Lufthansa ITA Airways’i Satın Almak İçin Teklif Verdi

İtalya, yıllardır zor durumdaki ulusal havayolu şirketini özelleştirmeye çalışıyor. Alitalia döneminde durum buydu. Ancak Alitalia’nın yeni versiyonu ITA Airways için de aynı durum geçerli. ITA Airways’in Ekim 2021’de kurulmasından bu yana Lufthansa, şirketten hisse satın almakla ilgilendiğini ifade ediyor.

ITA Airways’e yatırım yapmakla ilgilendiğini ifade eden epey şirket var. Geçtiğimiz yıl boyunca, Air France-KLM ve Delta Air Lines’ın ortak yatırı planlarının yanı sıra, Lufthansa Grubu ve MSC Grubu’nun ortak yatırımı da dahil olmak üzere çeşitli teklifler olabileceği yönünde haberler kamuoyunda konuşuldu. Ancak Lufthansa dışındaki diğer şirketlerin, artık ITA Airways’e yatırım yapacak durumda olmadığını biliyoruz. Özellikle Air France-KLM’nin, pandemi sırasında aldığı devlet desteğini geri ödeyene kadar, yeni bir havayoluna yatırım yapması imkansız görünüyor. Bu geri ödemenin de 2025’e kadar gerçekleşmesi beklenmiyor. Ayrıca, MSC Group da ITA Airways’e yatırım yapma planını rafa kaldırmış durumda.

Geçtiğimiz günlerde, Almanların ulusal havayolu Lufthansa’nın, İtalyanların yeni bayrak taşıyıcısı ITA Havayolları’nın uçuşlarına kendi web sitesinde bilet sattığı haberini gündeme getirmiştik. Lufthansa Grubu, İtalya Maliye Bakanlığı’na bağlayıcı bir teklif sunarak, İtalyan pazarına girme planlarını somutlaştırdı.

Frankfurt merkezli havayolu, ITA Airways’in %40 hissesini satın almak istiyor. Ayrıca zor durumdaki İtalyan havayolunu yeniden yapılandırmak için operasyonel kontrol karşılığında, şirkete yaklaşık 250 milyon Euro’luk yatırım yapmayı planlıyor.

Lufthansa’nın teklifi, öz sermaye yatırımına, ITA’nın Lufthansa Grubu’na (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines, vb. ile birlikte faaliyet gösteren) ticari ve operasyonel entegrasyonuna ve bunun sonucunda ortaya çıkan sinerjilere odaklanıyor.

Resmi raporlara göre, ITA Airways, şu anda günde 1 – 1,5 milyon Euro kaybediyor. Lufthansa, gelecekte ek hisseler için bir çıkış maddesi ve alım opsiyonu da sağladı.

Alman şirket, İtalya Ekonomi ve Maliye Bakanlığı’na (Ministero dell’economia e delle finanze) bu konuda bir Mutabakat Zaptı (MoU) imzalanabilmesi için bir teklif sundu. Her iki tarafın da bu Mutabakat Zaptı’nı imzalamasına bağlı olarak, münhasıran başka müzakereler ve tartışmalar yürütülecek. Nihai yatırım konusunda kesin anlaşmaya, bu yaz sezonunda varılması bekleniyor.

Lufthansa’nın bu hamlesi, İtalyan pazarındaki varlığını genişletme ve Roma’yı şirket için yeni bir merkez haline getirme stratejisinin çok kritik bir parçası. Lufthansa Grubu için İtalya, iç hat pazarları ve ABD dışındaki en önemli pazar durumunda. İtalya’nın hem iş hem de özel seyahatler için önemi, ihracata yönelik güçlü ekonomisinde ve Avrupa’nın en iyi tatil yerlerinden biri olmasında yatıyor.

Ancak, havayolu henüz kar etmediğinden, ITA’nın satın alınması çok da risksiz bir hamle sayılmaz. Lufthansa tarafından önerilen yeniden yapılanma planı, şirketin gelecekteki başarısını belirlemede çok önemli olacak gibi görünüyor.

Mevcut plan, hem hissenin büyüklüğü hem de havayolunun değeri açısından, geçmişte iletilen tekliflerin birçoğuna göre daha mütevazı. Görüldüğü gibi, Lufthansa, başlangıçta havayolunda çoğunluk hissesine sahip olmayacak. Bunun yerine, azınlık hisseyle başlayarak, zaman içinde tam kontrolü ele almak hedefleniyor.

Lufthansa’nın İtalya’da yatırım yaptığı ilk havayolu ITA Airways değil. Air Dolomiti, küçük, bölgesel bir taşıyıcı olmasına rağmen, tamamı Lufthansa’ya ait olan, Almanların yan kuruluşlarından biri. Lufthansa’ya Almanya’daki büyük merkezlerden İtalya’ya bazı bağlantılı uçuşlar sunmanın ötesinde pek bir şey sağlamıyor.

ITA Airways, İtalya’nın yeni bayrak taşıyıcısı ve iflas eden Alitalia’nın halefi. Havayolu, Ekonomi ve Maliye Bakanlığı aracılığıyla tamamen İtalya Hükümeti’ne ait. 15 Ekim 2021’de faaliyete başlayan havayolunun filosunda, 17 adet A319, 31 adet A320, 8 adet A330 ve 4 adet A220-300 olmak üzere, toplam 60 adet Airbus uçağı bulunuyor.

Lufthansa’nın İtalya İnadı

Tarihsel olarak Lufthansa’nın İtalya’daki en büyük mücadelesi, Alitalia ve Air France-KLM’nin üyesi olduğu SkyTeam ile rekabet etmek oldu. Alitalia, SkyTeam’e aitti ve ITA Airways de SkyTeam ittifakına da katıldı. Air France-KLM ve Delta ile işbirliği yapan ITA Airways ile Lufthansa, özellikle uzun mesafeli hizmet için mevcut konumunun ötesine geçmek için mücadele edecek.

Dolayısıyla Lufthansa, ITA Airways’e yatırım yapacaksa, bu büyük ölçüde İtalya’da rakiplerinden daha fazla pazar payı almaya çalışmakla ilgili olacak gibi görünüyor. Lufthansa’nın ITA Airways’i Star Alliance transatlantik ortak girişimine sokmaya çalışacağı kesin. Ancak bunun otoriteler tarafından onaylanıp onaylanmayacağını kimse tahmin edemez.

adbanner