Sanal Hava Trafik Kontrol Kulesi Nasıl Çalışıyor?

London City Havalimanı yönetimi tarafından yapılan bir açıklama ile sanal kontrol kulesi teknolojisinin uygulamaya alındığı ve tüm hava trafik operasyonlarının 145 kilometre uzaktaki bir kontrol merkezinden yönetildiği duyuruldu.

Uzaktan hava trafik kontrol operasyonlarını başlatan ilk uluslararası havalimanı olan London City, Ocak ayından bu yana sistemleri test ediyordu.

Bir kaç yıl önce, havalimanı yönetimi, yepyeni bir kontrol kulesi geliştirdi ve inşa etti. Bu, hiç kimsenin fiziksel olarak içine oturmasını gerektirmeyen bir kontrol kulesiydi. İsveçli havacılık şirketi Saab tarafından inşa edilen yeni kule, kontrolörlere pistin, taksi yollarının, apronların ve hava sahasının 360 derecelik canlı bir görünümünü vermek için 16 yüksek çözünürlüklü kamera ve havaalanını çevreleyen 50 metre yüksekliğindeki direklere monte edilmiş sensörler içeriyor.

Kameralardan ve sensörlerden gelen bilgiler daha sonra fiber optik kablolarla, havaalanından 144 kilometre uzakta Hampshire Swanwick’te bulunan kontrol merkezine iletiliyor. Radar ve sensör bilgilerinin yanı sıra havalimanının canlı ses beslemesiyle eşleştirilen canlı panoramik görsel yayın, kontrolörler tarafından havalimanındaki hava trafiğini yönetmek için kullanılıyor.

Havaalanı yetkililerine göre, sistem verimliliği artırmaya yardımcı olacak ve aynı zamanda gelecekte havalimanı trafiğinde yaşanacak herhangi bir artışa uyum sağlayabilecek. Çünkü aynı sayıda kontrolör, sistem tarafından sağlanan ek bilgiler sayesinde daha fazla sayıda uçak hareketini idare edebilecek.

Geliştirilen bu sistemde, siber güvenlik önlemlerinden, başıboş kuşların görüşü ve kayıtları etkilemesini önleyen güvenlik sistemlerine kadar her şey düşünülmüş. Uzaktan hava trafik kontrol teknolojilerinin test sürecinde her şeyin sorunsuz çalıştığı açıklandı.

Yeni sistem, güvenliğe ve aynı zamanda verimliliğe de fayda sağladığı için, havalimanının daha verimli bir şekilde büyümesini sağlaması hedefleniyor. Daha güvenli olmasını sağlayan şey ise hava trafik kontrolörlerine daha fazla veri sağlanıyor olması.

Hava trafik kontrolörü Lawrie McCurrach: ‘Artık havaalanında olmadığımız için işe vardığımızda o jet yakıtı kokusunu duymuyoruz. Ama temelde yaptığımız iş değişmedi. Hâlâ kontrolör gözleriyle uçağı bulup onu görsel olarak izlemek zorunda. Aradaki fark, pencereler yerine ekran kullanması” şeklinde durumu özetliyor.

London City’nin yeni uzaktan kulesinin diğer büyük havalimanlarının ilgisini çektiği ve benzer sistemlerin gelecekte daha yaygın hale geleceği düşünülüyor.

Uzaktan hava trafik kontrol kulesine ilgi duyduğunu açıklayan ilk büyük havalimanı da İngiltere’nin en işlek havalimanı olan Heathrow.

adbanner