Kanat manzaralı pencere kenarı bir koltukta seyahat ediyorsanız ve uçuş esnasında dışarıda neler olup bittiğini merakla takip eden bir yolcuysanız, kanat üzerinde oluşan beyaz dumanları fark etmişsinizdir.
Bu dumanları, daha önce pek çok defa açıkladığımız, uçakların motorlarının arkasında bıraktığı beyaz izlerle karıştırmayın!
Kanatların üzerinde oluşan dumansı yapı, hepimizin çok yakından bildiği; ‘havadaki su buharının soğuk bir yüzey üzerinde sıvı hale geçmesi sonucu oluşan su damlacıkları’ olarak özetleyebileceğimiz ‘çiy’ aslında.
Kanatların üst yüzeyinde basınç az, hava hızı yüksek; alt yüzeyinde ise basınç yüksek hız düşüktür. Zaten bu basınç farkı, uçağın kanatlarını kullanarak yerden yükselmesini sağlayan temel prensiptir.
Kanat üstünde oluşan bu fenomen, uçuşun yaklaşma aşamasında, düşük hızla yapılan dönüş manevralarında ve hücum açısının yüksek olduğu durumlarda ortaya çıkıyor. Flapların açık olduğu anlarda oluşma ihtimali yükseliyor.
Çünkü bu koşullar sağlandığında kanat yüzeylerinde oluşan basınç dağılımı, havanın soğuk oluşunun da etkisiyle, bağıl nemin yoğunlaşma noktasının üzerine çıkmasına izin veren bir durum oluşturuyor. Böylece havadaki nem yoğuşuyor (‘çiy’ oluşuyor)
Düz uçuşta, seyir irtifasında basınç değişimlerinin çok daha düşük olması nedeniyle çiy oluşma sınırları aşılmıyor.
Ayrıca, uçak özellikle yere yakınken daha yavaş uçtuğu için, havanın yoğuşması için daha fazla zaman yaratılmış oluyor. Bulut seviyesinin altında, nemin daha yüksek olması da bu beyaz dumanların oluşumuna katkıda bulunuyor.
Konuyla ilgili Instagram paylaşımı…