Qatar Airways’e Avustralya’dan İzin Çıkmadı

Qatar Airways’in başvurusu, Avustralya Senatosu’nun havayolu sektörüne ilişkin yürüttüğü soruşturma kapsamında değerlendirildi. Havayolunun Avustralya’da daha fazla uçuş gerçekleştirmesine izin çıkmadı. Karar, havayolunda şok etkisi yarattı. Hükümetin, başvuruyu reddetmek için bir neden sunmadığını söyleyen Qatar Airways yönetimi, kararı medya aracılığıyla öğrendiklerini iddia etti. Ret kararının arkasında, hükümet ile ülkenin ulusal havayolu Qantas arasındaki yakın ilişki olduğu söyleniyor.

Katar’ın ulusal havayolu Qatar Airways, Brisbane, Melbourne ve Sidney’e haftalık ek 21 uçuş daha yapmayı talep etti. Ancak bu talep, Avustralyalı yetkililer tarafından Temmuz ayında reddedildi. Qatar Airways, şu anda Avustralya’nın en büyük dört havaalanına – Brisbane (BNE), Melbourne (MEL), Perth (PER) ve Sidney (SYD) – haftalık 28 uçuş gerçekleştirerek, ulusal ekonomiye yaklaşık 3 milyar Dolar katkıda bulunuyor. Ek uçuş talebinin kabul edilmesi halinde bu katkının iki katına çıkacağı iddia ediliyor. Qatar Airways’in, slot kaybetmemek için Avustralya’da hayalet uçuşlar yaptığı da gündeme gelmişti.

Qatar Airways’in küresel satışlardan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Matt Raos, Avustralya’da konuyu görüşen komitenin huzuruna çıktı “Pandemi sırasında diğer havayolları Avustralya’ya sırtını dönünce Avustralyalılar da yüzünü bize döndü. Avustralya hükümeti bizden Avustralyalıların evlerine dönmelerine yardım etmemizi istedi. Hatta bazı parlamento üyeleri ve siyasetin her kesiminden insanın evlerine dönmesine yardım etmemiz talep edildi.” ifadelerini kullandı.

Qatar Airways CEO’su Akbar Al Baker de kısa süre önce bu kararı “çok adaletsiz” olarak nitelendirdi. Başkan Richard Goyder’ın de ilerleyen saatlerde aynı komitenin huzuruna çıkmasının ardından, hükümetin Qantas ile yakın ilişkisinin Qatar Airways’in başvurusuna ret kararı verilmesini etkilediğine dair hipotezler var.

ABC News’e göre, Virgin Australia CEO’su Jayne Hrdlicka, hükümetin Qatar’ın başvurusuna ilişkin tutumunu, eski Qantas CEO’su Alan Joyce‘nin memnuniyetsizliğini ifade etmesinden sonra değiştirdiğini iddia etti.

Hiçbir sebep belirtilmedi

Qatar Airways, hükümet tarafından, başvurularının neden reddedildiğine yönelik hiçbir neden sunulmadığını iddia ederken, kararı resmi olarak hükümet temsilcilerinden değil, yalnızca medya aracılığıyla öğrendiklerini belirtiyor.

Raos: “Bu karar alınırken, çok büyük çaba sarfedip, çok pahalı biletler alarak yurt dışına giden Avustralyalıların çıkarlarının, tam olarak dikkate alındığını düşünmüyoruz. Bu bir sır değil. Buraya gelen uluslararası ziyaretçilerin de çıkarına olduğunu düşünmüyoruz.” ifadelerini kullandı.

Qatar Airways, pandemi sırasında haftalık 48.000’e kadar koltuk arzıyla, 2020’de Avustralya’ya uçuş yapan uluslararası havayolları arasında en çok öne çıkan şirket oldu.

Çıplak arama olayı

Federal Ulaştırma Bakanı Catherine King, 2020 yılında Katar’da bir çıplak arama olayına karışan beş Avustralyalı kadın tarafından iletilen bir mektup sonrası, Qatar Airways’in ekstra uçuş başvurusunu reddetti. Beş kadın, Qatar Airways uçuşundan indirilen ve soyularak aranan 13 kadın yolcudan oluşan bir grubun parçasıydı. Doha Hamad Uluslararası Havalimanı terminalindeki tuvalette prematüre bir bebek bulunmasının ardından bu arama yapıldı. Şimdi bu beş kadın, Avustralya Federal Mahkemesi aracılığıyla, Qatar Airways’e dava açıyor.

Raos: “Müşteri dağılımımız erkek ve kadın yolcular arasında kabaca yüzde 50/50 şeklinde. Bunu bir defaya mahsus, münferit bir sorun olarak görüyoruz ve bunun bir daha yaşanmamasını sağlamaya kararlıyız. Tarihimizde daha önce bu kadar ekstrem bir olayla karşılaşmadığımızı net olarak söyleyebilirim. Böyle bir şeyin bir daha asla yaşanmamasını sağlamaya kararlıyız.” ifadelerini kullandı.

Qatar Airways’in havacılık ve kurumsal işlerden sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Fathi Atti, ekstra uçuş izni başvurusunun değerlendirilmesi sürecine, çıplak arama olayının bir etkisi olmadığını söyledi.

adbanner