Uçak biletini satın alırken, “Havayolları bu işten ne kadar kazanıyor?” sorusu aklınıza gelmiş olabilir. Küresel araştırma şirketi McKinsey & Company’nin yaptığı ve Transport Geography dergisinde yayımlanan araştırmada, bir havayolu şirketinin, 10 saatlik bir uçuşta ne kadar gelir elde ettiği ve bu uçuş için yaptığı harcamaların ne kadar olduğu incelenmiş.
10 Saatlik Uçuşta Havayolunun Geliri: 250.000 Dolar
Geniş gövde uçakla yapılan 10 saatlik sıradan bir uçuşun toplam geliri yaklaşık 250.000 Dolar. Bu gelirin büyük bir kısmı ekonomi sınıfı yolculardan sağlanıyor. Ekonomi sınıfı yolcuları 120.000 Dolar ile en büyük katkıyı sağlarken, business class yolcularının katkısı 70.000 Dolar, first class yolcularının katkısı ise 50.000 Dolar civarında. Bilet satışlarının dışında, diğer gelirler ise yaklaşık 10.000 Dolar olarak hesaplanmış.
Uçuşun Maliyeti: 210.000 Dolar
Havayolunun bu uçuş için yaptığı giderlerin toplamı ise 210.000 Dolar’ı buluyor. Uçuşun en büyük maliyet kalemi, yaklaşık 75.000 Dolar ile yakıt harcamaları. Personel giderleri 60.000 Dolar, havalimanı ücretleri ise 10.000 Dolar. Uçakta sunulan ikram ve hizmetlerin maliyeti 6.000 Dolar olarak belirlenmiş. Ayrıca, amortisman ve uçak kiralama bedeli 37.500 Dolar, sigorta masrafları ise 3.000 Dolar olarak hesaplanıyor. Diğer çeşitli giderler ise 14.250 Dolar.
Brüt Kâr: 40.000 Dolar
Tüm bu giderlerin ardından, bir uçuşun havayoluna kazandırdığı brüt kâr yaklaşık 40.000 Dolar. Ancak bu hesaplama, uçuşun rotası, uçak tipi, yolcu kapasitesi ve kabin konfigürasyonu gibi faktörlere göre farklılık gösterebilir. Örneğin, uçak doluluk oranı, uçak tipi ve uçuş güzergâhı gibi etmenler kârı etkileyebilir.
Bu hesaplama, havayolu şirketlerinin operasyonel maliyetlerini ve gelirlerini daha iyi anlamamıza yardımcı olurken, uçak biletlerinin fiyatlarının arkasındaki dinamikleri de gözler önüne seriyor.