Havayolları Neden Partner Oluyor? – Boarding Info

Written by 00:18 Bunları Biliyor Musunuz?, HAVACILIK

Havayolları Neden Partner Oluyor?

“Türk Hava Yolları, Amerikalı havayolu Jet Blue ile ortak uçuş için imzaları attı.”

Bazen birbiriyle hiç bağdaştıramayacağınız iki havayolunun codeshare yani ortak uçuş kararı aldıklarına dair haberlere rastlarsınız. Haberler genellikle bu iki havayolundan birinin yetkilisinin ağzından duyurulan ifade ile “özellikle bu anlaşma mevcut uçuş ağımızı genişletmemiz sebebiyle bizi çok mutlu etti” sözleriyle sürdürülür.

Yani bir havayolundan bilet aldıktan sonra, havalimanında o uçuşu bambaşka bir havayolunun uçağında gerçekleştirirseniz şaşırmayın. Bugün size havayolları arasında yapılan ve birbiriyle ciddi farklılıklar içeren partnerlik anlaşmalarını açıklayacağım.

Codeshare (Kod Paylaşımı)

Havayolları arasındaki partnerlik konusunda en sık karşılaştığımız tabirdir codeshare. Kelime anlamından da anlaşılacağı üzere kod paylaşımı anlamına gelir. Temel olarak bir havayolunun, başka bir havayolu tarafından icra ettiği uçuş için kendi adı, kendi uçuş numarası veya belirlenen özel bir kod ile bilet satabilmesi anlamına gelir. Yani havayollarından biri fiilen uçuşu gerçekleştirir, yani operatör olarak hareket eder; diğer şirketler ise partner sıfatıyla kendi seferiymiş gibi bu uçuş için bilet satışı yapar. Anlaşmaya göre havayolu şirketlerinin ortak sefer numarası da olabilir.

Peki havayolları bunu neden yapar? Bu aslında bir pazarlama stratejisidir. Örneğin İstanbul’dan ABD’nin Seattle şehrine uçmak istiyorsunuz. Uçuşunuzun ilk bacağını İstanbul-San Fransisco olarak THY uçağı ile yapar; daha sonra JetBlue ile San Fransisco-Seattle uçuşu yaparsınız. Bu durum, THY için İstanbul’dan ABD’de doğrudan uçuş yaptığı 9 şehir haricinde; Jet Blue şirketinin uçtuğu 24 eyaletteki 84 şehri de hizmet ağına ekleyebilmesi anlamına gelir. Havayolu aslında uçmadığı bir şehre hizmet satışı yapar.

Tüm dünyadaki havayolları, pazar mevcudiyetini ve rekabet gücünü güçlendirmek veya genişletmek için kod paylaşımı düzenlemeleri oluşturmaya devam ediyor ve edecek gibi görünüyor. Kod paylaşım ortaklığı, her büyüklükteki ve her ülkedeki havayolu şirketleri arasında var: Amerikalı Delta ve Vietnam Havayolları, Horizon ve Cathay Pacific, United ve TAP Air Portugal, SkyWest ve Emirates ve daha pek çok havayolu… Yakın geçmişte, ABD merkezli Frontier Airlines ve Meksikalı taşıyıcı Volaris, dünyanın ilk ultra düşük maliyetli (ultra low cost) havayolu kod paylaşımı anlaşmasına vardıklarını açıklamıştı.

Yolcular  için ne anlama geliyor derseniz; daha fazla uçuş opsiyonu ve erişimi ile daha çok mil kazanabilme şansı. ama bazı dezavantajları da yok değil; eğer United Havayolları’ndan bilet alıp Air Canada ile uçuyorsanız, koltuğunuzu nereden seçeceksiniz; ya da uçuşta bir şeyler ters giderse hangi havayoluyla irtibata geçeceğim gibi sorularınıza ipucu olarak, biletinizde adı ilk olarak yazan havayolu doğru adrestir.

Frequent Flier (Sık Uçan Sadakat Programı)

Kod paylaşımı frequent flier partnerlikleri genellikle birlikte yürütülür ancak bu bir zorunluluk değildir. Bu yüzden de zaman zaman kafa karıştırıcı olabilir. Çünkü her zaman birbirlerini kapsamazlar. Bazı havayolları, diğer havayolu şirketinin programında ancak yalnızca belirli rotalar veya belirli kabin sınıflarında uçtuğunuzda mil kazanmanıza izin verir.
Dolayısıyla, mil kazanmak istiyorsanız, ödül almak istediğiniz havayolunun web sitesine gidip tüm şartlara mutlaka önceden göz atmanızda fayda var.

Cathay Pacific Havayolları’nı ele alırsak, tüm “oneworld” üyesi havayollarının sık uçan yolcu programlarına dahildir. Aynı zamanda Aer Lingus, Air Canada, Air China, Air New Zealand, Alaska Airlines, Bangkok Airways, China Eastern Airlines, Jet Airways, JetPrivilege ve Lufthansa gibi diğer ortak havayollarının yolcularının kendi sadakat programı olan “Asia Miles” kullanmasına da izin verir.

Alliance (İttifak)

Çoğu eski havayolu, “oneworld” “SkyTeam” veya hem en büyük hem de en eski birlik olan “Star Alliance” ittifakından birinin üyesidir. Bu üç havayolu ittifakı, bugün için 62 havayolunun günlük 47.000’in üzerinde uçuşunu kapsıyor. Aynı ittifakın üyesi olan havayolları aynı zamanda birbirleriyle kod paylaşımı yapıyor olsa da bu şart veya gereklilik değildir. Yolcular için bu ittifakların en büyük yararı mil ve uçuş statüsü ile ilgili konulardır. İttifak içerisindeki bir havayolunun sık ​​uçan yolcu programının üyeleri, ittifaktaki diğer havayolları ile uçtuklarında da mil kazanırlar. Aynı zamanda topladıkları miller ile elit statüye geçen yolcular ittifak içindeki tüm havayolları ile uçuşları esnasında öncelikli check-in, öncelikli boarding veya özel yolcu salonlarından faydalanabilmek gibi ekstra hizmetlere erişebilirler.

Interline

Bu ticari anlaşma ile partner havayolları, birbirlerinin seferlerine bilet düzenleme hakkı tanırlar. Yani farklı havayolu kodları olan uçuşların PNR’da birlikte yer almasıdır. Interline ortak ağındaki tüm seferlerde bilet aldığınız havayolu ile seyahat etmek mümkün olduğu gibi, Interline ortağı havayolu da seferlerinde uçuş yapmanız için kendi adı ile bilet düzenleyebilir.

Yolcunun seyahati, Interline anlaşması çerçevesinde birkaç farklı bacaktan meydana geliyorsa, yolcunun bagajı uçuşa başladığı yerde teslim edilirken nihai varış noktasına kadar bağlanabilir. Yani, aktarma noktasında yolcu havayolu değiştirse bile bagajı ile ilgili hiç bir işlem gerçekleştirmez. Yolcunun sadece ara duraklarda, interline partneri olan havayolu şirketinin sonraki seferine check-in yaptırması gerekiyor.

Interline partnerliğinin yolcular için artısı, eğer küçük veya orta ölçekli bir havalimanından uçuşunuza başlayıp nihai noktanıza büyük bir hub üzerinden bağlanacaksanız; iki ayrı rezervasyon yapmak yerine tek online işlem ile süreci tamamlayabilirsiniz. daha da iyi olan kısmı interline kapsamında alacağınız biletler; iki ayrı sefere kestireceğiniz biletlere nazaran ekonomik olarak daha uygundur. Kayak ve Skyscanner gibi sitelerde bilet alırken çoklu taşıyıcı (multi carrier) seçeneği üzerinden deneyimleyebilirsiniz.

(Visited 591 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info