Dünya’nın En Yoğun Havalimanı 22 Yıl Sonra Değişti – Boarding Info

Written by 11:49 EN'LER - İLK'LER, Havacılık

Dünya’nın En Yoğun Havalimanı 22 Yıl Sonra Değişti

2020 yılında, Dünya’nın en işlek (yoğun) 10 havalimanından yedisi Çin’de yer aldı. Son 22 yıldır Dünya’nın en yoğun havalimanı olan Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Atlanta Hartsfield-Jackson Atlanta Havalimanı, bu ünvanını kaybederek ikinci sıraya indi.

Havaalanı ticaret organizasyonu Airports Council International (ACI) tarafından açıklanan rakamlara göre, 2019’daki 11. sırada bulunan, Çin’in Guangzhou Baiyun Uluslararası Havalimanı, 2020 yılında Dünya’nın en yoğun havalimanı oldu.

Listenin ilk 10 sırasındaki havalimanlarının, yolcu sayılarında yaşadığı dramatik değişimler, küresel hava trafiğinde keskin bir düşüş yaratan Covid-19 salgını nedeniyle yaşandı.

Listenin zirvesine yerleşen Guangzhou’nun yolcu sayısı, bir önceki yıla göre yüzde 40 azaldı ve 2020 yılında 43,8 milyon yolcuya hizmet verdi. Buna rağmen ilk sıraya tırmanmayı başardı.

Atlanta ise geçen yıl 42,9 milyon yolcuya ev sahipliği yaptı ve 2019’a göre yüzde 61 oranında yolcu kaybı yaşadı.

ACI World Ekonomiden Sorumlu Başkan Yardımcısı Patrick Lucas, Atlanta’nın zirveyi kaybetmesinin geçici bir durum olduğunu söylüyor. “Sektör toparlandıkça, Atlanta’nın yeniden listenin zirvesinde yer almasını beklediklerini” belirtiyor.

Çin’in Chengdu, Shenzhen, Kunming, Şangay ve Xi’an şehirlerindeki havalimanları da 2020’de listenin ilk 10 sırasında yer aldı. 2019 yılında listenin 46. sırasında yer alan Şangay’ın Hongqiao Uluslararası Havaalanı da müthiş bir çıkış yaparak, 2020’de kendine ilk 10’da yer buldu.

2019 da dahil olmak üzere çok uzun süredir listenin 2. sırasında yer alan Pekin Capital Havalimanı ise 2020’de 6. sıraya kadar geriledi.

Hava Trafiğinde Küresel Dalgalanma

ACI rakamlarına göre 2020 yılında, Dünya genelinde yolcu trafiği yaklaşık yüzde 65 oranında azaldı. 2020’de en yoğun 10 havalimanındaki yolcu trafiği ise yaklaşık yüzde 46 düşüş yaşadı.

ACI World Genel Müdürü Luis Felipe de Oliveira yaptığı açıklamada: “Veriler, havalimanlarının yaşadığı zorlukları ortaya koyuyor. Havacılığın bu zorluklara dayanabilmesi, şehirler arası bağlantıların yeniden kurulması ve küresel bir ekonomik toparlanmayı tetikleyebilmesini sağlamak için hükümetlerin doğrudan maddi destek vermesi ve mantıklı politikalar yoluyla sektörün ayakta tutulmasının sağlanması kaçınılmaz görünüyor” şeklinde konuştu.

“Ortaya çıkan tablo, küresel bir toparlanmanın temelini atmak için hükümet destekleri konusunda bölgeler arasında bir eşitsizlik olduğunu gösteriyor” görüşünü paylaştı. Lucas’a göre ACI, küresel yolcu trafiğinin 2024’ten önce 2019 seviyelerine çıkmasını beklemiyor.

Atlanta’ya ek olarak, Amerika Birleşik Devletleri’nden iki havalimanı daha kendine ilk 10’da yer buldu: Dallas / Fort Worth ve geçen yıl 16’ncı sıradaki Denver Havalimanı.

2020’de Avrupa’daki hiçbir havalimanı ilk 10’da kendine yer bulamadı. 2019 listesinin ilk 10 sırasında Avrupa’dan Londra ve Paris yer alıyordu. Dubai ve Tokyo da 2020’de ilk 10’daki yerlerini kaybetti.

İstanbul Havalimanı Yükselişte

2019’da uluslararası yolcu sayısı bakımından, Dünya’nın en işlek 14’üncü havalimanı durumundaki İstanbul Havalimanı, 2020’de bu kategoride 6’ncı sıraya tırmandı. 2019’da 39,5 milyon uluslararası yolcuya ev sahipliği yapan İstanbul Havalimanı, 2020’de yüzde 59,7 oranında yolcu kaybetti ve 15,9 milyon dış hat yolcusu ağırladı. Ancak listede 8 sıra birden yükselmeyi başardı.

İç Hat Pazarı

ACI, iç hatlarda, birçok yerde toparlanmanın başladığını, uluslararası hava yolculuğunun ise büyük ölçüde kısıtlandığını belirtiyor.

Çin’in ilk 10’daki güçlü performansının, tam kapanma konusundaki agresif uygulamalar sayesinde virüse karşı güçlü bir savaş verilmiş olması ve yurt içi seyahatlerin gücünden kaynaklandığı düşünülüyor. Zira Çin, Amerika Birleşik Devletleri’nden sonra dünyanın en büyük ikinci iç hat pazarına sahip ülke durumunda.

Lucas, Çin’deki uluslararası seyahatlerin hala son derece kısıtlı olduğunu ve normalde uluslararası seyahatler yapma potansiyeline sahip birçok yolcunun Çin içinde seyahat etmek zorunda olduğunu belirtti.

Sektörde bazı toparlanma belirtileri ortaya çıkarken, ACI Genel Müdürü de Oliveira, sürekli iyileştirme için birkaç kritik bileşeni vurguladı.
“Sürdürülebilir bir küresel iyileşme ancak aşılama kampanyalarının artması, dijital sistemlere geçişin gelişimi ve hükümetlerin koordine ve tutarlı politik desteği ile gerçekleşebilir” şeklinde konuştu.

Uçak Trafiğinde Zirve El Değiştirdi

Yıl boyunca havalimanına iniş kalkış yapan uçak sayısını ifade eden uçuş hareketliliği konusunda yıllardır zirve yarışı iki ABD’li havalimanı Atlanta ve Chicago O’Hare arasında devam ediyor. Bu iki meydan, zirveyi diğerinin elinden alıyor. Bu yıl da durum değişmedi. Geçen senenin ikincisi Atlanta, Chicago O’Hare’den liderliği aldı. Yıl boyunca Atlanta’ya 548 bin uçak iniş-kalkış yaptı. Bu listenin ilk 10 sırasında yer alan havalimanlarının tamamı yine ABD’de ve Çin’de yer aldı. Bu kategoride en büyük atılımı, 20’nci sıradan 5’inci sıraya tırmanan Phoenix yaptı.

Kargoda Hong Kong Tahtını Kaybetti!

Kargo hacmi konusunda Dünya’nın en yoğun havalimanı ünvanını, çok uzun zamandır elinde bulunduran Hong Kong Havalimanı, hem pandemi hem ülkedeki protesto eylemleri birleşince, dünya ticaretinin duraksama yaşamasına bağlı olarak bu yıl listede ikinci sıraya geriledi. Bu kategoride zirvenin adı, ABD’li Memphis oldu.


Bir Bakışta | 2020’nin En Yoğun Havalimanları ve Yolcu Sayıları

Bir Bakışta | 2020’nin Uluslararası Yolcu Sayısı Bakımından En Yoğun Havalimanları

Bir Bakışta | Uçak Trafiğinde 2020’nin En Yoğun Havalimanları

Bir Bakışta | Kargo Taşımacılığında 2020’nin En Yoğun Havalimanları

(Visited 28 times, 1 visits today)
Close