Rolls Royce Motorlarında Korozyon Tehlikesi

Kasım 2023’te bakım için Malezya’ya gönderilen Air Tanzania Havayolları’na ait Boeing 787-8 Dreamliner uçağına güç veren her iki Rolls-Royce motorunda da korozyon sorunlarının tespit edilmesinin ardından, uçak yaklaşık 8 aydır, Asya ülkesinde, yerde bekliyor.

Yerel basında çıkan haberlere göre, 5H-TCJ tescilli uçak, neredeyse sekiz aydır, Kuala Lumpur Uluslararası Havalimanı (KUL)  terminali yakınlarında, motorları sökülmüş bir şekilde yerde bekliyor.

Ch-aviation’a göre, Malezya’ya bakıma gönderildiğinde, uçağın üzerinde Rolls-Royce Trent 1000-AE3 motorları bulunuyordu. Trent 1000 serisinin bu varyantı, hizmete sunulduğundan bu yana, korozyon kaynaklı yorulma olarak tanımlanan pek çok teknik sorunla karşılaştı. Bu korozyon kusurlarının, zaman içinde orta basınçlı türbin makaralarında çatlaklar oluşturduğu tespit edildi. Bu da motorlar için çok ciddi bir uçuş emniyeti problemi anlamına geliyor.

Tespit edilen bu kusurlar, motorların bakım ve kontrol sıklıklarının her 200 uçuştan, 80 uçuşa düşürülmesini gerektiriyor. Bu da uçağın operasyonel kullanılabilirliği ve verimliliğini azaltırken, operatörler için bakım maliyetlerinin ciddi şekilde artması anlamına geliyor.

Air Tanzania Genel Müdürü Ladilaus Matindi, The Citizen gazetesine yaptığı açıklamada, “Uçak, zorunlu bakım için Kasım 2023’te Malezya’ya götürüldü. Her iki motor da uçaktan söküldü. Zorunlu bakım gerektiren motor sayısının çokluğu ve kiralık motorların azlığı nedeniyle, uçaklar çoğu zaman motor bakımlarının tamamlanmasını, yerde bekleyerek geçirmek zorunda kalıyor.” ifadelerini kullandı.

Matindi, Kasım 2023’ten bu yana Malezya’da yerde bekleyen uçağın bakım çalışmalarının Haziran 2024 başında tamamlanacağını ve ardından uçağın Air Tanzania adına operasyonlara devam etmek üzere Dar es Salaam‘a döneceğini söyledi. Ancak uçağın bu kadar uzun süre yerde beklemek zorunda kalmasının, uçuş programını ne kadar etkilediği ve havayoluna nasıl bir fatura çıkardığını açıklamadı.

Uzun süredir yerde bekleyen Dreamliner ile ilgili basında çıkan haberler hakkında yorum yapan Matindi, Rolls-Royce motorlarının tasarımına ilişkin endişelerin altını çizdi. “Rolls-Royce motorlarında bir tasarım hatası var gibi görünüyor. Bu da konunun daha fazla araştırılmasını gerektiriyor” dedi.

Temmuz 2018’de şirkete 224,6 milyon Dolar maliyetle teslim edilen 787-8 Dreamliner, Tanzanya hükümetinin ulusal havayolunu modernize etmek ve gençleştirmek amacıyla satın alacağı dört uçaktan biriydi. Teslim alınan diğer uçak, aktif olarak operasyonlarını sürdürürken; diğer iki uçak ise henüz Boeing tarafından teslim edilmedi.

Havayolu şu anda, dört adet A220-300, iki adet 737-MAX 9, bir adet 767-300F (kargo) ve iki 787-8‘den oluşan, toplam 15 uçaklık bir filo ile operasyonlarını sürdürüyor. Havayolu ayrıca bölgesel uçuşlarını altı adet DHC-8 turboprop uçaklarıyla gerçekleştiriyor.

Havayolu, Ekim 2022’de, Pratt & Whitney motorlarında uzun kontroller gerektiren teknik arızalar tespit edilmesi nedeniyle, filosundaki dört adet Airbus A220-300 uçağından üçünü yere indirdi. Filodaki 4 adet A220’den yalnızca biri operasyonlara devam ederken, kalan üç uçak yerde bekliyor.

Bütün bu sorunlara ek olarak, havayolunun filosundaki tek DHC-8-Q300 tipi uçak da 2020’den bu yana bakım için Malta‘da bulunuyor. Bu uçak, önce büyük bir arıza nedeniyle üç yıl süreyle yerde bekledi. Ancak uçağın şu anda Malta’daki bekleme süresinin, temin edilmesi zor olan iniş takımları ve diğer yedek parçalarının beklenmesinden kaynaklandığı söyleniyor. Uçağın, Haziran 2024‘te Tanzanya’ya dönmesi bekleniyor.

adbanner