Havacılık Bülteni-6

İSTANBUL YENİ HAVALİMANI’NA İLK UÇAK NE ZAMAN İNECEK?

İstanbul Yeni Havalimanı’nda 29 Ekim’de yapılması planlanan açılış için çalışmalar tüm hızıyla sürüyor. Geçtiğimiz haftalarda havalimanı pistinin kalibrasyon testlerinin başarıyla tamamlandığını bültenimizde duyurmuştuk. Yeni Havalimanı’na ilk uçağın ne zaman ineceği de hafta içinde belli oldu.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, TC-TUR uçağıyla, 22 Haziran günü başbakan ve bakanların da yer alacağı kalabalık bir ekiple birlikte yeni havalimanına ilk inişi gerçekleştirecek. Böylece havalimanı pistine teker koyan ilk uçak TC-TUR olacak. Tüm etapları tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı ünvanını ele geçirecek olan İstanbul Yeni Havalimanı, 29 Ekim’de 90 milyon yolcu kapasiteli terminali ve 2 pistten oluşan ilk etabıyla hizmete açılacak. Diğer etapların inşaasına oluşacak talep durumuna göre başlanacak.

GÖKYÜZÜNDE PENCERESİZ UÇAK DÖNEMİ

Yakın gelecekte dışardan baktığımızda gövde üzerinde penceresi olmayan; ancak içine girdiğimizde pencerelerle karşılaştığımız uçaklarla seyahat edebiliriz.

Dubai merkezli Emirates Havayolları, penceresiz uçak dönemini başlatacak ilk hamleyi hayata geçirdi. Havayolu Boeing 777-300ER uçaklarında, pencere yerine ekranların bulunduğu first class kabinleri test etmeye başladı. Uçak içinde müstakil süitler oluşturan havayolu, her bölüme yerleştirdiği ekranlarla “sanal pencere” görünümü oluşturdu. Fiber optik kameralar vasıtasıyla uçak dışından alınan görüntülerin yansıtıldığı ekranlar sayesinde tüm yolcular pencere kenarı seyahat deneyimi yaşıyor.

Bu yenilikçi kabin tasarımı, yakın gelecekte uçakların tamamen pencerelerden arındırılmasının yolunu açacak. Uçakların penceresiz imal edilmesinin bir çok avantajı var. Gövdede pencerelerden kaynaklanan yapısal zaafların ortadan kalkması en önemli avantaj. Bu sayede uçaklar daha da hafifleyecek ve daha az yakıt tüketecek. Böylece çevreye daha az zarar veren uçaklar; daha hızlı ve daha yüksek irtifalarda uçabilecek.

Penceresiz uçakların bazı dezavantajları da var. Kabin ekibinin acil durumlarda hızlı ve güvenli bir şekilde yolcuların tahliyesini sağlaması için uçağın dışını görebilmesi gerekiyor. Penceresiz bir uçakta bu mümkün olmayacağından oluşabilecek güvenlik riski üzerinde çalışmalar sürüyor. Sadece acil çıkış bölgelerinde birer gerçek pencere bulundurulması masadaki fikirlerden biri. Ayrıca, penceresiz uçakların hayatımıza girmesinin çoğu yolcu için klostrofobi yani kapalı mekanda rahatsız olma durumunu tetikleyebileceği düşünülüyor. Penceresizi uçakların hangi şartlarda ve ne zaman hayatımıza gireceğini zaman gösterecek.

Öte yandan Emirates, hafta içinde Dubai Sabiha Gökçen seferlerine yeniden başladı. 2016 yılında başlayan ama ekonomik ve politik problemler nedeniyle verim alınamadığı için son verilen Dubai Sabiha Gökçen seferleri Boeing 777-300ER uçaklarıyla haftada 5 gün gerçekleştirilecek.

KATAR HAVAYOLLARI TÜRKİYE’DE UÇUŞ AĞINI GENİŞLETİYOR!

Katar Havayolları Türkiye’deki uçuş ağını genişletmeye devam ediyor. Doha merkezli havayolu hafta içinde hem Bodrum’a hem de Antalya’ya direkt seferlere başlayarak Türkiye’de uçtuğu destinasyon sayısını 7’ye yükseltti. Şirket Doha’dan İstanbul Atatürk, İstanbul Sabiha Gökçen, Ankara, Adana ve Hatay’a da seferler düzenliyor.

Geçtiğimiz Salı günü ilk Doha-Milas Bodrum; Çarşamba günü ise ilk Doha-Antalya seferleri Airbus A320 uçaklarıyla icra edildi. Uçaklar havalimanlarında bir havacılık geleneği olan su takı ile karşılandı. Qatar Havayolları’nın Doha-Bodrum uçuşları 28 Eylül’e kadar her Salı ve Cuma; Doha-Antalya seferleri ise 30 Eylül’e kadar her Çarşamba ve Pazar günü karşılıklı olarak gerçekleştirilecek.

LUFTHANSA’NIN A340’I YANDI!

Pazartesi sabahı Frankfurt Havalimanı’nda hareketli saatler yaşandı. Bir kaç saat önce Atlanta seferinden dönen Lufthansa’ya ait Star Alliance boyamalı Airbus A340 uçağı, Philadelphia seferine hazırdı. Yolcularını almak üzere apronda push back aracı ile körüğe doğru ilerlerken Push back aracının motorunda yangın başladı ve kısa sürede uçağa sıçradı. Yangına havalimanı itfaiyesi anında müdahale etti. Duman zehirlenmesi nedeniyle 10 kişi hastaneye kaldırılırken; sevindirici olan ise o esnada uçağın içinde hiç yolcu olmamasıydı. 2000 yılında fabrikadan çıkan uçağın burnunda ciddi hasar meydana geldi ve olayla ilgili soruşturma başlatıldı. Olayın neden meydana geldiği; uçağın tamir mi edileceği yoksa emekliye mi ayrılacağı önümüzdeki günlerde belli olacak.

YENİ YERLİ SİLAHLI İNSANSIZ HAVA ARACI AKINCI ÜRETİM BANDINDA!

Türkiye, silahlı insansız Hava Aracı geliştirip üretebilen dünyadaki 6 ülkeden biri durumunda. Bir yandan da İHA konusunda önemli adımlar atılmaya devam ediyor. TAI’nin ANKAsı ve Bayraktar TB-2’nin ardından yine Baykar Makina tasarımı Akıncı isimli taarruz insansız hava aracının imalat süreci başladı. 2020’de ilk uçuşunu yapması planlanan Silahlı İHA Akıncı, 24 saat havada kalabilecek ve 40 bin feet yani yaklaşık 12,5 kilometre yüksekte uçacak. Çift motorlu SİHA’da TEI imalatı PD170 motorları kullanılacak. Gövdesinin altında Aselsan tarafından geliştirilen CATS sistemi bulunacak Akıncı, Roketsan üretimi bombalar taşıyacak. Böylece İHA’nın tüm unsurlarında yerli ve milli ürünler kullanılmış olacak. Akıncı için ilk teslimat tarihi olarak 2021 hedefleniyor.

adbanner