Rusya, Pilotların Yabancı Havayollarına Gitmesini Nasıl Engelliyor?

Ukrayna’ya düzenlediği saldırılar nedeniyle, batılı ülkelerin Rusya’ya yönelik yaptırımları kapsamında, Rus havayollarının birçok ülkeye uçması yasak. Bir yandan da küresel bir pilot sıkıntısı devam ediyor. Ancak Rus havacılık makamları, Rus pilotların yabancı havayollarında çalışmasını engellemek için ilginç bir yönteme başvuruyor. Bir Rus pilotun, yabancı bir havayolundan iş teklifi almasının ardından; pilotun kimlik ve uçuş bilgilerinin doğrulanması için resmi makamlara yapılan başvurular, sıklıkla reddediliyor.

Rus makamları, işsiz Rus pilotların yabancı havayollarında çalışmasını önlemek için basit ama oldukça etkili bir taktik kullanıyor. Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı (Rosaviatsia) gizlilik endişelerini öne sürerek, pilotların uçuş lisansı ve çalışma geçmişleriyle ilgili ayrıntıları doğrulamayı reddediyor. Bu sebeple, yabancı havayollarında iş bulmaya çalışan Rus pilotlar, bunu başaramıyor.

Rus gazetesi Kommersant’a göre, işten çıkarılan veya zorla emekli edilen yüzlerce pilot bu yüzden Rusya dışında iş bulamıyor. Yaklaşık altı ay öncesine kadar, Rosaviatsia, uluslararası normların gerektirdiği şekilde, pilotların bilgilerini sorunsuz bir şekilde doğruluyordu. Kommersant, Şubat ve Haziran ayları arasında yabancı havayollarından doğrulama için yaklaşık 600 başvurunun Rosaviatsia’ya geldiğini, ancak ajansın yalnızca 100 başvuru için doğrulama yaptığını iddia ediyor. Başvuruların çoğu Vietnam, Tayland, Kamboçya, Malezya ve Türkiye merkezli havayollarından geldi.

Gazete, bu uygulamanın 2016 yılına dayandığını söylüyor. Son zamanlarda işten çıkarmaların artması ve 65 yaşında pilotların zorunlu olarak emekli edilmesi nedeniyle, Rusya’da çok sayıda işsiz ama yetenekli pilot olduğu düşünülüyor.

Rosaviatsia’nın pilotların bilgilerini doğrulama konusundaki bu uygulamasının arkasında, Rusya’da yolcu sayısını yılda 100 milyon civarında tutmak için Kremlin’den çıkan bir karar yatıyor. Daha uzun vadeli hedefleri içeren, Rusya’nın 2030 Havacılık Stratejisi de bu karar için bir etken. Bu strateji, Rusya’nın havacılık endüstrisini dış ülkelere olan bağımlılığından uzaklaştırmayı ve Rusya’yı etkin bir şekilde kendi kendine yetebilen bir havacılık santraline dönüştürmeyi hedefliyor. Her iki stratejinin de başarılı olması için Rusya’nın, pilot kaybına tahammülü yok.

Rus Hükümeti şu anda bazı havayollarına pilotları kaybetmemeleri için sübvansiyon sağlıyor. Kommersant, Ural Airlines’ın Mayıs ayından bu yana, daha önce görevine son verdiği 1.000 pilotu işe geri çağırdığını bildiriyor. Smartavia da işe alım yapıyor. Yüksek profilli Rus havayolları S7 Airlines ve Aeroflot ise hiçbir çalışanını işten çıkarmadığını söylüyor.

Ancak Rus havayollarında göreve devam eden pilotların gelirleri ciddi şekilde düştü. Çünkü yaptırımlar nedeniyle pilotlar çok daha az saat uçabiliyor. Pilotların gelirlerinini büyük oranda uçuş saatleriyle bağlantılı olduğu düşünüldüğünde; özellikle uluslararası operasyonları olan Rus havayollarında görev yapan pilotlar için durum özellikle kritik.

Küresel havacılığı derinden sarsan pandemi süreci ve hemen ardından başlayan yaptırımlar nedeniyle kaç Rus pilotun işini kaybettiğini kimse kesin olarak bilmiyor. Ancak rakamların, Rus Hükümeti için endişelere neden olacak kadar yüksek olduğu iddia ediliyor.

adbanner