Pilotluk Hayalinden Vazgeçmeli misiniz?

Eğer pilot adayıysanız, bir havayolunda kariyer planı yapmak hala mümkün! Kendisi de bir pilot adayı olan Zeynep Özdal, gökyüzünde kariyer planları yapanlar için kaleme aldı…

Sadece 18 ay kadar kısa bir süre önce, havayolunda iş arayan pilotların önünde, istemeyecekleri kadar fazla seçenek ve fırsat vardı. Endüstri uzmanları, deneyimli kokpit mürettebatı kıtlığını, 1960’lardaki kıtlığa yani büyük havayolu şirketlerinin çok muhtaç olduğu ve bu yüzden pilot eğitimlerini kendilerinin finanse etmeye başladığı yıllara benzetiyordu. 2019’un sonlarına doğru, bölgesel havayollarının, pilotlara eğitim sürecinden itibaren iyi paralar vermesi ve ardından eğitim tamamlandıktan sonra, işe başlamadan toplu bir ödeme daha yapması oldukça yaygın bir uygulama haline gelmişti.

2020’nin ilk çeyreğinde, COVID-19, havayolu seyahatine olan talebi, tarihin en düşük seviyelerine düşürdü. Bu gelişme, havayolu endüstrisini adeta boğmaya başladı. Nisan ayının ortalarına geldiğimizde, TSA (Amerikan Ulaştırma Güvenlik İdaresi), Amerikan havaalanlarında yolculara yapılan güvenlik taramalarının, bir önceki yıla göre %96’ya kadar düştüğünü açıkladı. Neredeyse boş uçakları uçuran pilotlar arasında da çeşitli söylentiler yayılmaya başladı.

Dünya’nın dört bir yanındaki havayolları, on binlerce kullanılmayan uçağı uzun süreli park pozisyonuna almaya başlayınca, uluslararası seyahatler neredeyse durma noktasına geldi. Pandemi, Boeing 747 ve Airbus A380 gibi ikonik uçakların sonunu getirdi. Hükümetler, sektörü ayakta tutmak için mali destek paketlerini hayata geçirdi. Mart 2020’den bu yana, dünyadaki çoğu havayolu, yolcu trafiğindeki dengesizlikler üzerinden bir strateji yürüterek ayakta kalmaya çalışıyor.

Geleceğini gökyüzünde gören insanlar için pandemiyi, midelerine atılan dev bir yumruk olarak tanımlamak bile yetersiz kalabilir. Binlerce havayolu pilotu adayı, bu süreçte kokpit hayallerinden vazgeçti. Bir yandan da birçok kıdemli havayolu pilotu, şirketin maliyetleri düşürmek için kendisine sunduğu erken emeklilik tekliflerini kabul ederek, hem çalıştığı şirkete hem de kariyer basamaklarını tırmanmayı bekleyen yeni pilotlara yardımcı oldu. Eğitimlerine devam eden diğerleri, gelecekleri üzerine kumar oynamaya başladı. İşini kaybetmemek için maaşından kesinti yapılmasını kabul edenler oldu. Uçuş programları büyük ölçüde boşaldı. Ancak bu, havayolu pilotlarının belirsiz bir geleceğe yaptıkları yolculuk dönemleri ile ilk karşılaşmaları değil!

Şimdiye Kadarki Havayolu İşe Alımlarını Anlamak

Onlarca yıllık endüstri geçmişine sahip insanlar, potansiyel havayolu pilotlarının işe alım süreçlerini bütünsellik içinde ele almanın bir yolu olarak, işin döngüsel yapısının gözden kaçırılmaması gerektiği konusunda uyarıyor.

Emekli bir DC-10 kaptanı olan Louis Smith: “1981’deki PATCO grevi ve 1991 Körfez Savaşı da çok sayıda pilotun işsiz kalmasına neden oldu. 11 Eylül saldırıları yüzünden 7000’den fazla pilot ücretsiz izne çıkarıldığı için endüstriyi ayakta tutabilmek için hükümetten mali yardım alınmak zorunda kalındı.” diyor. Smith, 2003 ile 2007’nin sonu arasında, İkinci Körfez Savaşı ve SARS’ın talebi azalttığını ve bunun yüksek petrol fiyatlarıyla birleştiğinde önemli sayıda işten çıkarmaya neden olduğunu da ekliyor.

13 Aralık 2007’de zorunlu emeklilik yaşının 65’e çıkarılması, kıdemli pilotlara, havayolu iflasları nedeniyle yerle bir olan kişisel bilançolarını yeniden toplamaları için beş yıl daha sağlarken; havayolu şirketlerinin işe alım süreçlerini beş yıl daha öteledi. Toplamda, 2004 ile 2014 arasında 8.000’den fazla pilot, şirketlerinin çöküşünü izledi.

Endüstri frenlenmeden önce, havayolları 2019’da, yaklaşık 5.000 pilotu ve 2020’nin ilk aylarında yaklaşık 2400 pilotu istihdam ederek adeta zirve yaptı. Geçmişteki tüm bu olaylar bir araya geldiğinde, bir ekonomik fırtına olarak yorumlanacaksa, 2020 ve sonrasında pilotların yaşadığı iş kaybı tam anlamıyla bir tsunami ile özdeşleştirilebilir.


İlgili Haber | Türkiye’de Pilotaj Eğitimi Veren Üniversitelerin Kontenjan ve Ücretleri


Günümüzde bir havayolunda kariyer yapmak, bireylerin endüstride günün haberlerini takip etmelerini ve sektörün nereye gittiğini gösteren verileri takip etmelerini kesinlikle zorunlu kılıyor. Örneğin, bugün bazı küçük havayolu şirketlerinde çalışan pilotların bir yıldan uzun süredir izinde olduğu yönündeki kötü haberlere rastlayabiliriz. Ancak iyi haber, büyük havayolu şirketlerindeki pilot sayılarının aslında önceki birçok krizde olduğundan daha fazla korunduğudur. Örneğin ABD’de Southwest Airlines, 2020 boyunca tek bir pilotu işten çıkarmadı, United veya FedEx de bunu yapmadı. American Airlines, Allegiant ve Hawaiian bazı kokpit ekibi üyelerini ücretsiz izne çıkardı.

2021 baharının başlarında, uçuş faaliyeti büyük bir değişiklik gösterdi. Çoğu kargo havayolu ve eğlence amaçlı uçan yolculara yönelik düşük maliyetli havayolları yükselişe geçti. Smith, “Üç kargo şirketinin bu yıl 1.200’den fazla pilotu işe almasını bekliyoruz” diyor. Mart ayının ortasından bu yana çeşitli havayollarının, izindeki pilotları geri çağırması ve yeni istihdam edeceği pilot sayılarını açıklaması da sektörde iyileşme trendini ortaya koyuyor.

Şimdi Ne Olacak?

2020, havayolları için şimdiye kadarki en kötü gerileme olarak tarih kitaplarına girerken, pilot adaylarının ciddi miktarda sabırlı olması kritik önem taşıyor. Sektör, belki de geçen yıl kaosun başladığı kadar hızlı bir şekilde olumlu yönde gelişmeye devam ediyor. Yeni pilotlar için kilit nokta, hayallerinden vazgeçmemek ve geleceklerini oluşturacak olan bu kariyer yolculuğuna hazırlanmaya devam etmekten geçiyor.

Herhangi bir uçuş kariyeri hedeflemek, zaman, eğitim ve ne pahasına olursa olsun uçmaya devam etme stratejisine inanmayı gerektirir. Şu anda kesinlikle yanlış olan taktik, bekleyip görmek. Bir pilot adayının, kendini eğitimlerine başlamak için beklemeye veya sektör düzelene kadar mevcut durumunu korumaya ikna etmesi, olabilecek en kötü senaryolar arasında gösteriliyor.


İlgili Haber | Pilot Olmak İçin Sağlık Koşulları


Şu anda sıfır uçuş saatine sahip bir havayolu pilotu adayı iseniz, havayolu taşımacılığı pilot lisansı almaya hak kazanmak için gereken 1.500 saatlik uçuşu kaydettiğinizde, havacılık endüstrisinin çok farklı bir görünüme sahip olacağından emin olabilirsiniz. Bunun kanıtı olarak, endüstrinin sadece bir yıl önce uğraştığı sorunlara dair haberler ile bazı endüstri uzmanlarının COVID-19 geçtikten sonra oluşmasını bekledikleri pilot kıtlığı hakkında yaptıkları konuşmalara dair haberlere göz atmanız yeterli.

Havacılık Pilot Kıtlığıyla Karşı Karşıya

Oliver Wyman’ın havayolu endüstrisi üzerine yakın tarihte yaptığı “COVID-19’dan sonra, Havacılık Pilot Kıtlığıyla Karşı Karşıya” isimli araştırmada, pilot tedarikiyle mücadele eden taşıyıcılar için COVID-19 krizinin anlık bir rahatlama sağladığı ifadeleri yer alıyor. Ancak bu rahatlamanın uzun sürmeyeceğinin anlatıldığı raporda, pandemiden kurtulmak için bugün alınan kararlar, bazı bölgelerdeki havayollarının gelecekte toparlanma ve büyüme yeteneklerini tehdit edebileceği ifadeleri de yer alıyor. Zira rapora göre küresel hizmet içi filo, şimdiden COVID öncesi seviyelerin yüzde 76’sına kadar iyileşti.

Wyman, 2019’da şirketlerle bir anket çalışması yaptı ve yüzde 62’sinin, bölgelere göre değişen koşullarla birlikte, deneyimli pilot eksikliğini, önemli bir risk olarak öngördüğünü ortaya koydu. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki temel nedenler, zorunlu emeklilikle karşı karşıya kalan, yaşlanan bir işgücü, ordudan daha az sayıda pilot çıkması ve eğitim maliyeti de dahil olmak üzere sektöre giriş engelleri olarak görünüyor. Wyman’ın çalışması, yakında daha fazla pilota ihtiyaç duyulacağını açıkça ortaya koyuyor.

Wyman’ın raporuna göre en önemli soru: “pilot sıkıntısının yeniden ortaya çıkıp çıkmayacağı değil, ne zaman olacağı ve arz ile talep arasındaki farkın ne kadar büyük olacağı” Rapor, 2025 yılına kadar 34.000 pilotluk küresel bir boşluk olacağına ve muhtemelen aşırı senaryolarda bunun 50.000’e kadar çıkabileceğini söylüyor. Sonunda, izinlerin, emekliliklerin ve ayrılmaların etkisi, en büyük taşıyıcıların bazıları için bile çok gerçek zorluklar yaratabilir.  Havayolu şirketleri bu zorlu süreci en az zararla atlatmak için 100.000 pilotunun istihdamını devam ettirmeyi, sınırlı uçuş programı ya da ücretsiz izinle sağlıyor.

Kuzey Amerika’da yaşlanan pilotların, erken emeklilik haklarını yoğun kullanması nedeniyle, pilot eksikliği hızla yeniden ortaya çıkıyor. 2023 yılına kadar toplam talebin yüzde 13’ü olan 12.000’den fazla pilotun erken emekli olması bekleniyor. Wyman’ın çalışması, yakın gelecekte bir pilot sıkıntısından kaçınmak için, taşıyıcıların “eğitim programlarına ve pilot istihdamına yatırım yapmaya devam ederek hattı güçlendirmelerini” öneriyor.

İstihdam rakamlarının, 2019 rakamlarına yaklaşması için daha uzun zamana ihtiyaç duyulmasına rağmen, yavaş yavaş da olsa tıkanıklığın kırılmaya başladığı görülüyor. Bu da geleceğin pilotlarının yakından ilgilenmesi gereken bir konu.


İlgili Haber | Kargo ve Yolcu Uçağı Pilotları Arasındaki Farklar


En son FAPA işe alım verileri, Air Wisconsin’in sıfırdan yardımcı pilot işe almaya başladığını gösteriyor. Henüz herhangi bir sınıf planlanmadı. Ancak bazılarının kısa süre içinde açıklanması bekleniyor. CommutAir, yardımcı pilotları işe alıyor ve her iki haftada bir yeni sınıf açıyor. Endeavor Air yeni yardımcı pilotlar işe alıyor ve bu yıl 450 pilotu işe almayı planlıyor. Ancak herhangi bir filo tarihi yayınlanmadı. GoJet Airlines yardımcı pilotları işe alıyor ve şimdiden planlanmış yeni filoları var. Horizon Air, işe alımları mart ayında yaptı ve yakında filoları başlatmayı planlıyor.Mesa Havayolları henüz ilk işe alım sürecini yeniden başlatmadı, ancak geçen yıldan itibaren koşullu iş teklifleri olan pilotları geri çağırıyor. Mesa’nın ilk yeni işe alım sınıfı 6 Nisan’da başladı. Piedmont Airlines başvuruları kabul ediyor ve Nisan ayında yeni filolara başlamayı planlıyor. PSA Havayolları, agresif bir şekilde sokaktan yardımcı pilotları işe alıyor ve Nisan ayından itibaren her iki haftada bir 30 adayla filoları doldurmayı planlıyor. SkyWest Airlines, yeni pilotları işe almaya başladı. Envoy Air veya Republic Airways’de işe alım faaliyetleri hakkında herhangi bir bilgi yok.

Louis Smith, Atlas, FedEx ve UPS’in Şubat ayında 100’den fazla pilot işe aldığını, büyük yolcu havayolu şirketlerinin ise hiç istihdam yapmadığını söyledi. Ancak, son günlerde büyük şirketler tarafından yapılan yeni açıklamalar, umutları yeniden yeşertiyor.

Güzel Zamanlar Gelecek!

Havayolu kariyeri hedefleyen pek çok pilot adayı, muhtemelen geçen yılın bir bölümünü, COVID sonrası bir dünyada, havacılık yerine karayolu taşımacılığında bir gelecek düşünmenin daha iyi olup olmayacağını merak ederek geçirdi. ABD’deki havayolu trafiği henüz COVID öncesi seviyelere dönmemiş olsa da sektörde pek çok kişi, havayolu kariyerinin geleceğinin kesinlikle parlak göründüğü görüşünde.

Sektördeki iyimser görünüm, sağlam veriler ile destekleniyor. Bölgesel havayollarının çoğu, işe alıma devam ederken, öğrenci programlarını yenileme ve yeniden başlatma eğiliminde. Bugün gördüğümüz pilot piyasası, hevesli pilotların kalifiye bir havayolu pilotu olmaları için gereken iki yıl içinde çok ciddi şekilde değişecek. Yani bugün eğitime başlayan bir adayın, iki yıl sonrasını öngörmesi gerekiyor.

Sektördeki genel görüş, havacılıkta çok fazla fırsat olduğu yönünde. Pilot adaylarının, tutkulu oldukları ve kendilerini geliştirdikleri sürece harika bir kariyere sahip olma ihtimalleri güçlü görünüyor. Hayatta hep zor dönemler olacak, ama güzel zamanları bu kadar güzel yapan da tam olarak bu.

Kaynak: Should You Consider Becoming an Airline Pilot?

Zeynep Özdal

adbanner