Drone teknolojisi büyümeye ve genişlemeye, drone firmaları ise her geçen gün değerlenmeye devam ediyor. Amazon’un drone’lar ile teslimata başlaması, ilaç iletimi, arama kurtarma faaliyetlerinde kullanılan drone’lar, Facebook şirketinin drone ile internet dağıtma projesi, bu büyüme ve gelişmeye verilebilecek güzel örneklerden sadece birkaçı.
Ticari jet, yolcu uçağı ve helikopter üretimiyle tanıdığımız Avrupalı imalatçı Airbus da yüksek irtifa drone ile insansız hava aracı pazarına gözünü dikmiş durumda. Zephyr S ve Zephyr T olmak üzere iki ayrı model üreten şirketin, bu projeyle amacının tamamen farklı olduğu söylenebilir. Üstelik iki model de çok çeşitli olanaklar sağlıyor.
Zephyr S ve Zephyr T
Airbus, farklı çeşitte görevleri ve yükleri barındırmak için Zephyr UAV’nin iki farklı modelini geliştirdi. Bu modellerden küçük olanı Zephyr S, 25 metre kanat açıklığına sahip ve ağırlığı 75 kilogramın altında. Zephyr S, şu anda üretim aşamasında ve ilk üç ünitesi, İngiltere Savunma Bakanlığı tarafından satın alınmış durumda. DefenceNews tarafından yapılan bir habere göre, üretilen ilk model Arizona’da bulunan bir üste ilk uçuşuna başladı.
Öte yandan Airbus, büyük olan model Zephyr T’nin işlevselliğini mükemmelleştirmeye devam ettiği için, bu proje hala geliştirme aşamasında. Bu model tamamlandığında, 32 metre kanat açıklığına ve yaklaşık 140 kilogram ağırlığa sahip olacak. Boyutun yanı sıra, modelin tasarımı da, daha büyük yükleri barındırmayı amaçladığı için biraz değiştirildi.
Her iki model de yalnızca güneşten elde edilecek enerjiyi, elektrik enerjisine çevirecek güneş panelleriyle kaplı. Airbus’un bu iki modeli geliştirmekteki amacı, normal bir uçağın pratikliği ile bir uydunun dayanıklılığını birleştiren bir “sahte uydu” drone’u oluşturmak. Dünya yüzeyinin 70.000 feet üzerinde uçan bu modeller, uzayın kenarına dokunduğu için herhangi bir meteorolojik durumdan etkilenmeyecek veya ticari uçuşlar için herhangi bir tehlike oluşturmayacak.
Nerelerde Kullanılabilir?
Airbus’a göre potansiyel yükler arasında, HD Optik / IR Video, AIS, dar bantlı mobil iletişimler, 100 Mpbs yayın, radar, lidar, ESM / ELINT ve geniş bant iletişimleri yer alıyor. Yüksek uçuş dayanıklılığı ve güneş enerjisi tüketimi ile öne çıkan Zephyr modelleri, kargo teslimatından ziyade, iletişim şirketleri ve askeri operasyonlar için mükemmel bir seçim gibi duruyor.
Zephyr, inişe yapmadan havada 14 gün aralıksız kalarak, bir dayanıklılık rekoru kırdı. 1.000 saatin üzerinde güvenli uçuş yapıldı. Airbus’a göre, Zephyr, sürdürülebilir, insansız, güneş enerjili uçuşları sergileyen tek araç.
Bu fikir, bize Facebook’un 2018 yılının Haziran ayında sona eren Aquila drone’unu anımsatıyor olabilir. Kısaca hatırlatmak gerekirse Aquila drone’unun amacı Zephyr gibi yüksek irtifada uçarken, internet olmayan bölgelere internet sağlamaktı. Aquila projesi emekliye ayrıldıktan sonra Facebook, Zephyr drone’larını geliştirme çabalarında Airbus ile ortaklık kurdu.
Zephyr S modelinin erken üretim birimleri, Airbus’tan göreceğiniz son şey değil gibi duruyor. Zephyr T hala geliştirme aşamasında ve Airbus, uçuş dayanıklılığını artırmak için bu iki modelde daha fazla iyileştirme yapmaya devam edecek gibi görünüyor.
Serdar Yavuz KÜÇÜKBERBER