Dünyanın En Küçük İş Jeti Geliyor

Beş yıl önce ilk kez kamuoyuna duyurulan, tek pilotlu, 4 yolcu kapasiteli Flaris LAR 1, Polonya’da temmuz ayında uçuş testlerine başladı. Uçak, iki yıldır devam eden yer testlerinin ardından, ilk uçuşunu, Haziran ayında gerçekleştirdi.

Uçak, daha önce açıklanan takvimi biraz geriden takip ediyor. LAR 1, ilk kez 2013 Paris Air Show’da duyurulduğunda; şirket uçağın 2015’te ilk uçuşunu yapacağını söylemişti.

“Dünyanın en küçük iş jeti” olarak adlandırılan uçak, Polonya’nın Podgórzyn şehrinde bulunan ve otomobil parçaları üretiminde kullanılan teknolojiler üreten bir şirket olan Metal-Master tarafından geliştiriliyor. Metal-Master 2000 yılından beri faaliyet gösteriyor. 2012 yılında ise Flaris’i uçak markası olarak kurdular.

LAR 1’e Amerikan yapımı Williams International FJ33-5A turbofan motoru güç sağlayacak. Cirrus Vision SF50 de aynı motordan güç alıyor. Şirketin projeksiyonlarına göre, uçak saatte 437 mil hıza ve en fazla 1.990 mil menzile sahip olacak. Uçak maksimum taşıma kapasitesinde (beş kişi artı bagajları) menzili 1.380 mil olacak.

LAR 1, 820 feet kadar kısa beton ya da çim pistlerden kalkabilir ve 46.000 fitlik bir seyir yüksekliğine sahip olacak. Uçak, aynı zamanda Garmin G600’ün cam kokpiti ve Cirrus Vision ve SR22 modellerinde bulunana benzer bir bütün uçak paraşütü sistemi ile donatılacak.

LAR 1’in tahmini fiyatı yaklaşık 2 milyon dolar ve hedef pazarda hava taksi şirketleri ve kendi uçağına sahip olmak isteyen pilotlar var. Uçağınızı koymak için bir hangar gerektirmiyor. Çünkü uçağınızı garajınızda saklamanızı sağlayan ayrılabilir kanat tasarımına sahip. Garajınızın, LAR 1’in 8,5 metrelik uzunluğunu alabilecek kadar büyük olması yeterli.

Sonuç olarak, Flaris / Metal-Master, Amerikan Federal Havacılık İdaresi-FAA ve Avrupa’daki muadili Avrupa Havacılık Güvenliği Ajansı-EASA’dan LAR 1 için tam sertifikasyon talep edecek. Ancak, başlangıçta şirket, Polonya Sivil Havacılık Otoritesinden uçaklar için deneysel statü sertifikasyonu sağlamaya çalışacak. Daha sonra Polonya’da bir düzine örnekten daha azının teslimatına başlayacak. Ardından da Amerika Birleşik Devletleri’nde LAR 1’i başlangıçta bir deneysel uçak olarak satmayı umuyor.

adbanner