Uçak Kabinlerinde Bilinmeyen Emniyet Sistem ve Ekipmanları | Boarding Info

Written by 08:46 Bunları Biliyor Musunuz?, HAVACILIK

Uçak Kabinlerinde Bilinmeyen Emniyet Sistem ve Ekipmanları

Kabin ekibinin sizi misafirperver bir gülümseme ile karşıladığı uçuşunuzu gerçekleştireceğiniz uçağınızda, bugüne kadar hiç görmediğimiz veya fark etmediğiniz birtakım ekipmanlar var. Bu ekipmanların bir kısmı, kabin ekibi tarafından nadiren de olsa kullanılıyor. Bazıları ise kullanılmıyor. Fakat kabin ekipleri, bir tehlike anında, bu ekipmanlara ihtiyaç duymaları halinde tam olarak ne yapacaklarını bilmek için her yıl çeşitli eğitimlere tabii tutuluyor.

Gizli yangın söndürücüler ve Tuvalet Duman Algılama Sistemi

Günümüzde çoğu uçuşta sigara içmek yasak. Kabin içi yangın ihtimali, uçuş emniyetine yönelik en büyük risklerden biri. Fakat tüm bunlara rağmen bazı yolcular uçak tuvaletinde sigara içmenin kabul edilebilir olduğunu düşünüyor. 

Böylesi bir senaryonun felakete dönüşmesini önlemek için, uçak imalatçıları, uçak tuvaletlerine duman dedektörü ve yangın söndürme sistemi yerleştiriyor. Bu sistem sayesinde, bir duman algılandığında, bir dizi ikaz sistemi tetikleniyor. 

Uçak tuvaletlerinde duman dedektörü ve yangın söndürme sistemi bulunur

Tuvalet içerisindeki dedektör çalar, tuvaletin dışındaki durum ışığı yanıp söner, kokpitte ikaz ışığı belirir, kabin içerisinde bir zil sesi duyulur ve uçağın içindeki tüm panellerde duman algılandı uyarısı verilir. Kabin ekibi de bu alarmla birlikte hemen harekete geçer.


İlgili Haber | Uçak Tuvaletlerinde Neden Kül Tablası Var?


Tuvalette duman dedektörüne ek olarak lavabonun altında yangın söndürme sistemi de bulunuyor. Çöp kutusunun içinde kağıt havlu gibi malzemeler alev alırsa otomatik olarak yangın söndürme sistemi devreye girer ve çöp kutusuna Halon olmayan bir yangın söndürücü püskürterek yangını söndürür.

Yangın Söndürme Ekipmanları 

Kabin ekibi müdahale etmezse, uçağın tuvaletinde yangın olduğunu bilmek pek işe yaramaz. Bu nedenle kabin ekibine, yangınla mücadele etmek zorunda kalmaları senaryosu için sağlanan yangın söndürme ekipmanları bulunuyor.

Smoke Hood ve Yangın Eldivenleri

Yangına müdahale etmeden önce, bireylerin, kendilerini mümkün olduğunca korumaları önceliktir. Bu nedenle uçak içerisinde, kabin ekibinin erişiminin kolay olacağı yerlerde, Smoke Hood adı verilen, kafanın tamamını kaplayan ve sürekli oksijen akımı sağlayan oksijen maskeleri bulunuyor. Kabin ekibi dumandan zehirlenmemek ve rahat nefes alabilmek için bu ekipmanları giyiyor. Maske takıldıktan sonra üzerindeki oksijen jeneratörü düğmesine basılarak sistem etkinleştirilir ve kişi kolaylıkla nefes alıp vermeye başlar.

Ayrıca kabin ekibi, ellerini alevden korumak amacıyla yanmaz eldiven de giyebiliyor. 

Yangın Söndürücü

Halon, yangın söndürmede kullanılan bir kimyasal bileşiktir ve uçaklarda erişimi kolay noktalarda bulunur. Püskürtüldükleri alandan Oksijen’i uzaklaştırarak, ateşi yanma yeteneğinden mahrum bırakır.

Bu, yangına müdahale edilirken Smoke Hood’ ların kullanılmasının başlıca sebebi durumunda.

Automated External Defibrillator (AED)    Otomatik Eksternal Defibrilatör Cihazı

Uçuş esnasında kalp krizi vakalarına müdahale edilebilmesi adına, uçaklarda AED bulunur. Otomatik Eksternal Defibrilatör Cihazı, ani kalp durması anında, hastaya elektrik şoku (defibrilasyon) uygulamak üzere tasarlanan hafif, kullanışlı hayat kurtarıcı bir tıbbi cihaz. Kabin ekibi bu cihazı kullanmak konusunda da eğitiliyor.

Acil Durum Ekipmanları

Havacılıkta tüm olası senaryolara karşı hazırlıklı olunması gerekiyor. Bu nedenle uçaklarda, belki hiçbir zaman kullanılmayacak olan ama her uçuştan önce ekipler tarafından kontrol edilen ekipmanlar bulunuyor. 

El Feneri

Karanlık bir ortamda, tahliye esnasında veya uçuş emniyeti açısından kritik bir durumda, ihtiyaç duyulduğunda kullanılmak üzere, uçağın çeşitli yerlerinde el fenerleri mevcut.

Megafon

Kabin içerisinde kritik durumlarda, tahliye sırasında veya sonrasında, yolculara anons yapılması gerekebilir. Bunu megafonsuz yapmak işe yaramaz. Bu nedenle kabin ekibinin gerektiğinde kullanması hatta tahliye esnasında yanlarına alması için megafon bulunur.

Havayolları bebekler için de can simidi sağlıyor (Görsel: survitec.com)

Can Yeleği

Her koltuğun altında standart boyutta can yelekleri mevcuttur. Çocuğunuz veya bebeğiniz için özel can yeleklerini kabin ekibinden uçuş öncesinde temin edebilirsiniz.

Acil Durum Aydınlatmaları

Kabin aydınlatması, uçaktayken kendinizi rahat ve huzurlu hissetmenize yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Günün saatine ve uçuşun aşamasına bağlı olarak kabin ekibi, kabin ortamını koşullara en uygun hale getirmek için aydınlatma parlaklığını ayarlar.

Uçak kalkış veya iniş sırasında bir olay yaşarsa, motorlardan gelen elektrik güç kaynağında bir kesinti olma olasılığı vardır. Bu gece olursa, kabin aniden karanlığa gömülür. Bu nedenle, acil bir tahliye durumunda gözlerinizin ışık eksikliğine uyum sağlamasına yardımcı olmak için, gece kalkış ve iniş için kabin ışıkları kısılır.

Ayrıca kabin aydınlatması, acil bir tahliye durumunda, çıkışlara giden yolu bulmanıza yardımcı olması açısından da çok önemli bir rol üstleniyor.

787’deki her kapının, çıkış olduğunu gösteren 3 yeşil işareti vardır. Kabin aydınlatma sistemi bozulursa, bu işaretler, uçak bataryaları tarafından desteklenir (Görsel: Charlie Page/TPG)

Tahliye Kaydırakları

Tahliye durumunda, her kapı açıldığında Nitrojen ve Karbondioksit karışımı gazlar ile otomatik olarak şişen ve yolcuların hızlı bir şekilde yere inip uçaktan ayrılmasını sağlayan kaydıraklar bulunur.

Tahliye için, kapı kolunun döndürülmeye başlanması ile slide’nin tam olarak şişmesi ve tahliyeye hazır olması, en fazla 10 saniye sürüyor. Eğer tahliye karanlıkta gerçekleşirse, kaydırağın yan tarafında çevreyi aydınlatan ışıklar da bulunuyor. 

Uçak suya indiyse, kaydıraklar yalnızca yolcuları uçaktan tahliye etmekle kalmaz, aynı zamanda yaklaşık 60 yolcu kapasiteli bir sal görevi görür. Ayrıca ilk yardım çantası, el feneri, içme suyu, filigran boyası ve gölgelik gibi öğeler içeren, hayatta kalma kitleri de mevcut.

Sonuç olarak uçaklar önce uçuş emniyeti göz önünde bulundurularak tasarlanır ve ardından tüm konfor ve lüks, bu temelin etrafına eklenerek eksik parçaları tamamlanır.

İçerik Kaynağı: The Points Guy

Çeviri: Mehmet Efe Önder

(Visited 37 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info