SAHTE PİLOT LİSANSIYLA 20 YILDAN FAZLA UÇTU!
Güney Afrikalı havayolu South African Airways, hafta içinde müthiş bir sansasyonla gündeme geldi. Şirket bünyesinde 20 yıldan uzun süredir uçan William Chandler isimli pilotun lisansının sahte olduğu ortaya çıktı.
SA206 sefer sayılı Tambo-Frankfurt uçuşu sırasında İsviçre Alpleri üzerinde türbülansla karşılaşan uçağın bazı tuhaf dönüş manevraları yaptığının tespit edilmesi üzerine uçağın o sırada kontrolünü elinde bulunduran Chandler hakkında araştırma yapan havayolu, Chandler’ın sadece ticari pilot lisansı yani CPL sahibi olduğunu tespit etti.
Olayın ardından Chandler istifa etti. Havayolu konuyla ilgili suç duyurusunda bulundu ayrıca şirkette uçuş emniyeti adına çalışan başka bir görevlinin de duruma yardım ettiği iddia edilerek işine son verildi. Chandler 1994’te pilot olarak işe başlamadan önce havayolunda uçuş mühendisi olarak çalışıyordu.
Ticari havayolunda görev yapabilmek için kokpit personelinin ATPL lisansına sahip olması gerekiyor. ATPL için pilotların çok sayıda teknik sınavdan geçip, tıbbi koşulları sağlaması ve 1500 saatlik uçuş süresini doldurmaları gerekiyor. Ayrıca ATPL lisanslı pilotlar, uçuş simülasyonları ve fiziksel sınavları da içeren bir dizi testi her yıl düzenli olarak başarıyla tamamlayıp lisanslarını yenilemek zorunda. Chandler’ın, durum ortaya çıkmasın diye 2005’te kaptan pilot olmayı reddettiği de ortaya çıktı.
Lisansları vermekle görevli olan Güney Afrika sivil havacılık otoritesi belegeleri değiştirdiği için Chandler’ı suçluyor. Sahtekarlığın “endişe verici” olduğunu, ancak Chandler’ın hala geçerli bir uçuş lisansına sahip olduğu ve güvenlik eğitimlerini aldığı için “güvenlik riski” taşımadığı açıklaması yapıldı.
Devlete ait havayolu South African Airways şimdi, maaş, fazla mesai ve diğer ödenekler de dahil olmak üzere Chandler’e ödenen paraların geri alınması için harekete geçti. Ayrıca havayolu, tüm pilotlarının lisanslarını yeniden değerlendirilmesi için Sivil havacılık otoritesine verildiğini ve bundan sonra pilot alımlarında bireylerden ziyade lisansların otoriteden istenmesi kararı alındı.
Afrika’nın en büyük havayollarından biri olan South African, 2011’den bu yana ciddi bir güç ve para kaybı yaşıyor. Yalnızca hükümet desteğiyle hayatta kalmaya çalışıyor. Geçtiğimiz Kasım ayında, Güney Afrika maliye bakanı Tito Mboweni ABD’de bir yatırımcı konferansında firmanın kapatılması gerektiğini söyledi. Ancak Cumhurbaşkanı Cyril Ramaphosa, şirketi yeniden canlandırmaya söz verdi. Böylesi bir infialin yıllarca hiç kaza yaşanmadan tamamlanmış olması olayın tek sevindirici yanı oldu.
BAYRAKTAR TB2 UKRAYNA’YA İHRAÇ EDİLDİ!
Türkiye ve Ukrayna arasında ocak ayında geniş kapsamlı bir savunma anlaşması imzalandı. Anlaşmanın kapsamında Bayraktar TB2 Taktik İnsansız Hava Araçları’nın ihracatı da vardı. 6 tane Bayraktar TB2, 2 tane kontrol istasyonu ve 200 tane de akıllı mühimmat içeren 69 milyon dolarlık anlaşmada teslimat beklenenden çok daha hızlı bir şekilde tamamlandı. Sistemlere acil ihtiyacı olduğunu belirten Ukrayna, iki ay gibi kısa sürede 6 tane Bayraktar TB2’yi teslim aldı.
Ukrayna’ya kargo uçağı ile gönderilen sistemlerin en kısa sürede montajının tamamlanarak test uçuşlarına başlanması hedefleniyor.
Türk Silahlı Kuvvetleri’nin de sahada aktif olarak kullandığı Bayraktar TB2 için daha önce de Katar’a 6 tane ihraç edilmişti.
Ukrayna’ya ihraç edilen TB2’ler kanat altında 4 tane Roketsan imalatı MAM-L ve MAM-C mühimmatları taşıyor.
TURKISH CARGO SİRK ASLANLARINI TAŞIDI!
Türk Hava Yolları’nın alt şirketi Turkish Cargo, sirk aslanlarını doğal yaşam alanlarına kavuşturdu.
Ukrayna’da doğal yaşam alanlarından uzakta, 35 metrekarelik beton ve çelik kafes içerisinde zor şartlar altında bulunan Luca, Charlie, Kai isimli dişi aslan kardeşler ile Nathan isimli yavru erkek aslan, hayvan haklarına saygı kapsamında Kiev’den, İstanbul aktarmalı olarak Güney Afrika’da bulunan doğal yaşam alanlarına ulaştırıldı.
Yıllarca doğadan uzakta, direkt güneş ışığı ve temiz havadan yoksun şekilde, sirk hayvanı olarak kullanılan aslanlar, hayvan hakları savunucusu Lawrence Anthony World Organization kuruluşu tarafından kurtarıldı.
Yiyecek ve su ihtiyaçları düşünülerek özel tasarlanmış konteynerlerde taşınan aslanlar, bakıcıları ve görevli veterinerler eşliğinde yaptıkları yaklaşık 9 bin kilometre seyahat sonunda 14 bin metrekare alana sahip Afrika’nın kalabalık sürülerine ev sahipliği yapan Kragga Kamma Doğal Parkı’nda özgürlüğe kavuştu.
KARGO TAŞIYAN DRONE!
Uçakların geleceği ile ilgili vizyonu uçan arabalardan ibaret sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Her şeyin daha hızlı ve daha ucuz teslim edildiği bir lojistik dünyası da havacılığın gelecek hayalinin bir parçası.
Elroy Air, geliştirdiği büyük bir drone kargo uçağı ile tek seferde 500 kilogramlık yükü neredeyse 500 km uzağa uçuracak. San Francisco merkezli şirketin mühendisleri son iki yıldır Chaparral’ı geliştirmek için çalışıyor. Elektrikle çalışan altı rotor kullanarak bir helikopter gibi dikey iniş kalkış gerçekleştirebilen uçağı yatay düzlemde ise kuyruğa monte edilmiş yedinci bir rotor hareket ettiriyor. Yaklaşık 9 metre kanat açıklığına sahip uçağın kuyruk rotoru ise gazla çalışan bir içten yanmalı motordan güç alıyor.
Taşınacak yük Chaparral’ın içine girmiyor; uçağın göbeğindeki bölmeye monte ediliyor. Uçak kapsülü almak için bir kavrama mekanizması kullanıyor. Yük gövdeye tamamen yerleşene kadar çekiliyor ve kilitleniyor. Drone kargo uçağı için gıda, su ve kan gibi insani kaynakların taşınması dışında ticari kargolar, online siparişler gibi hemen her şeyin taşınmasına yardımcı olmak gibi misyon düşünülüyor. Ayrıca küçük adalar, petrol sondaj kuleleri, yol altyapısı zayıf alanlar ve doğal afetlerin etkilediği yerler de Chaparral’ın kullanımı için uygun görünüyor. Bu yıl testlere başlayacak uçağın, sertifikasını alarak 2020’de hizmete girmesi planlanıyor.
SUKHOI SUPERJET 100 ZORDA!
Rusların bölgesel uçağı Sukhoi Superjet 100 büyük bir krizin eşiğinde. Jetin satış sonrası desteğindeki zorluklar, bakımlarında yaşanan sorunlar, Avrupalı müşterilerle net olmayan durumlar ve daha pek çok şey bu krizi getirdi.
Jetin Avrupalı tek müşterisi İrlandalı bölgesel havayolu CityJet’in, filodaki 7 Sukhoi’yi filodan çıkararak iade etmeye karar verdiği iddia ediliyor. CityJet net olarak kararını açıklamasa da, havayolunun web sitesinde filodaki uçaklar arasında Sukhoilerin yer almadığı görülüyor.
CityJet ve Sukhoi hikayesi, toplam 15 kesin ve 16 opsiyonlu toplam 31 uçaklık siparişle başladı. İlk uçak, 2016 yılında CityJet’e teslim edildi. Zaman içinde havayolu karar değiştirip sadece 7 tane uçak almakta karar kıldı.
CitjJet, 80-100 koltuk kapasiteli bölgesel uçakları kendi uçuşlarında kullanmanın yanı sıra dördünü de Belçikalı Brussels Airlines’a wet lease anlaşması kapsamında kiraladı. Ancak işbirliği anlaşma süresi sona ermeden sonlandırıldı.
Bakımlarla ilgili problemler sıklıkla Sukhoi’yi günlerce uçamaz duruma getirdi. Yedek parça eksikliği, uçağın SAM146 motorlarının bakımıyla ilgili problemler, hem CityJet hem de Brüksel Havayolları uçuşlarını olumsuz etkiledi.
Yabancı müşterileri kaybetme korkusuyla, 2018 Ekim’inde Sukhoi, müşteri desteğine yoğunlaşıldığını duyurdu. Ancak Belçikalı havayolu kararından vazgeçmedi ve Sukhoi ile son uçuşunu Ocak 2019’da yaptı.
Ruslar Avrupa’daki müşterileri kaybetmek konusunda endişeli. Son olarak Kasım 2018’de Sukhoi’nin, Slovenyalı Adria Airways tarafından 15 tane sipariş aldığı açıklanmış ve bunun üzerine Slovenya’da Sukhoi uçakları için bir bakım merkezi MRO tesisi kurulmasına karar verilmişti.
SSJ100’ün, Avrupa’daki geleceğini Sloven havayolu kurtarabilecek mi. Bunu zaman gösterecek.
ÜNİVERSİTE SÖYLEŞİLERİM SÜRÜYOR!
Geçtiğimiz hafta iki ayrı üniversitemizde kariyer planlaması üzerine söyleşideydim.
4 Mart’ta Pazartesi günü Medipol Üniversitesi Havacılık Kulübü’nün düzenlediği 1. Havacılık zirvesinin konuşmacılarından biriydim. Sektörden alanında uzman çok sayıda seçkin davetlinin konuşmacı olarak yer aldığı etkinlikte genç arkadaşlara kariyer planlaması için bazı ipuçları verdim.
7 Mart’ta ise Erciyes Üniversitesi Havacılık Kulübü’nün davetiyle Havalı Bir Kariyer Herkesin Hakkı isimli konferansım için Kayseri’deki arkadaşlarla bir araya geldim. Her ikisi de oldukça keyifli geçen söyleşilerde mezun olduktan sonra ne yapacağını planlamaya çalışan üniversite öğrencisi arkadaşlarıma, kendi kariyer yolculuğumdan anektodlar da içeren bazı bilgiler aktararak neyi nasıl yapmaları ve yapmamaları gerektiğini anlatmaya çalıştım. Siz de üniversitenizde bu konferansın düzenlenmesini istiyorsanız lütfen yilmazmuh@yilmazmuh.commail adresi aracılığıyla irtibata geçin.