ABD’li Southwest Havayolları’nın yapacağı uçuştan önce yaşananlar, havacılık tarihine ilginç bir rötar sebebi daha eklenmesine neden oldu. Yolculardan biri, uçuş öncesinde, kokpitin kapısını yanlışlıkla kapattı ve pilotlar kokpitin dışında kaldı. Kapıyı açabilmek için pilotlardan biri kokpite camdan girdi. Uçuş gecikmeli gerçekleştirildi.
Southwest Havayolları’nın 24 Mayıs 2023 Çarşamba günü, Sacramento’dan (SMF) San Diego’ya (SAN) gerçekleştireceği uçuş, kokpit kapılarının dışarıdan kilitlenmesi ve pilotların kokpite girememesi nedeniyle, gecikmeli gerçekleştirildi.
Boeing 737 ile icra edilecek uçuş öncesi, yolculardan biri, ön tuvalet kapısını açmak isterken, yanlışlıkla kokpit kapısını iterek kapattı. Tuvalet ve kokpit kapıları genellikle yolcuların uçağa biniş süreçlerinde (Boarding) birbirlerine çarpmasınlar diye bir çengelle tutturuluyor.
Kokpit kapısı, yolcu tarafından yanlışlıkla kapatıldığında, pilotlar henüz uçağa binmemişti. Bu nedenle kokpitte kimse yoktu. Havayolunun genellikle aktarmalı “direkt” uçuşlar gerçekleştirdiği ve bazı yolcuların uçaktan inmesi gerekmediği veya yeni yolcuların uçağa binmesi gibi durumlar göz önüne alındığında, Southwest Havayolları’nın, boarding süreçlerinin, pilotlar uçağa binmeden önce başlaması sıradan bir durumdur.
Kokpit kapısının kilitlenmesi üzerine pilotlardan biri, merdiven yardımıyla, kokpite pencereden girdi. Ardından kokpit kapısını içerden açtı. Bütün bu yaşananlara rağmen, uçuş sadece sekiz dakika rötarlı gerçekleştirildi.
A Southwest pilot was forced to climb through the cockpit window after a passenger accidentally locked the flight deck door as they tried to use the lavatory during boarding. The Sacramento bound flight left 8 minutes late. pic.twitter.com/0dKWgNhPzl
— Sam Sweeney (@SweeneyABC) May 26, 2023
Kokpit Kapıları Nasıl Açılıyor?
Ticari yolcu uçaklarında kokpit kapısını açmak veya motorları çalıştırmak için kullanılabilecek anahtarlar bulunmuyor. Bu işlemlerin gerçekleştirilebilmesi için çeşitli prosedürler uygulanıyor. Bu prosedürlerin uygulanması için de fiziksel olarak bir anahtara değil, yalnızca uçakta bulunmak ve çeşitli bilgilere sahip olunması gerekiyor.
Otomatik olarak kilitlenen kokpit kapıları, kokpit dışındaki bir tuş takımı üzerinden şifre girilmesi akabinde kokpitteki gösterge panelinde ‘kilidi aç’ onayı verilmesinin ardından açılabilecek şekilde tasarlanmıştır. Kokpit kapılarının zırhlı hale getirilmesi, dışarıdan hiç kimsenin kokpite erişimine izin verilmemesi gibi katı kurallar, 11 Eylül saldırılarının ardından hayata geçirilmiş ve uçuş emniyetini artırmak amacıyla uygulamaya konulmuştur.
Aşağıdaki videoda, Boeing 737 uçaklarının kokpit kapısının nasıl açılacağına dair ilginç bir eğitim modülü görebilirsiniz. Videodan da anlaşılacağı üzere, kokpit kapısının açılması için, farklı durumlara göre farklı ayarlar düşünülmüş.