Fransız iş jeti üreticisi Dassault, yeni ultra uzun menzilli modeli Falcon 10X’i Paris’te görücüye çıkardı.
İş jetleri için yeni bir referans olarak nitelendirilen model, hem kısa hem de uzun menzilli uçuşlarda benzersiz bir yolcu deneyimi ve çığır açan emniyet özellikleri sunacak. Yolcuların talepleri göz önünde bulundurularak, uçağı her yönüyle optimize eden Dassult, 276 cm kabin genişliği ve 203 cm tavan boşluğu ile ultra uzun menzilli iş jetleri arasında en geniş iç mekana sahip modeli üretmeyi başardı.
Uçağın sahibinin tercihine bağlı olarak, kabin, oturma odası, yatak odası ve tam duşlu özel banyo dahil olmak üzere dört bölüme ayrılabiliyor. Ferahlık hissini artırmak için, dört büyük pencere, bu özel yaşam alanına doğal ışık sağlıyor. 10X’in kabini, otuz sekiz pencereden, yolcuların farklı zaman dilimlerine geçişte uyum sağlamaları için ışık alıyor.
Mirage savaş uçaklarındaki bazı özellikleri 10X’de kullanan Fransız şirket, kabin havasını, çoğu hastanenin yoğun bakım ünitesinde bulunan filtreleme sistemi ile donattı. Böylece kabin içindeki hava, modern ofislerin yer aldığı plazaların çoğundan 10 kat kadar daha hızlı yenileniyor.
En son Falcon 6X modelinde iki Pratt & Whitney Canada PurePower motoru kullandıktan sonra üç motorlu tri jet modellere yoğunlaşan Dassault, 10X’te yeniden çift motora dönmüş Rolls-Royce Pearl motorlarından güç alan Falcon 10X, yaklaşık 14 bin kilometreye ulaşan menzili ile 15 saat kesintisiz uçabiliyor. 10X, New York’tan Hong Kong’a veya Los Angeles’tan Sidney’e aktarmasız uçabilecek. Maksimum seyir irtifası ise 51 bin feet.
İlgili Haber | Yarı Özel Jet Olur mu?
Dassault, uçağın performansının bu kadar iyi olmasını, karbon fiber malzemeden üretilen ve ok açısı artırılmış kanatlarına bağlıyor. Falcon 10X, en büyük rakipleri Bombardier Global 7500 ve Gulfstream G700 gibi seyir irtifasına ulaştıktan sonra 30 dakika içinde, ulaşabileceği maksimum hız olan 0.925 Mach hıza ulaşabiliyor. Ayrıca 0.9 Mach hızda uzun süre seyretme özelliğine sahip. Çok uzun menzilli uçuşlarda ise 0.85 Mach seyir hızına ulaşıyor.
Dassault uçuşları olabildiğince sorunsuz hale getirmek için, özellikle sert hava koşullarında maksimum verimlilik elde edebilmek adına “güç kontrolü” özelliğini de içeren fly-by-wire teknolojisine de yatırım yaptı. durumsal farkındalık bozulduğunda, tek bir düğmeye basılarak, uçağın kendi kendini stabilize edebilmesi sağlanıyor. Dassault ayrıca uçağın tasarımına pilotlar için çok kritik bir dokunuş yaptı: Kokpit koltukları, tam yatak haline gelebiliyor. Bu da pilotların daha fazla dinlenebilmesine olanak sağlıyor.
2.500 feetten daha kısa bir pistten bile havalanabilen 10X, bu özelliği sayesinde büyük jetlerin uçamadığı daha küçük havalimanlarına operasyon yapabilecek. 10X’in düşük hızlı dik yaklaşma özelliği, kompozit kanatlarının sağladığı ek avantajla birlikte, güvenli, düşük hız performansı elde etmek için endüstrinin ilk kombine görüş sistemi olan FalconEye ile tamamlanıyor.
Falcon 10X’in 2025’in sonunda, 75 milyon Dolar etiket fiyatıyla hizmete girmesi planlanıyor.