Düşük Maliyetli Taşıyıcıların Önlenemez Yükselişi

Düşük maliyetli havayolları (low cost carriers – LCC) dünya genelinde pazardaki etkinliğini artırmayı sürdürüyor. 2018 yılında Avrupa genelinde düşük maliyetli havayolları, arz ettiği koltuk kapasitesini yarım milyara çıkardı. Şuanda Avrupa’nın dokuz ülkesinde, düşük maliyetli taşıyıcılar, toplam pazar payının yüzde 50’sini ele geçirmiş durumda. Avrupa genelinde pazarın yarısını low cost şirketlerin ele geçireceği tarih olarak 2027 gösteriliyor. Kıta genelinde şuanda low cost taşıyıcılar pazarın yaklaşık yüzde 36’sını  oluşturuyor.

2018’de low cost pazarından öne çıkan bazı başlıklara bakmak gerekirse; Wizz Air, koltuk kapasitesini bu yıl altı milyon artırdı. İngiliz easyJet, İrlandalı Ryanair’den neredeyse üç kat daha hızlı büyüyor. Londra Luton merkezli havayolu, bu yıl yüzde 13 civarında büyürken; özellike son dönemde adından grevlerle söz ettiren Ryanair’in yıllık büyümesi yüzde 4,2 seviyelerinde.

Düşük maliyetli havayolu anlayışını 1971’de Amerikalı Southwest Havayolları başlattı. Yolcunun bilete verdiği paranın içinde sadece oturacağı koltuğun ücretininin yer aldığı; onun dışındaki alacağı tüm hizmetlerin ekstra ücretle temin edilebileceği sistem, dünya genelinde çok büyük ilgi gördü. Çünkü insanlar ucuza uçabilmeye başladı.

Yarım Milyar Yolcu Taşıyacak

2018’de Avrupa’da düşük maliyetli havayollarının sunduğu koltuk kapasitesinin 501.83 milyon olacağı düşünülüyor. Bu da 2017’ye göre yüzde 7.4’lük bir artış anlamına geliyor. Böylece, bu yıl LCC pazarında yıllık yolcu kapasitesi, Avrupa’da ilk defa yarım milyar bareminin üzerine çıkmış olacak. Düşük maliyetli taşımacılık piyasanın geçmiş on yılına baktığımızda, Avrupa’da 2009 yılındaki 224.29 milyon koltuk seviyelerine göre yüzde 124 artışı görmek mümkün.

Avrupa’da düşük maliyetli havayolları pazarında yıllık yolcu kapasiteleri

2017 ile 2018 arasında sunulan ekstra koltuk kapasitesinin 35 milyonun biraz altında olduğu görülüyor. Bu aynı zamanda yıllık büyümenin 2013’ten bu yana en az olduğu yıl anlamına geliyor. Genel olarak ise Avrupa’da düşük maliyetli havayolu pazarı ortalama yüzde 9.4 oranında büyüyor. Genel büyüme trendi ve bazı yıllarda büyümenin bir miktar düşmesi rakamları göz önüne alındığında 2019’da Avrupa’da pazarın 529 milyon koltuk kapasitesi sunması ve 2020’de 600 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor.

2027’de Pazarın Yarısı Olacak

2018 itibariyle Avrupa’da Low cost taşıyıcılar toplam pazarın yüzde 36’sını oluşturuyor. Son yıllarda pazar içindeki oranın artış hızı değerlendirildiğinde, tahminler 2027’de kıta Avrupasında havacılık pazarının yarısını düşük maliyetli havayollarının elde edeceğini söylüyor.

Avrupa’a yıllara göre toplam havacılık pazarı içindeki low cost taşıyıcıların temsiliyeti

Bugün için Avrupa’da en fazla yolcu taşıyan ilk iki havayolu şirketi Ryanair ve easyJet yani düşük maliyetli taşıyıcılar. Onları Lufthansa ve Türk Hava Yolları yani iki full servis taşıyıcı takip ediyor.


İlgili Haber | Bayrak Taşıyıcıların Sonu mu Geliyor?


easyJet 100 Milyona Yaklaşıyor

Yıllık taşıdığı yolcu sayısı 100 milyonu aşan ilk havayolu Ryanair oldu. İngiltere merkezli easyJet’in bu kilometre taşını aşan ikinci havayolu olacağına kesin gözüyle bakılıyor. İngilizler 2017’deki yolcu sayısını 11.1 milyon artırarak, bu yıl 98.4 milyon yolcuyu uçurmayı hedefliyor. Özellikle Air Berlin’in batmasının ardından Almanya’daki genişleme stratejisi bu konuda en önemli etken. Bununla birlikte, easyJet’in 2019’da 100 milyon koltuk kapasitesini aşacağı da kesin gibi.

Londra Luton merkezli havayolu bu yıl yüzde 13 civarında büyüme hedeflerken; Ryanair’in yıllık büyümesi yüzde 4,2 seviyelerinde. Bu da iki havayolu arasındaki makasın kapanması konusunda bir hayli ilginç gelişme. Avrupa’nın en çok koltuk kapasitesine sahip ilk beş düşük maliyetli havayolu, kıtadaki tüm düşük maliyetli havayollarının sunduğu koltuk kapasitesinin yüzde 70’ini oluşturuyor. Yani kıtanın yükünü beş havayolu çekiyor.

Pegasus ve Sun Express Güçleniyor

Elbette bu tablonun bizim için ayrı bir önemi var: Pegasus ve Sun Express, Avrupa’da en fazla koltuk kapasitesine sahip düşük maliyetli havayolları listesinin ilk 10 sırasında kendilerine yer buluyor.

Türk Hava Yolları ve Lufthansa ortaklığı olan SunExpress (SunExpress Germany kapasitesi hariç), bu yıl koltuk kapasitesini yüzde 64’lük bir artışla 9.19 milyona çıkardı. 2018’e göre toplam koltuk kapasitesinde yaptığı 3.60 milyonluk artık gerçekten olağanüstü bir büyüme olarak yorumlandı. SunExpress’in bu  hızlı büyümesi, İspanyol Volotea’nın en iyi 10 listesinde kendine yer bulamaması ile sonuçlandı.

Volotea bu yıl 7.09 milyon koltuk kapasitesi ile 11. sırada kendine yer bulabildi. Bir önceki yıla göre yüzde 26 kapasite artırımı yapsa da bu ilk 10’a girmesini sağlayamadı.

9 Ülkede Pazarın Yarısı Low Cost

Avrupada Low Cost taşıyıcılar toplam pazarının yüzde 50’sini 2027 yılında ele geçirecek gibi görünüyor. Oysa şu anda dokuz Avrupa ülkesinde düşük maliyetli taşıyıcılar pazarın yüzde 50’sinden fazlasını temsil ediyor. Bu alanda zirvede Makedonya yer alıyor. Bu küçük balkan ülkesindeki havacılık pazarının yüzde 66’sı düşük maliyetli taşıyıcıların elinde. Makedonya’yı Slovakya ve Macaristan takip ediyor. Kıtanın en büyük düşük maliyetli taşıyıcısı olan Ryanair’in operasyonları arasında Makedonya’nın yer almaması da önemli bir detay. Eğer Ryanair’in Makedonya operasyonları da başlarsa ülkedeki low cost pazarının toplam pazar payı içindeki oranının çok daha yüksek seviyelere geleceği bir gerçek. Düşük maliyetli havayollarının en yüksek pazar payına sahip olduğu ülkeler listesinin üst sıralarında bulunan Cebelitrık ve İzlanda’ya da Ryanair operasyon yapmıyor.

Ryanair’in Uçması O Ülkeleri Ne Kadar Etkiler?

2018 yılında düşük maliyetli havayollarının sunduğu koltuk bakımından, Avrupa’daki en büyük pazar 82,2 milyon kapasite ile İspanya’da. İngiltere 75.21 milyon kapasite ile ikinci; Almanya ise 55.68 milyon kapasite ile üçüncü sırada yer alıyor. İspanya, düşük maliyetli koltuk kapasitesini 2018 yılında yüzde 5.3 civarında büyütecek. Almanya’daki büyüme  ise yüzde 19 civarında. İngiltere’de 2018 için kapasite artışı ise sadece binde 3 seviyelerinde. Monarch Havayolları’nın, Ekim 2017’de iflas etmiş olması ve havayolunun planlanan 6.14 milyondan fazla koltuğunun iptal olması durumun en önemli sebebi. Almanya’nın bu yılki büyümesi, 2017’de üçüncü büyük pazar olan İtalya’yı geçmesini sağladı.

Avrupa’daki düşük maliyetli havayollarının en düşük pazar payına sahip olduğu ülke ise Belarus. 2018’de pazarın sadece binde 7’sini low cost taşıyıcılar oluşturuyor. Bu rakam sadece Vueling’in yaz döneminde haftada iki kez gerçekleştirdiği Barselona-Minsk seferlerinden geliyor. Ancak, çok sayıda düşük maliyetli havayolunun Vilnius, Varşova ve Kiev gibi şehirlere operasyon için Minsk yönetimine başvurduğu biliniyor.

Yine bu listedeki açık yeşil renkle gösterilen ülkelere (Belarus, Rusya, Azerbaycan, Moldova, Ermenistan, Slovenya, Arnavutluk, Gürcistan) Ryanair’in operasyon yapmadığını belirtmek gerek. Ukrayna’da ise Ryanair operasyonları 2018’in sonlarında başlayacak. Bu ülkelerin de Ryanair ve diğer düşük maliyetli havayollarının uçuşlara başlamasıyla pazar paylarında değişim yaşanacağı gerçeği karşımızda duruyor.

adbanner