COMAC ARJ21’in Çinli Olmayan İlk Operatörü

Endonezyalı düşük maliyetli havayolu TransNusa, Çin’in devlete ait uçak üreticisi COMAC tarafından üretilen bölgesel uçak ARJ21 ile ticari operasyonlarına resmi olarak başladı. TransNusa, PK-TJA kuyruk tescilli ARJ21’i, 18 Aralık 2023’te teslim aldı. Bu uçak, aynı zamanda COMAC’ın yurtdışına yaptığı ilk ARJ21 teslimatı olarak kayıtlara geçti.

8B5112 sefer sayılı ilk uçuş, Jakarta Havalimanı’ndan (CGK) Bali Denpasar Havalimanı’na (DPS) yapıldı. 1 saat 29 dakikalık uçuşun ardından, Bali’de 5 saatten fazla kaldıktan sonra uçak, yeniden Jakarta’ya döndü.

Törenle gerçekleştirilen ilk uçuşun ardından ARJ21, her gün Jakarta – Bali arasındaki popüler rotada uçmaya başladı. Bu rotadaki uçuşlar için bilet fiyatı yaklaşık 100 Dolar civarında.

Endonezya Sivil Havacılık Otoritesi, yeni bir uçak tipinin ticari faaliyetlere başlamasından önce 100 saatlik deneme uçuşu gerçekleştirilmesini talep ediyor. TransNusa, uçağın teslimatından iki ay sonra, Şubat ayı sonunda deneme uçuşlarına başladı. Kamuya açık kaynaklar, TransNusa’nın Mart ayında 100 saatlik deneme uçuşlarını tamamladığını söylüyor.

TransNusa CEO’su Bernard Francis, bir röportajında ​​ARJ21 operasyonuna ilişkin görüşlerini şu şekilde dile getirdi:

“ARJ21 projesinde son üç buçuk yıldır yer alıyorum ve başta kabin olmak üzere çok sayıda detayıyla, Airbus veya Boeing’e benziyor. Hatta onlardan daha iyi olduğu yerler bile var. ARJ21, TransNusa için bir fırsat. Bu uçakla, yeni bir işletme modeli yaratmayı düşünüyorum.”

TransNusa’nın pilotları, Çin’in Şangay kentindeki COMAC Müşteri Hizmetleri Merkezi’nde eğitim gördü. Çinli havayolu ayrıca destek amaçlı olarak, Endonezya’ya yaklaşık 30 uçuş için operasyon uzmanı ve mühendis gönderdi.

Havayolu, filosundaki ARJ21 uçaklarının sayısını artırdıkça, Endonezya, Malezya, Singapur veya farklı yerel noktalara da bu uçakla uçmayı planlıyor. Böylece uçağın görünürlüğü de ciddi şekilde artmış olacak.

ARJ21’in, Boeing, Airbus ve Bombardier’e kıyasla daha yüksek yakıt tüketimi ile ilgili yapılan eleştirilere Francis, uçağın gelecekte bir dizi geliştirme sürecinden geçeceğini söyledi.

Tüm yeni uçaklar için aynı sürecin devam ettiğini söyleyen Francis, ”başlangıçta biraz ağır olabilir ve daha fazla yakıt tüketebilir. Tüm bunlar uçağın kesinlikle emniyetli olduğundan emin olmak için. ARJ21, daha fazla uçtukça, büyüdükçe ve geliştikçe, uçakta çeşitli değişiklikler yapılması da kaçınılmaz hale gelecek” şeklinde konuştu.

adbanner