Written by 10:00 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-93

‪THY’DEN GÖKYÜZÜNE DEV BAYRAK!

Milli gururumuz ve dünyanın dört bir yanına bayrağımızı taşıyan Türk Hava Yolları, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kuruluşunun 100. yılı ve 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı anısına, tarihindeki en anlamlı uçuşlardan birini gerçekleştirdi. düzenledi..

Ankara Esenboğa Havalimanı’ndan kalkan TC-JJF tescilli Boeing 777-300ER uçağının icra ettiği, TK1920 sayılı özel uçuşta, bayrağımızdaki ay ve yıldız sembollerinin oluşturduğu bir rota izlendi. Yaklaşık 2 saat süren uçuşta, havacılık tarihimize geçecek ay-yıldızlı bir rota izleyen uçak, Esenboğa’ya başarılı şekilde indi.

Hepimizi gururlandıran bu özel uçuşu milyonlarca insan, flightradar24 sistemi üzerinden canlı takip etti ve sosyal medyada adeta paylaşım rekoru kırıldı.

Göklerde iz bırakan bu anlamlı uçuşta, uçağın kokpitinde THY’nin deneyimli pilotlarından Murat Gülkanat ve Öner Samyel yer aldı. 100 yıl önce açılan Meclis binamızın semalarında iken kokpit ekibi özel bir anons yaptı. Ulu önder Mustafa Kemal Atatürk’ün “Egemenlik kayıtsız, şartsız milletindir” sözüne atıf yapılan anonsta, onun emanet ettiği mirasın gökyüzündeki bekçileri olunduğu bir kez daha vurgulandı.

Ülkemizin başkenti Ankara’yı merkeze alan, kuzeyde Çankırı; gündeyde Aksaray; batıda Polatlı, doğuda Kayseri’ye kadar uzanan ay yıldız şeklinin kapsadığı alan yaklaşık 120 bin kilometrekareye ulaştı.

Uçuş operasyon birimindeki ekiplerin hazırladığı uçuşa ait koordinatlar, uçağın veri sistemi üzerinden kokpite gönderildi. Uçuş esnasında, ay ve yıldız şeklinin keskin kenarlarını çizebilmek için, o esnada minimum sürate inen uçak; bu keskin dönüşlere ulaşmadan önce irtifa azaltarak dönüş manevralarını başarılı şekilde gerçekleştirdi. Ayrıca uçuşta, istenen şeklin oluşturulmasında oluşabilecek hataları engelleyebilmek adına uçuşla ilgili veri paylaşan transponder cihazının kapatılması gibi bir yönteme başvurulmadan tek seferde, hilesiz ve canlı şekilde, uçuş patterni bozulmadan, uçuş başarıyla tamamlandı.

HÜRKUŞ 23 NİSAN’DA ÇOCUKLAR İÇİN UÇTU!

Öte yandan Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) da 23 Nisan 1920’nin 100’üncü yıl kutlamaları kapsamında, Türkiye’nin ilk yerli ve milli Gelişmiş Eğitim Uçağı HÜRKUŞ ile çocuklara özel gösteri uçuşu yaptı.

Şirketin sosyal medya hesabı üzerinden uçağın kokpitinden canlı yayınlanan ve bu açıdan bir ilk olan nefes kesen gösteri uçuşu ile çocuklar ve tüm izleyenler adeta büyülendi

Test pilotları Murat Özpala ve Barbaros Demirbaş yönetiminde TUSAŞ tesislerinden havalanan HÜRKUŞ, izleyenleri ile birlikte yüksek irtifalara çıkarak coşkuyu evlere taşıdı. Uçuş öncesi sosyal medyadan gelen soruları yanıtlayan Murat Özpala çocukların yönelttiği birbirinden ilginç sorulara da keyifli cevaplar verdi.

AIRBUS’IN İLK ELEKTRONİK SÖZLEŞME UÇAK TESLİMATI PEGASUS’A!

Avrupalı imalatçı Airbus, Covid-19 koşullarında, operasyon devamlılığını sağlamak ve müşteri taleplerini karşılamak amacı ile ‘e-teslimat’ adı altında yeni bir uçak teslimat sürecini hayata geçirdi. Dijital teslimat modeli ile bir Airbus uçağı teslim alarak filosuna katan ilk havayolu ise Pegasus oldu.

Airbus tarafından, pandemi koşullarında sağlık ve güvenlik gereksinimleri gözetilerek hayata geçirilen yeni ‘e-teslimat’ platformu sayesinde, online sözleşmeler ile uçakların teslimatları gerçekleştiriliyor.

Hayata geçirilen yöntem, üç ana aşamadan oluşuyor:

İlk aşamada uçağın teknik kontrolü ve kabul süreci tamamlanıyor. Ardından elektronik unvan devri gerçekleştiriliyor. Son aşamada ise yolcusuz şekilde uçağın müşterisi olan havayolunun merkezine gönderilen uçak, havayolu tarafından resmi olarak teslim alınıyor.

Uçağın devir-teslim işlemlerinin elektronik sözleşme ile gerçekleştirildiği süreç, sözleşme işlemlerinin optimize edilmesini sağlıyor. Zamandan ve mekandan bağımsız olarak kağıtsız gerçekleştirilen süreç; ticari teslimat belgelerinden dijital imzaya kadar tüm aşamaların daha basit ve gerçek zamanlı olarak sanal ortamda gerçekleştirilmesini sağlıyor. Müşteri havayolu personelinin, Airbus teslimat merkezinde fiziksel olarak bulunma ihtiyacı da ortadan kaldırırmış oluyor. Gerekli prosedürlerin tamamlanmasının ardından, havayolunun uçuş ekibi, sağlık açısından güvenlik koşullarının sağlandığı özel bir uçuş ile Airbus teslimat merkezine ulaşıp; sterilize edilmiş uçağı teslim alarak havayolunun kendi üssüne götürüyor.

Airbus, Pegasus’un ardından ‘e-teslimat’ modeli ile önümüzdeki günlerde farklı müşterilerine yeni teslimatlar gerçekleştirilmeye devam edeceğini duyurdu. e-teslimat sürecinin; gelişmiş iş akış verimliliği, esneklik, şeffaflık ve daha çevre dostu olması gibi özellikleriyle birlikte hızlı ve samimi bir müşteri deneyimi sunması nedeniyle Airbus ve müşterileri için ileriye dönük bir işbirliği modeli haline gelebileceği düşünülüyor.

QATAR AIRWAYS ANDEMİ SÜRECİNDE 1 MİLYON YOLCU TAŞIDI!

Pandemi nedeniyle dünya genelinde havayolları uçuş iptalleriyle sarsılırken; Katar’ın milli havayolu Qatar Airways, şubat ortasından bu yana bir milyondan fazla yolcu taşıdı. Havayolu bu süreçte ayrıca dünya genelinde 70.000 tondan fazla tıbbi ekipman ve insani yardımı da gideceği yere ulaştırdı.

Havayolu seyahatlerine talebin neredeyse sıfıra indiği bu süreçte, Qatar Airways, tarifeli, charter ve ekstra uçuşlarda 1 milyon yolcuyu, bulundukları yerden evlerine taşıdı. Geçtiğimiz birkaç hafta içinde, havayolu 45.000’den fazla yolcuyu Fransa’ya, 70.000 yolcuyu Almanya’ya ve 100.000’den fazla insanı İngiltere’ye ulaştırdı. Bulundukları yerden ülkelerine ulaşmak isteyen yolcuların tahliye uçuşlarına yönelik yoğun talep nedeniyle havayolu daha önce uçmadığı Brisbane, Christchurch ve Toronto gibi destinasyonlara da uçuşlara başladı.

Katar’ın ulusal taşıyıcısı, 40 varış noktasına günde yaklaşık 60 tarifeli uçuş gerçekleştirmeye devam ediyor ve mahsur vatandaşları ülkelerine geri göndermek için tahliye uçuşları düzenlemek üzere dünya çapındaki elçiliklerle yakın temasta bulunuyor.

Qatar Airways Cargo da küresel ticaretin sürekliliğini ve temel tıbbi ve yardım malzemelerinin ulaşımını sağlamak için operasyonlarını artırdı. Şirketin Kargo bölümü günde yaklaşık 100 uçuş gerçekleştiriyor. Geçtiğimiz ay, havayolu, tarifeli ve charter seferlerde, dünyanın dört bir yanına 70.000 tondan fazla tıbbi ve yardım malzemesi taşımak için hükümetler ve STK’lar ile yakın bir şekilde çalıştı. Taşınan kargonun miktarı yaklaşık 500 adet Boeing 777’nin tam yükle taşıyabileceği kargo miktarını ifade ediyor. Qatar Airways, Çin, Avrupa, Hindistan ve Orta Doğu’daki varış noktalarına yolcu uçaklarıyla da kargo taşıyor.

BOEING 777X İÇİN SİPARİŞ İPTALLERİ ARTIYOR!

5 ay içinde iki ölümlü kazaya karışan ve 1 yıldan uzun süredir yerde yatan 737 MAX için yüzlerce sipariş iptaliyle boğuşan Boeing’e 777X siparişleri için de kötü haberler geliyor.

Havayolları, pandeminin ortaya çıkardığı olumsuz sonuçları en aza indirebilmek için pek çok strateji geliştiriyor. Sipariş iptal ve dönüşümleri de bu adımlar arasında en önemlilerinden.

Hong Kong’un bayrak taşıyıcısı Cathay Pacific, Amerikalı imalatçı Boeing ile yaptığı görüşmede 777X siparişlerini 787-10 Dreamliner’a dönüştürmek istediğini iletti.

Cathay Pacific, 2013’ün sonunda 21 adet Boeing 777X siparişi verdi. Uçakların 2021-2024 yılları arasında filoya katılmaları bekleniyordu. Ancak, 777X ailesi uçakları için şu ana kadar 309 sipariş

Boeing yaşanan pek çok aksaklık nedeniyle uçakların teslimatlarına henüz başlayamadı ve ne zaman başlayabileceği de bilinmiyor.

Uluslararası seyahat talebindeki yavaşlama gerçeği ve tam anlamıyla toparlanmanın 2023 yılına kadar gelmeyebileceği öngörüleri ile Cathay Pacific’in 777X gibi ekstra uzun menzilli uçaklara ihtiyacının azalması muhtemel görünüyor.

Ayrıca, 2025’in başında, Hong Kong Havalimanı genişletme projesi tamamlanacak ve Cathay’ın 50’den fazla Airbus A330 ve 12 yüksek yoğunluklu Boeing 777’den oluşan filosunu yenilemeye başlaması gerekecek. Bütün bu sebepler 777X’in yerine 787-10 alınmasını makul hale getiriyor.

Emirates, daha önce verdiği 150 adet 777X siparişini 115’e düşürmüş ve yerine 30 adet 787 siparişi vermişti.

Bir başka 777X müşterisi olan Lufthansa’nın, yolcu trafiğinin yıllarca salgın öncesi seviyelere dönmesi beklenmediği ve kargo operasyonlarına talep arttığı için 777X siparişlerinin bir kısmını 2 adet 777 Kargo uçağına dönüştürmek için pazarlık yaptığı biliniyor. Lufthansa, filoda öngörülebilir gelecekte yeni uzun mesafeli yolcu uçakları için neredeyse hiç yer olmayacağını öngörüyor. Almanların milli havayolu, seyahat kısıtlamaları kaldırıldığında uzun mesafeli uçuşlarda sunduğu koltuk arzını önemli ölçüde azaltmayı planlıyor.

HAVAYOLLARINDAN HABER TURU

NORWEGIAN’DA İLK İFLASLAR!

Havacılıkta, pandeminin yarattığı büyük kriz, sektörü neredeyse durma noktasına getirdi. Havayolları, hükümetler tarafından ayakta kalabilmeleri için desteklense de bazı olumsuz haberler kaçınılmaz görünüyor.

Pandeminin başından bu yana neredeyse tüm uçuşlarını durdurmak zorunda kalan Norveç’in düşük maliyetli havayolu Norwegian, mürettebatın maaşlarını ödemek konusunda sorun yaşıyor.

Norwegian Grubu’nun yetkilileri, 1517 pilot ve 3134 kabin memurunu bünyesinde bulunduran İsveç ve Danimarka merkezli 4 iştiraki şirket için iflas başvurusunda bulundu. Norveç hükümetinin bu süreçte maaş ve masrafları karşılamasına rağmen; İsveç ve Danimarka hükümetlerinden gerekli maddi desteğin gelmemesinin bu kararı kaçınılmaz kıldığı açıklandı.

Havayolunun, kadroları Norveç, Fransa ve İtalya merkezli şirketlerde olan yaklaşık 700 pilot ve 1.300 kabin memuru bu karardan etkilenmeyecek.

VIRGIN ATLANTIC DEVLET DESTEĞİ BEKLİYOR

Pandemi ile birlikte yolun sonuna geldiği düşünülen havayollarından biri de İngiliz merkezli Virgin Atlantic. Virgin Group’un kurucusu Richard Branson, ayakta kalmak için hükümet desteğine ihtiyaçları olduğunu açıkça ifade eden bir mektup yazdı.

easyJet’e devlet tarafından verilen 748 milyon Dolar kredi desteğine benzer bir paket isteyen Branson, 36 yıl önce tek bir uçakla hizmete başlayan Virgin Atlantic’in British Airways’e karşı yarattığı rekabetin gerekliliğini vurguladı.

VIRGIN AUSTRALIA’YA GÖNÜLLÜ KAYYUM!

Coronavirus, bir başka havayolunu daha uçurun eşiğine getirdi. Söylentiler gerçeğe döndü ve yaklaşık 16 bin çalışanı olan Virgin Australia, gönüllü kayyum denetimine geçti. Pandemi nedeniyle neredeyse tüm gelirleri sıfırlanan havayolunun yönetimine, Deloitte firmasının iflas uzmanları atandı.

Virgin Australia CEO’su Paul Scurrah, hükümete dokuz farklı kurtarma planı sunduklarını ama hiç birinin kabul görmediğini, yeni yönetime yardımcı olmak için şirkette çalışmaya devam edeceğini açıkladı.

Şimdi gönüllü kayyum yöneticileri, Avustralya’nın en büyük ikinci havayolunun geleceğini güvence altına almak için yeni yatırımcılar bulmak, şirketi yeniden yapılandırmak ve finansman yaratmak için çalışacak. Bu süreçte havayolu tahliye operasyonları ve kargo uçuşlarına devam edecek. Yapılan ilk açıklamada, şirkete yoğun bir ilgi olduğu ve 10’dan fazla taliplinin sırada olduğu duyuruldu. Virgin Australia’nın 5 milyar AUD civarında borcu olduğu biliniyor.

AIR MAURITIUS’A GÖNÜLLÜ KAYYUM!

Air Mauritius da sosyal medya üzerinden yaptığı açıklama ile finansal sorunlara çözüm bulmak ve havayolunun ticari operasyonlarını güvence altına almak amacıyla şirketin iş modelini gözden geçirmek için gönüllü kayyum uygulamasına geçildiğini duyurdu.

Yapılan açıklamada 52 yıllık geçmişe sahip olan havayolunun çıkarlarını korumak için bu kararın kaçınılmaz olduğu vurgulanırken; analistler havayolunun geleceğinin karanlık olduğu görüşünde. Air Mauritius A330neo ve A350 gibi yeni nesil uçakları filosunda bulunduruyor.

BAE’NİN 5’İNCİ HAVAYOLU YOLDA!

BAE’nin 5’inci havayolu şirketi olmaya hazırlanan Air Arabia Abu Dhabi, havayolu operasyon sertifikasını aldı. Düşük maliyetli iş modeline sahip olacak havayolu, Etihad ve Air Arabia tarafından kurulan bir ortak girişim. Yeni havayolunun merkezi de Abu Dabi Havalimanı olacak.

Yeni havayolu resmi lansman için piyasa koşullarının iyileşmesi ve gökyüzünün yeniden uçuşlara açılmasını bekliyor. BAE’nde havacılığın önemini ve gücünü gösteren bu adıma ek olarak Abu Dabi’nin yakında başka bir düşük maliyetli havayolunun daha doğumunu görmesi bekleniyor. Wizz Air Abu Dhabi isimli şirket için de çalışmalar tüm hızıyla sürüyor.

AIR NEW ZEALAND PERSONEL ÇIKARIYOR!

Air New Zealand yönetimi, filodaki Boeing 777’lerin Nisan 2021’e kadar uçmayacağını ve buna bağlı olarak yaklaşık 1000 mürettebatın işine son verileceğini açıkladı. Boeing 787 Dreamliner filosunda görevli kabin amiri sayısı 157’den 142’ye kabin memuru sayısı da 514’ten 443’e düşürülecek. Geniş gövde uçaklardaki tüm uçucu personel sayılarında kesintiye gidileceği de vurgulandı.

Havayolu, aldığı bu kararların, pandemi sonrası uluslararası seyahatlere olan talebin az olacağı varsayımına dayandığını duyurdu.

RUSYA’DA 1 AĞUSTOS’A KADAR ULUSLARARASI UÇUŞ YOK!

Rusya’da koronavirüsün yayılmasını sınırlamak için 27 Mart’ta tüm uluslararası uçuşlar durduruldu ve o günden bu yana sadece tahliye uçuşları yapılıyor. Ülkenin milli havayolu Aeroflot, hafta içinde yaptığı açıklama ile uluslararası uçuşlar için tüm bilet satışlarının Ağustos ayına kadar askıya alındığını duyurdu.

Aeroflot yönetimi, kararın uçuşların 1 Ağustos’a kadar iptal edileceği anlamına gelmediğini, ancak uluslararası seyahatin ne zaman devam edeceği belirsizliğini korurken yolcuların biletlerini sürekli iptal etmek ve yeniden rezervasyon yapmak zorunda kalmaması için teknik bir adım olduğunu söyledi. Yani uçuşlar izinlere bağlı olarak 1 Ağustos’tan önce başlayabilir.

Cumhurbaşkanı Vladimir Putin, Rus havayollarına 23 milyar ruble (310 milyon dolar) finansal destek sözü verdi. Ancak analistler, sektörü desteklemek için bu miktarın yeteceği konusunda endişeli. Resmi verilere göre, Rusya’da bilet satışları yüzde 94 düştü.

Aeroflot hisseleri, pandeminin başlamasından bu yana yüzde 40 değer kaybetti. Devlet destekli Aeroflot’un düşük maliyetli iştiraki Pobeda ise tüm uçuşlarını Mayıs sonuna kadar askıya aldı.

(Visited 21 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info