Uçakta Pilot ve Hosteslerin Gizli Yatak Odası

Uzun menzilli uçuşlar, sizin için 2-3 kez yemek, izlenecek bazı filmler ve bir kaç saatlik uyku anlamına geliyor olabilir. Ancak bu uçuşlar, o sırada görev başında olan kokpit ve kabin ekibi için uzunca bir mesai süresi.

Uzun menzilli uçuşlar yapan geniş gövdeli, çift koridorlu uçaklarda, hemen hiç bir yolcunun farkında olmadığı; mürettebatın birkaç saatliğine dinlenebileceği alanlar bulunuyor. Eğer uçaklardaki bu gizli bölmelere meraklıysanız, bu yazıyı sonuna kadar okuyarak, perde arkasında neler olduğunu öğrenebilirsiniz. İşte uçağın içine sığdırılan gizli dünyanın detayları.

Gizli Odaların Uçaktaki Yeri Değişiyor!

Mürettebat Dinlenme Bölmeleri’nin uçaktaki konumları değişiklik gösteriyor. Boeing 787 veya Airbus A350 gibi yeni nesil uçaklardaki dinlenme alanları, yolcu kabinin üzerinde, üst gövdede bulunuyor. Daha eski uçaklarda ise kargo kompartmanı veya yolcu kabininin içinde yer alabiliyor.

Kokpit ekibinin dinlenme odası, genellikle uçağın ön kısmında yer alıyor ve içinde iki yatak ve bir koltuk bulunuyor. Kabin ekiplerinin dinlenme odası ise genellikle uçağın arka kısmındaki mutfağın üzerine konumlanıyor.

6 veya daha fazla yatak içeren bu alanlar, son dönemde havalimanlarında giderek popüler hale gelen kapsül otelleri andırıyor.

Dinlenme Alanlarının Standartları Var!

Havayolları, mürettebat dinlenme alanlarının konfigürasyonunu istedikleri gibi dizayn edebiliyor. Ancak, FAA, EASA gibi otoriteler tarafından bu alanların, gürültü, koku, sıcaklık, nem, aydınlatma düzeyinin sürekli kontrol edilebilir olması ve titreşimin uyku üzerinde minimum etkiye sahip olduğu bir yerde konumlandırılması gibi temel standartları da belirlenmiş durumda.

Dinlenme alanlarında yer alan yatakların (düz uyku pozisyonuna izin veren diğer yüzeyler için de geçerli) 198 x 76 santimetre boyutunda olması gerekiyor. Yatakların etrafında en az bir metreküp boşluk olması isteniyor.  Ayrıca, içerde en az 2 metreküplük, soyunma, giriş- çıkış için kullanılan bir ortak alan yaratılması şart.

Elektrik prizleri, okuma ışığı, oksijen maskeleri, emniyet kemeri ikaz ışıkları ve dahili telefon sistemi gibi uçuş için gerekli tüm emniyet ekipmanlarının bulunduğu, penceresiz, sıkışık ama rahat bir uyku alanı olarak özetlenebilir.

Mürettebat Dinlenme Alanlarına Daha Detaylı Bakalım

Perdelerle bölünmüş yan yana yatakların yer aldığı gizli, mürettebatı dinlenme alanlarına, gizli bir merdiven aracılığıyla ulaşılıyor.

Uçakların tipine göre değişiklik gösteriyor olsa da mürettebatın dinlenme alanları genelde Boeing 777’de olduğu gibi kokpitin arkasında ve first/business sınıfının üzerinde yer alıyor.

Gizli merdivenler, mürettebatı gizli dinlenme odasına götürüyor.

Genellikle kokpite yakın bir yerde konumlanan, göze çarpmayan bir kapının ardında saklı olan merdivenler, bir kod veya anahtarla açılan bir girişe yönlendiriyor.

Fakat American Airlines filosundaki Boeing 777-300 uçağında olduğu gibi, bazı uçaklarda, kabinde bir hava deposuna benzeyen gizli kapaktan girilen bölmeler oluşturulmuştur.

O kapının ardında olanları ifşa eden bir işaret aslında var. Pek çok defa önünden geçtiniz belki; ancak muhtemelen bu bilgilendirme yazısını hiç okumadınız.

Üst katta, havayolu şirketine bağlı olarak değişen 7-8 yataklı, dar, penceresiz yatak odaları yer alıyor. Aşağıdaki fotoğraf, Boeing 787 Dreamliner’deki kabin ekibinin dinlenme alanını görebilirsiniz.

Yine havayolu şirketine bağlı olarak değişse de, dinlenme alanlarında her bir mürettebatın kişisel eşyalarını koyabileceği özel bir bölmenin de olduğu dinlenme odaları, mürettebatı bir kaç saatliğine de olsa dinlendirmek için birebir.

Boeing 777 uçaklarında, pilotların kendi başüstü uyku bölmeleri var. Bu bölmede iki geniş yatak, iki business class koltuğunun yanı sıra kişisel eşyaları ve kıyafetlerini asmak için bir dolap ve lavabo bulunuyor.

Yaklaşık 2 metre uzunluğunda ve 1 metre genişliğindeki yataklar birbirleriyle ses yalıtımı sağlayan kalın perdelerle ayrılıyor.

Dinlenme odalarına, eğlenceli bir dille hazırlanan ve mürettebat için kuralları hatırlatan bazı tavsiyeler de eklenmiş.

Dinlenme odalarında okuma lambaları, aynalar ile kişisel depolama alanları bulunuyor. Mürettebat genellikle bu alanda pijamalarını giyerek kısa süreli uyku molası veriyor.

Bazı uçaklarda dinlenme odaları, üst düzey uçak içi eğlence sistemlerine sahip olmasına rağmen; pek çok havayolu, bu alanları mürettebatın sadece dinlenmesi için dizayn ettiriyor. Örneğin Air Canada’nın Boeing 787 Dreamliner’ında dinlenme alanları düz bir yataktan ibaret. Bu ortam, ciddi bir uyku isteği doğuruyor.

American Airlines’ın Boeing 777-300’leri, cruise gemisini andıran, koridor boyunca dizilmiş yataklara sahip. Koridor çok alçak olduğu için yürümek oldukça zor.

Dinlenme bölümlerinde görev başındaki kabin ekibiyle doğrudan temas kurmayı sağlayacak dahili bir telefon da bulunuyor.

Lufthansa’nın Airbus A380’inde pilotların dinlenme odasındaki tuvaletler, ekonomi sınıfındaki gibi sıradan olarak nitelendirilebilir. Ancak muhtemelen kabinde yüzlerce yolcunun kullandığı tuvalete göre çok daha temiz ve bekleme süresi yok.

Air New Zealand’a ait Boeing 777’de, pilotların dinlenme bölmesi standart kabin düzenine göre tasarlanmış. Bu bölümde iki tane yatabilir koltuk yer alıyor.

Dinlenme odalarının tasarımı ve boyutu havayollarına göre değiştiği gibi; havayollarının kendi filosundaki uçaklar arasında da farklılıklar gösterebiliyor. Lufthansa’nın Airbus A380’inde yer alan bu dinlenme alanı, Boeing uçaklarındaki kadar geniş değil.

Condor Havayolları’nın filosunda yer alan Boeing 767’de pilotların dinlenme odasının gizliliği şimdiye dek gördüklerimize nazaran çok daha az. Pilotlar, business sınıfında kendilerine ayrılan bir bölmede uyuyarak dinlenmeye çalışıyorlar. Neyseki kendilerini yolculardan ayıran bir perde var!

Malaysian Air’e ait Airbus A380 uçaklarında ise dinlenme odaları ranza sisteminde tasarlanmış.

Dinlenme odalarının çoğu klostrofobik gibi görünse de, Singapore Airlines filosunda yer alan Airbus A380 uçaklarının lüks dinlenme bölümleri oldukça rahat.

adbanner