Kırgızistan Ulusal Havayolunun Uçağı da Personeli de Yok

Kırgızistan’ın ulusal havayolu Air Kyrgyzstan, filosundaki tek uçak olan EX-3750 tescilli Boeing 737-500 uçağının kuş çarpmasına uğramasının ardından, 26 Ekim 2017’de faaliyetlerini durdurdu. Uçak, bu olaydan sonra hiç uçmadı.

Kırgızistan Sivil Havacılık Dairesi Müdürü Alexander Nastaev, parlamentoda düzenlenen bir toplantıda havayolu ile ilgili şu bilgileri açıkladı:

“Devlete ait havayolu Air Kyrgyzstan, 2018’den beri fiilen mevcut değil. Air Kyrgyzstan, 2017’den beri uçuş yapmıyor ve 2018’den beri ne uçakları ne de düzenli uçuşları yok. Üstelik şirketin personeli de yok. Tüm çalışanlar işten çıkarıldı. Sadece müdür ve muhasebeci var. Yasal olarak, kayıt üstünde aktif anonim şirket olarak varlığını sürdürüyor. Ama aslında çalışmıyor. Boeing uçağı, havaalanında ama bakıma girmiyor. Hurda gibi duruyor. Ayrıca şirketin 3,5 milyon Dolar borcu var”

Nisan 2018’de Kırgızistan hükümeti, Air Kyrgyzstan’ın %51 hissesini özel bir yatırımcıya satma umuduyla özelleştirmeye karar vermişti.

Kırgızların ulusal havayoluna Çinliler talep göstermişti

Haziran 2016’da Kırgız hükümeti, o yılın Eylül ayında havayolunun %49 hissesinin satışı için bir ihale açma planlarını açıkladı. Hükümet, alıcının Air Kyrgyzstan’ın filosunu beş yıl içinde en az beş uçak satın alarak yenilemek ve genişletmek zorunda kalacağını belirterek, havayolunun hisseleri için o tarihte 188.9 milyon KGS (2.42 milyon €) değer belirledi.

Daha sonraki aşamada durum biraz değişti! Teklifin yeni versiyonuna göre, yabancı yatırımcıların alacağı hisselerin, toplam %49’unu geçmemesi gerekiyor. diğer %2’lik kısmın, Kırgız özel yatırımcılara satılması planlandı. Ancak, havayolunun neredeyse hiç bir varlığı olmadığı için herhangi bir yatırımcıyı çekmesi mümkün olmadı.

2018 yılında Çinli şirketler, havayoluna ilgi göstermiş ve 3-5 yıl içinde 12 civarında uçağı filoya katmaya hazır olduklarını belirtmiş olsa da bugüne kadar hiçbir gelişme yaşanmadı. Şirketin yakın geçmişine bakıldığında, Air Kyrgyzstan’ın en başarılı finansal sonuçlarının, 2012 yılında 35 milyon som kar elde ettiği yıl olduğu görülüyor.

Şirket bünyesinde yaşanan yolsuzluklar büyümeyi etkiledi. 2021’de Ulusal Güvenlik Devlet Komitesi, Air Kyrgyzstan’daki yolsuzluk gerçeklerini ortaya çıkardı. Havayolu yönetimiyle gizli anlaşma yapan Muhasebe Odası çalışanları, planlı denetimler sırasında devlete verilen 3.160.903 $ tutarındaki zararı gizlemişti.

adbanner