Uçak Motorları Daha Ne Kadar Büyüyecek?

Havacılıkta ‘jet çağı’ İngiliz De Havilland Comet uçağının, 27 Temmuz 1949 günü yaptığı ilk uçuşla resmen başladı.
Uçakta kullanılan Havilland Ghost 50 motorlarının çapı 1.34 metreydi.
Bugün Boeing 777 uçaklarında kullanılan bir GE90 tipi motorunun çapı ise 3.4 metre.
Yani aradan geçen 68 senede jet motorları 2.5 kat büyümüş.

Savaş uçakları çok daha yüksek hızlara çıkıyorken motorları bu kadar büyük değil!Yolcu uçaklarının motorlarını bu kadar büyük yapan sebep ne? Motorlar büyümeye devam edecek mi?

Uçakların gövdesi büyüdüğü için daha fazla güce ihtiyaç duyduğu ve motorların bu yüzden büyüdüğünü düşünebilirsiniz. Oysa Airbus A350, Boeing 747’den çok daha küçük bir uçak olmasına rağmen motorları daha büyük. Yani uçağın gövdesi ile motoru arasında bir korelasyon yok!

Uçak motorunun boyutunda asıl mesele VERİMLİLİK.

İstenen hıza, az miktarda hava ve daha fazla enerji harcayarak ulaşmak yerine; daha fazla havayı önden emerek ulaşmak mümkün üstelik daha az yakıt tüketerek.

Yani motor küçüldükçe ivmelenmeyi sağlamak için gereken enerji ihtiyacı artıyor.

Motorun büyüklüğü ile verimlilik arasındaki ilişki belirli bir noktaya kadar doğru orantılıdır.
Motorun büyüklüğünü çok fazla artırdığınız zaman; havada maruz kaldığınız geri sürükleme kuvveti artacağı için enerji kaybı yaşamaya başlarsınız.

Optimum motor büyüklüğünün ne kadar olması gerektiğini bulmak için gerekli hesaplamalar yapıldığında; motor çapının 4 metre olması gerektiği sonucu çıkıyor.?

Yani önümüzdeki yıllarda motorların biraz daha büyüyeceğini söylemek yanlış olmaz.

adbanner