Routes World Tarihinin En Yüksek Katılımını İstanbul’da Yakaladı

Küresel düzeyde yeni hava bağlantıları geliştirmek amacıyla her yıl havalimanlarını, havayollarını ve dünyanın önde gelen turizm otoritelerini bir araya getiren, havacılık sektörünün en önemli etkinliklerinden biri olan Routes World, bu yıl 15-17 Ekim 2023 arasında İstanbul’da düzenlendi. Organizasyona İstanbul Havalimanı ev sahipliği yaptı.

Havalimanları ve destinasyonların, gelecekteki hizmetlerini planlamaları ve müzakere etmeleri için bir buluşma ortamı sağlayan Routes World kapsamında, havacılık sektörünün global düzeyde 3 binin üzerinde üst düzey yöneticisi İstanbul’u ziyaret etti. Bugüne kadar düzenenlenen tüm Routes World etkinlikleri arasında en yüksek katılım sağlandı.

1995’te ilk kez Fransa’nın Cannes şehrinde düzenlendikten sonra, etki gücü giderek artan  ve her yıl dünyanın farklı bir şehrinde, havacılık dünyasının önemli isimlerini bir araya getiren etkinlik, sırasıyla şu şehirlerde yapıldı: Cannes, Abu Dhabi, Oslo, Londra, Roma, Amsterdam, Dublin, Atina, Edinburgh, Madrid, Kopenhag, Dubai,  Stockholm, Kuala Lumpur, Pekin, Vancouver, Berlin, Abu Dhabi, Las Vegas, Chicago, Durban, Chengdu, Barcelona, Guangzhou, Adelaide, Milan, Las Vegas ve İstanbul. 29’uncu Routes World etkinliği, 2024’te Bahreyn’de düzenlenecek.

Türk Hava Yolları’nın Büyüme Planları Sürüyor

Avrupa ile Asya’nın kesişme noktasındaki stratejik konumuyla İstanbul, 2.500 yıllık tarihi boyunca doğunun batıyla buluştuğu bir kapı işlevi gördü. Kıtaları, kültürleri ve gelenekleri birbirine bağlayan önemli bir rol oynadı.

İstanbul, günümüzde insanlar için hayati bir bağlantı noktası olma itibarını, büyük ölçüde ülkemizin ulusal havayolu Türk Hava Yolları’nın küresel erişimine borçlu. Star Alliance üyesi olan THY, eski, slotları kısıtlı ve kapasitenin üzerinde bir performansla operasyon yapmaya çalışan Atatürk Havalimanı’nın yerini almak üzere, Nisan 2019’da hizmete giren 12 milyar Euro’luk mega merkez olan İGA İstanbul Havalimanı’ndan (IST) dünya çapında 260’tan fazla noktaya hizmet veriyor ve gelecek için hedefleri çok daha büyük.

THY, 2033 yılına kadar uçuş ağında 400’den fazla şehir olan ve yılda 170 milyon yolcu taşıma hedefiyle, önümüzdeki on yılda filosunu neredeyse ikiye katlayarak 800 uçağa çıkarmayı planlıyor. Bu hamlenin, havayolunun gelirlerini yaklaşık 18 milyar Dolar’dan 50 milyar Dolar’a çıkmasını sağlayacağı umuluyor.

Türk Hava Yolları’nın devam eden büyümesi, 2022 yılında yaklaşık 64 milyon yolcuya hizmet vererek, dünyanın yedinci en yoğun havalimanı haline gelen Istanbul Havalimanı’na da doğal olarak fayda sağladı. 2019’da ulaşılan 69 milyon yolcu rakamının geride bırakılarak 2023’te 71 milyon yolcuya ulaşılması bekleniyor. Önümüzdeki 3-4 yıl içinde bu rakamın 100 milyonu aşacağı yönünde beklentiler var.

İstanbul’u batıda Los Angeles, Mexico City ve San Francisco’ya, doğuda ise Bali, Cakarta ve Manila gibi uzak noktalara bağlayan Türk Hava Yolları, İstanbul Havalimanı’ndaki toplam trafiğin yaklaşık yüzde 80’ini tek başına oluşturuyor.  Avustralya’da Melbourne veya Sidney’e uçuşların başlatılması için de çalışmalar sürüyor.

İstanbul Havalimanı Toplamaya ve Dağıtmaya Devam Edecek

İstanbul Havalimanı CEO’su Selahattin Bilgen, Türk Hava Yolları’nın hub-and-spoke modelinin havalimanının önümüzdeki yıllardaki büyüme hedeflerinin temelini oluşturmaya devam edeceğini söyledi. İstanbul, genellikle yalnızca bir geçiş noktası olarak görülüyor olsa da havalimanı, hizmet verdiği havayolu şirketlerini çeşitlendirmek ve noktadan noktaya yeni rotalar oluşturmak için çabalıyor. Ancak bu noktada pek çok şey, İstanbul’un küresel havayollarının algılarını değiştirme becerisine bağlı olacak gibi görünüyor.

Yaklaşık 2 hafta sonra, beşinci yaş gününü kutlamaya hazırlanan İstanbul Havalimanı, bu kısa süre içinde en yoğun katılımlı Routes World etkinliğine ev sahipliği yapmak dışında, pek çok başarıya imza attı. Bu süre içinde 35 yeni havayolu İstanbul’a uçmaya başladı. COVID sürecinde en hızlı toparlanma gerçekleştirildi, 3 yıl boyunca Avrupa’nın en yoğun meydanı olundu. Sayısız uluslararası ödül kazanıldı.

Bilgen, Atatürk Havalimanı’ndaki slot kısıtlamalarının, yeni havalimanının açılışından önce daha fazla büyümeye yer olmadığı anlamına geldiği görüşünde. Ancak artık İstanbul’a uçmak isteyen hiç bir havayolu için kısıt yok. 7/24 operasyon devam ediyor ve gelecek için iyi bir donanıma sahip. İstanbul aynı zamanda bir transfer merkezi olmanın da ötesinde, başlı başına harika bir turizm merkezi durumunda.

İstanbul Havalimanı, Air Canada ve ABD’li United Airlines gibi Star Alliance üyelerinin ilgisini çekmeye odaklanarak, Kuzey Amerika ve Asya’daki full servis hizmet veren havayollarını hedefliyor. Eş zamanlı olarak düşük maliyetli havayollarının trafiğini artırmaya yönelik stratejik bir çalışma da yürütülüyor.

İstanbul Havalimanı’nda Low Lost Havayolları Artıyor

Daha önce, İstanbul Havalimanı’na uçan Avrupalı tek düşük maliyetli havayolu Fransız Transavia Havayolları’ydı. Ancak bu yıl Wizz Air ve easyJet de İstanbul’a uçmaya başladı. Wizz Air şu anda Budapeşte, Yaş, Londra Gatwick ve Londra Luton’u İstanbul’a bağlarken; easyJet ise Manchester’dan İstanbul’a uçuyor.

İstanbul Havalimanı’nda hedef, Türk Hava Yolları’nın trafiğini baltalamadan, düşük maliyetli havayolu penetrasyonunu artırmaya devam edebilmek. Türk Hava Yolları’nın yolcu profili, düşük maliyetli havayollarından çok farklı. Bu yüzden tatil amaçlı yolcuların İstanbul’u ziyaret etmeleri için mevcut seçenekleri geliştirerek turizm gelirleri artırılmak isteniyor.

Kısa Süre İçinde Hizmet Verilen Havayolu 100’e Ulaşacak

İstanbul Havalimanı, hizmet verdiği havayolu sayısını 100’e ulaştırmak üzere. Son olarak China Eastern Havayolları’nın Eylül ayının sonunda Şanghay’dan İstanbul’a uçmaya başlaması ile SkyTeam üyesi olan havayolunun, Avrupa’daki 10. yolcu destinasyonu İstanbul oldu. Ayrıca Thai Airways, 2008’den sonra İstanbul’a geri dönerek, Aralık ayında İstanbul pazarına yeniden girmeye hazırlanıyor. Havayolu, Bangkok Suvarnabhumi’den her gün İstanbul’a uçmayı planlıyor. Bir sonraki adım ise Japon All Nippon Airways’in de İstanbul’a uçmaya başlaması olacak.

Türkiye’nin Avrupa Birliği ile Açık Semalar Anlaşması yok. Bu yüzden trafik haklarını elde etmek havayolları için bir engel gibi görünüyor. Ancak İstanbul Havalimanı, İngiltere, Almanya ve İspanya’daki ikincil havalimanlarından daha fazla uçuşun başlaması konusunda oldukça istekli. Çin ve Hindistan gibi hızla gelişen pazarlardan da daha fazla destinasyonun İstanbul Havalimanı’nın portföyüne eklenmesi hedefler arasında.

Asyalı Havayolları İçin Sanal Platform Geliştirildi

İstanbul Havalimanı, özellikle Asya’dan gelen trafiğin daha da artmasına yardımcı olmak amacıyla, Türk Hava Yolları ile işbirliği yapmayan havayollarına yönelik sanal bir hatlar arası platform geliştirdi. İstanbul World Connect (IWC) adlı kendi kendine transfer ürünü, yolcuların iki farklı havayolundan, IST üzerinden bir seyahat planı satın almasına olanak tanıyan çevrimiçi seyahat acentesi Trip.com ile birlikte oluşturuldu. IWC müşterileri, gecikmeler veya iptaller nedeniyle IST bağlantılarını kaçırdıkları takdirde de sigorta kapsamında değerlendirilecek. Bu durum, bir sonraki uygun uçuşta ücretsiz seyahat edebilecekleri anlamına gelir.

Galataport ile İşbirliği Yapılacak

Ayrıca İstanbul Havalimanı, başta Galataport olmak üzere, çeşitli turizm ortaklarıyla birlikte curise severlere yönelik projeler üzerinde çalışıyor. Galataport’un, cruise seyahatleri için bir başlangıç veya bitiş noktası haline gelmesi umut ediliyor.

Bu tür girişimler sayesinde daha fazla havayolunun, İstanbul Havalimanı aracılığıyla nasıl bağlantı kurabileceklerini görmeye başladığı ve şehri yolcular için nihai varış noktası olarak gördüğü düşünülüyor. İstanbul’un iki saatlik karayolu mesafesinde 20 milyonluk bir nüfusa sahip olması dolayısıyla hinterlandının da oldukça güçlü olduğunu söylemek mümkün.

İstanbul Havalimanı’nda Havacılık Geliştirmeden Sorumlu Başkan Yardımcısı Majid Khan ise “Routes World’e katılan delegelerin, İstanbul’un Türk Hava Yolları için bir merkezden daha fazlası olduğunu görebilmelerini umuyoruz” şeklinde konuştu. “Havalimanı, diğer Avrupalı rakiplerimizin çoğundan farklı olarak, kısıtlı değil ve biz oldukça uygun maliyetliyiz. Şehrin kendisi de ziyaret etmek için harika bir yer. Eminiz ki delegeler, sunulan olanakları deneyimledikten sonra bunu kendi gözleriyle görebilecekler.” ifadelerini kullandı.

adbanner