Uçaklarda Yengeç İnişi Nedir? Nasıl Yapılır?

Bir havalimanında pistler inşa edilmeden önce, pistlerin nasıl konumlandırılacaklarını belirlemek için uzun süre rüzgar ölçümleri yapılıyor.

Ölçüm sonuçlarına göre, bölgedeki en uygun rüzgar yönüne uygun olarak pistler inşa ediliyor.

Fakat zaman zaman rüzgar yönünde yaşanan değişiklikler, pilotlara zor anlar yaşatabiliyor. Rüzgar bazen yön değiştirerek piste dik veya açılı olarak esebiliyor. Bu durum özellikle iniş ve kalkışı oldukça zor bir hale getirebiliyor.

Yan rüzgar koşullarında iniş gerçekleştirirken, rüzgar istikametindeki kanat ile diğer kanat üzerinden akan hava arasındaki farklılık, uçuş emniyetini ciddi şekilde riske atabileceği için, kanat üzerindeki hareketli kontrol yüzeyleri kullanılarak denge sağlanmaya çalışılıyor.

Bu yüzden yan rüzgarda, uçakların burnu, piste dik değil hafif yana çevrili şekilde piste yaklaşılıyor. Bu iniş stili yengeçlerin hareketlerine benzetildiği için havacılıkta ‘yengeçleme’ ya da yengeç inişi olarak da adlandırılıyor.

Bu yöntemde, rüzgarın olumsuz etkisinden kurtulmak için uçağın burnu rüzgara çevrilerek iniş sürdürülüp; son anda uçağın burnu piste doğru döndürülerek iniş tamamlanıyor. Rüzgarın çok şiddetli olduğu durumlarda uçuş emniyeti açısından bir sorun yaşamamak için bazen pilotlar pas geçme kararı da alabiliyor.

Aşağıdaki videoda Kanada’nın Calgary Havalimanı’na iniş yapmaya çalışan Air Canada’ya ait Boeing 787-9’un kokpit ekibinin, güçlü yan rüzgar nedeniyle “yengeçleme tekniği” denediği anlar görülüyor. Bu, özel eğitim gerektiren oldukça zorlu bir teknik.

adbanner