ABD Federal Havacılık İdaresi FAA’nin, 2019’daki ikinci ölümcül kazanın ardından, mühendislerin Boeing 737 MAX uçaklarının yere indirilmesi gerektiği yönündeki tavsiyelerini dikkate almadığı ortaya çıktı.
Ulaştırma Bakanlığı müfettişi, FAA mühendislerinin, soruşturma sırasında, arka arkaya yaşanan iki ölümlü kaza arasında algılanan benzerlikler nedeniyle, uçakların yere indirilmesini önerdiğini belirtti. Buna rağmen, FAA yetkilileri ve Seattle Uçak Sertifikasyon Ofisi, daha ayrıntılı veriler için beklemeyi seçti.
FAA yetkilileri, Mart 2019’da ek verileri beklerken, 737 MAX uçaklarının uçmaya devam etmesine izin verme kararlarını destekleyen resmi bir bildiri yayımladı. Bir mühendis, ölüm riskinin, ilgili FAA standardından 13 kat daha yüksek olduğunu gösteren bir analiz taslağı hazırladı. Ancak, baş müfettişin raporuna göre, bu belge tamamlanmadı ve ayrıntılı uçuş verilerinin olmaması nedeniyle, idari incelemeden geçmedi. Yani dikkate alınmadı.
ABD’de Boeing 737 MAX uçakları, Etiyopya’da yaşanan ikinci kazadan üç gün sonra, dünya genelindeki pek çok ülkeden daha sonra yere indirildi. Uçaklar yaklaşık 20 ay boyunca gökyüzüne döndürülemedi. Geçtiğimiz günlerde yayınlanan müfettiş raporu, FAA’yı kazaları ve diğer olayları değerlendirmek için politikalarını güncellemeye ve geliştirmeye çağırıyor. FAA, bu güncellemeleri uygulamayı ve üstesinden gelmek için, resmi eğitim geliştirmeyi kabul etti.
Gözlemci raporu, FAA’nın karar alma süreçlerini “modası geçmiş” olmakla eleştirdi ve yetkililer arasında tek tip eğitim eksikliğine dikkat çekti. FAA, müfettişe, acil emniyet sorunları durumunda, uçakların yere indirilmesiyle ilgili yönergelerini gözden geçirdiğini ve raporda tanımlanan sorunları ele almak için aktif olarak çalıştığını bildirdi.