İnişte Neden Uçak Motorları Geriye Doğru Açılıyor?

Uçaklar, piste teker koyduğu an, olabilecek en kısa sürede ve en güvenli şekilde hızlarını azaltıp durabilmek için fren yapmaya başlar.

Thrust revers, motorların sağladığı itiş gücünün yönünün tersine çevrilmesi prensibine dayanan bir fren mekanizmasıdır.

Motor kapağı geriye doğru bir sürgü şeklinde açılırken, eş zamanlı olarak motor çıkışı da içerde bizim göremediğimiz kapaklar vasıtasıyla kapanır.

Bu sayede motorun yan kısımlarında ek hava kanalları açılarak, ön kısımdan emilen havanın, motorun itki yönüne ters bir şekilde yönlendirilmesi prensibi ile uçağın hızı kesiliyor.

Yolcu uçaklarında 3 farklı thrust reverse sistemi bulunur

1- Bucket Type Thrust Reverse

Motorun üzerinde bulunan kapaklar motorun çıkış kısmını kapatarak, havayı ön tarafa yönlendirir. Bu sistem sadece frenleme amacıyla kullanılmaz. Uçakların geri geri gitmesini de  sağlayabilir.

2- Clamshell Door Reverser

Sistem devreye girdiğinde motorun çıkışı iç kısımdaki kapaklar yardımıyla kapatılır ve yüksek basınçlı hava, motorun yan veya üst taraflarında açılan pencerelerden dışarı verilir.

3- Cold Stream Reverser

Sistemin iki farklı versiyonu bulunur:

a) Cold Stream Cascade Reverser

Motor kapağı geriye doğru kayarak açılırken, motor çıkışı da içerideki parçalarla kapanıyor.

b) Cold Stream Pivoting Doors Reverser

Motorun üzerinde bulunan dört küçük kapak açılırken, motor çıkışı da içerden kapanıyor.

Thrust severse sisteminin çalışma prensibini şu videodan izleyebilirsiniz.

adbanner