Suudi Arabistan’ın En Yeni Havayolu

Suudi Arabistan, turizm sektörüne, daha önce hiç görülmemiş bir ölçekte yatırım yapıyor. Bunun bir parçası olarak, Emirates, Qatar Airways gibi havayollarıyla rekabet etmeyi amaçlayan yeni bir havayolu şirketi kurulması da gündemde. Bu konuyla ilgili söylentiler, ilk olarak 2021’in ortalarında duyulmaya başlandı. Ancak kurulacak havayolunun lansmanına giderek yaklaşılıyor.

Suudi Arabistan, Veliaht Prens Muhammed Bin Salman’ın talimatıyla, ülkenin gelirlerini petrol haricinde de çeşitlendirmeye çalışıyor. Turizm endüstrisini canlandırmak da bu projenin en önemli kalemlerinden. Suudi Arabistan, 2030 yılına kadar, her yıl 100 milyon ziyaretçiyi ağırlamayı umuyor ve bu oldukça yüksek bir hedef. Suudi Arabistan, pandemi başlamadan kısa süre önce, turistlere vize vermeye başlayarak, bu projeyi uygulamaya başlamıştı. Ancak küresel salgın ile bu hedeflerde sapmalar yaşandı.

Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu, turizmi teşvik etmek için uluslararası bağlantılar oluşturmak amacıyla yeni bir havayolu şirketi kurmak için çalışıyor. Suudi Arabistan’ın ulusal havayolu Saudia, şu anda aktif bir SkyTeam ittifakı üyesi.

Hedef, bu havayolunu büyütmek yerine, hem turistik hem de iş seyahati yapmak isteyenlere hizmet vermeyi amaçlayan Riyad merkezli yeni bir havayolu kurmak.

Arabian Business’ta yer alan habere göre, havayolunun adının “RIA” olması bekleniyor. Ancak bu isim henüz kesinleşmedi. Havayolunun, 2022’nin 4. çeyreğine kadar operasyonlara başlayabileceği söyleniyor. Ancak uzmanlara göre, bu zaman çizelgesi oldukça iyimser görünüyor.

Suudi Arabistan’da RIA isimli yeni bir havayolu kurulması hedefleniyor

Suudi Arabistan, 2030 yılına kadar, havacılığa 100 milyar Dolar yatırım yapmayı planlıyor ve bunun 30 milyar Dolar’ı kurulacak yeni havayolu üzerinden yapılacak.

Suudi Arabistan, şu anda dört milyonun altında olan uluslararası transit yolcu sayısını, 2030 yılına kadar, yılda 30 milyona çıkarmayı hedefliyor. Bu rakamlara ulaşmak için, havayolunun 150’den fazla rotada operasyon yapması gerekiyor. Bu açıdan bakıldığında, kurulacak yeni havayolu, 158 farklı destinasyona uçuş yapan Emirates ile rekabet etmeyi umuyor.

Suudi kaynaklar, Emirates’in yaptığını dörtte bir zaman diliminde yapmayı hedefleyen yepyeni bir havayolunun hedeflendiğini belirtiyor. Havacılık tarihinde eşi benzeri olmayan bu projenin başına henüz bir CEO atanmamasının nedeni de bu. Zira koltuğa oturacak kişinin, bu iddialı hedefleri yerine getirmesi beklenecek. Ayrıca başlangıçta Riyad’da yeni bir havaalanı inşa edildiğine dair haberler de vardı. Ancak şu an için bu konuda bir gelişme yok.

Suudi Arabistan havacılık sektöründe, full servis hizmet veren bayrak taşıyıcı Saudia’nın dışında, iki düşük maliyetli havayolu bulunuyor.

  • Saudia’nın sahibi olduğu Flyadeal
  • Suudi prensin sahibi olduğu Flynas

Suudi Arabistan’ın neden ulusal havayolu üzerinden bu iddialı projeleri hayata geçirmek yerine, yepyeni bir küresel havayolu şirketi kurmak için düğmeye bastığı, sektörde büyük bir merak konusu.

Kurulması planlanan havayolunun, özellikle Emirates ile rekabet edebilmesi ve transit yolcular için tercih edilebilir hale gelebilmesi için Suudi Arabistan’daki alkol, giyim, davranış gibi konularda köklü değişiklikler yapması gerektiği söyleniyor.

RIA İçin En Güçlü CEO Adayı: Tony Douglas

Arabian Business, Etihad Airways CEO’su Tony Douglas’ın, Suudi Arabistan’ın yeni havayolu girişimi RIA’nın CEO’su olması için en güçlü aday olduğunu söylüyor. Douglas, 2018’in başından beri Etihad’ın CEO’su ve çeşitli kesimler tarafından RIA’nın yapabileceği “en iyi seçim” olduğu düşünülüyor.

Tony Douglas, Suudi Arabistan’ın en yeni havayolu RIA’nın CEO’su olabilir

Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu’nun (PIF), Douglas’ın kurulacak yeni havayolunun başına geçmesini sağlayabileceğinden emin olduğu iddia ediliyor.

Douglas, Etihad’dan önce Abu Dhabi Airports Company’nin CEO’suydu ve ondan da önce British Airports Authority’de (BAA) üst düzey pozisyonlarda çalıştı.

Tony Douglas’tan önceki Etihad CEO’su, şirketi Emirates ve Qatar Airways ile rekabet eden bir mega taşıyıcıya dönüştürmek ve aynı zamanda küresel bir havayolu ittifakı kurmak (çoğu ittifak ortağı iflas etti) istiyordu. Bu yüzden şirketi milyarlarca Dolar zarara uğrattı. Douglas tüm yaşanan kayıpları geri getirmek ve havayolunu yeniden kârlılığa ulaştırmak için çalıştı. Bu yüzden Douglas’ın Etihad’da harika bir iş çıkardığı, sektör genelinde hemfikir olunan bir konu.

adbanner