelik yaptığı konuşmada, Boeing’in Alaska Havayolları’na ait 737 MAX 9’un havada acil çıkış kapısının koptuğu olayla ilgili önemli belgeleri temin etmediğini söyledi.

5 Ocak 2024’te Alaska Havayolları’nın Portland-Ontario seferi yapan Boeing 737 MAX-9 uçağının, yaklaşık 16.000 feet irtifada sol arka tarafındaki acil çıkış kapısı patladı ve uçaktan ayrıldı. Bu durum, 737 uçağında ani bir dekompresyon durumuna yol açtı. Yaşanan korkunç olayla ilgili kapsamlı soruşturma çalışmaları sürüyor.

Jeniffer Homendy’nin 7 Mart 2024’te komiteye yönelik yaptığı konuşmada, 19 Eylül 2023’te Boeing tesislerinde 737 MAX-9’a yapılan onarım çalışmaları sırasında, havada kopan acil çıkış kapısının sökülüp yeniden takıldığını kaydeden belgelerin sağlanmadığını aktardı.

Homendy ayrıca, kapının sökülüp takılması sırasında çalışmış olabilecek 25 Boeing çalışanının isimlerini alma girişimlerinin de şu ana kadar sonuçsuz kaldığını söyledi.

“Boeing’in Renton’daki tesislerinde, kapılarla ilgilenen bir ekip olduğunu kesin olarak biliyoruz. İlgili birimin yöneticisi, sağlık sorunları nedeniyle izinli olduğu için onunla konuşamadık. Diğer 25 kişinin ismini sorduk ama onları da alamadık. Yaşananlara ilişkin kayıtları istedik. Hangi vardiyada kapının değiştiğini sorduk. Hiçbirine yanıt alamadık” diyen Homendy, senatörlere “Önemli belgeler, Boeing tarafından alıkonuluyor ve iki aydır bu basit bilgilere sahip olamamamız çok saçma” şeklinde seslendi.

Cumhuriyetçi Senatör Ted Cruz, Homendy’ye: “Olayın üzerinden geçen iki aylık sürede kapağı kimin söküp taktığını hâlâ bilmediğinizi mi söylüyorsunuz?” şeklinde bir soru yöneltti.

Homendy bu soruya: “Bu doğru ve bunun nedeni öğrenmeyi denemememiz değil” şeklinde yanıt verdi.

NTSB Başkanı: “Bu bilgiler olmadığı için, Boeing’de kalite güvencesi, kalite yönetimi ve güvenlik yönetimi sistemleriyle ilgili endişeler ortaya çıkıyor” ifadelerini kullandı.

The Guardian’ın haberine göre Homendy, kapıyı kimin söküp taktığını kanıtlayabilecek güvenlik kamerası görüntülerinin de 30 gün sonra silindiğini söyledi.

Yapılan bu toplantının ardından Boeing, NTSB’nin istediği önemli belgelerin mevcut olmayabileceğini belirten bir açıklama yayımladı.

Açıklamada “Soruşturmanın başlarında NTSB’ye, ilgili bilgilere sahip olacağına inandığımız kapı uzmanları da dahil olmak üzere Boeing çalışanlarının isimlerini verdik. Yakın zamanda gelen bir talebe yanıt olarak, 737 kapı ekibindeki kişilerin tam listesini şimdi sunduk. Dokümantasyon kısmına gelince, kapının sökülüp takıldığı raporlanmadıysa; bu durumda paylaşılacak herhangi bir belge de olamıyor.” ifadeleri kullanıldı. Boeing’in açıklamasında ayrıca, NTSB’nin yürüttüğü soruşturma sürecinde tam ve şeffaf bir şekilde işbirliği yapmaya devam edileceği de belirtildi.

Boeing’in açıklamasında, NTSB’ye ve havacılık emniyetinde oynadıkları kritik role derin saygı duydukları belirtildi. Alaska Havayolları uçuşunda meydana gelen olaydan bu yana, NTSB’nin soruşturmasını tam olarak desteklemek için proaktif ve şeffaf bir şekilde çalıştıklarına vurgu yapıldı. Boeing ekiplerinin, tüm NTSB bilgi taleplerine kapsamlı bir şekilde yanıt vermek ve soruşturmayla ilgili bilgileri onlara ulaştırmak için yorulmadan çalıştıkları da aktarıldı.

Şubat 2024’te NTSB, uçakta meydana gelen olayına ilişkin, acil çıkış kapısını yerinde tutmak için tasarlanan dört kritik cıvatanın eksik olduğunu doğrulayan bir ön rapor yayınladı.

Ön rapora göre, Spirit AeroSystems tarafından üretilen uçağın gövdesi üzerindeki beş perçin üzerinde küçük bir tamirat işlemi gerekiyordu. 19 Eylül 2023’te Boeing tesislerinde bu tamirat işleminin yapılabilmesi için, acil çıkış kapısı söküldü. Aynı günün ilerleyen saatlerinde Boeing çalışanları tarafından yerine takılan kapağa ait fotoğraflarda, üç cıvatanın yerine takılmadığı, dördüncüsünün ise yalıtım malzemesi ile kaplı olduğu görülüyordu.

adbanner