Hard Landing Nedir? – Boarding Info

Written by 15:11 Bunları Biliyor Musunuz?, HAVACILIK

Hard Landing Nedir?

Uçağın, iniş hızı nedeniyle, normale göre, daha büyük bir dikey hız ve kuvvet ile (daha sert şekilde) piste teker koyması Hard Landing (Sert İniş) olarak adlandırılır. 

Uçuşun son basamağı olan inişte, ortalama dikey hızın saniyede yaklaşık 2-3 feet olması öneriliyor. Daha yüksek dikey hız durumlarında yapılan inişler, mürettebat tarafından sert iniş (hard landing) kategorisinde değerlendiriliyor. Bu durumda, uçağın inişi esnasındaki ivme değerinin yüksek oluşu, pilotların iniş sırasında meydana gelebilecek durumlara karşı, karar ve aksiyon alma süreçlerini olumsuz etkileyeceği için, uçuş emniyeti adına bir risk olarak kabul ediliyor.

İniş hızı ne kadar yüksekse, iniş o kadar “sert” kabul ediliyor. Boeing 737’nin teknik dokümanlarında, saniyede 10 feet’lik maksimum alçalma oranı belirtilmiş olmasına rağmen, uçuş ekipleri saniyede 4 feet’i aştığı durumlarda, genellikle sert iniş bildiriminde bulunuyor.

Sert inişler, hava koşulları, mekanik problemler, uçağın ağırlık limitlerinin üzerinde olması, pilot kararı ve/veya pilot hatasından kaynaklanabilir.

Sert iniş durumlarında, kokpit ekibinin genellikle bir çarpışma durumundan farklı olarak, uçak üzerinde hala tam veya kısmi kontrole sahip olduğu kabul edilir. Sert inişler, yolcu ve mürettabat için küçük yaralanmalar, uçağın yapısal olarak zarar görmesi ve can kaybına kadar çok çeşitli sonuçlar doğurabilir.

Uçaklar, sert iniş yaptıklarında, bir sonraki uçuştan önce hasar alıp almadıkları konusunda ciddi bir kontrolden geçirilmelidir.

Sert inişler, alışılmadık bir durum olmasa da bazen uçaklarda çok büyük yapısal hasarlar oluşturabiliyor. Örneğin, West Atlantic Havayolları’na ait bir kargo uçağı, geçtiğimiz Ocak ayında İngiltere’nin Exeter Havalimanı’na yaptığı sert inişin ardından büyük hasar gördü ve uzun bir süre uçuşlarına devam edemedi.

Sert inişler, güvenli veya kontrollü bir şekilde yapılmazsa uçağa büyük zarar verebilir. 20 Haziran 2012 tarihinde, All Nippon Airways’e ait bir Boeing 767 uçağının gövdesinde, sert iniş nedeniyle çok büyük bir hasar meydana gelmişti.

Son yaklaşma esnasında uçağın kontrolünde bir stabilize sorunu yaşanması durumunda, kokpit ekibinin inişten vazgeçip, pisti pas geçmesi önerilir. 14 Mart 2015’te Kuala Lumpur’dan Melbourne Havalimanı’na uçan Malezya Havayolları’na ait Airbus A330’un sert iniş vakası sonrası, pilotların pas geçmesi gerektiği ortaya çıkmıştı.

(Visited 364 times, 7 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info